Gå til innhold

Når barnet begynner å bli lubben (9år).

MHC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• nitty-gritty

21

• AAA

10

• PieLill

8

Mest aktive i denne tråden

''Jeg synes det er et godt, moderat råd for et barn/en familie''

Jeg mente du hadde en bra tråd for noen dager siden hvor mente man burde være lege for å kunne gi råd innen ernæring. Synes det blir litt dumt å gi slike råd når du egentlig ikke helt vet hva du uttaler deg om.

''Jeg mente du hadde en bra tråd for noen dager siden hvor mente man burde være lege for å kunne gi råd innen ernæring. Synes det blir litt dumt å gi slike råd når du egentlig ikke helt vet hva du uttaler deg om.''

Jeg mener det er en vesensforskjell på å gi råd mht ernæring for et barn med diabetes og cøliaki, og det å komme med vanlige råd mht vektkontroll hos barn. Det første er så avgjort en oppgave for spesialister, mens det andre er en så vanlig problemstilling at svært mange har tilstrekkelig kunnskap til å kunne gi gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke at de små bekkene handler om eple vs banan, men om mengde kjeks/ snop/ is/ str på posjoner/ lørdag rett-som-det er vs -lørdag-kun-på-lørdag og ikke minst skyss-til-og-fra vs gå-dit-du-skal jeg da.

Kanskje det.

Jeg tror at når noen skriver inn her og ber om hjelp til et slikt problem, så følger de allerede statens ernæringsråd, men trenger enda litt til. Det kan selvfølgelig være jeg tar feil i forhold til det.

Mine barn får banan i mengder, for å si det slik. Men ingen av de er overvektige. Vi er langt mer fokusert på hjemmelaget mat og å begrense rafinert sukker og fint hvetemel, enn detaljer. Dog har vi nesten aldri juice eller yoghurt i hus. Om en av de, på tross av dette, blir overvektig, så må vi se på detaljerte tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den eldre søsteren på 12 har begynt å kalle henne tjukka, den yngre søsteren på 7 kommenterer at det er leeeenge til buksene hun arver kan passe.''

Jeg ville vært fristet til å vaske munnen til storesøstra med såpe. Evt. gi henne 20,- kroner i bot for slikt. Pluss en tredjegrads overhøvling.

Det verste med dette er at det å være naturlig forskjellig i kroppen gjøres til noe problematisk og galt.

Barn vokser i rykk og napp, begge veier. Men de lærer, godt hjulpet av en del velmenende voksne som er livredde for overvekt, at alt annet enn magert er feil og komplett nederlag.

mvh

Med "velmenende voksne" mener jeg ikke på noen måte dere som foreldre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det.

Jeg tror at når noen skriver inn her og ber om hjelp til et slikt problem, så følger de allerede statens ernæringsråd, men trenger enda litt til. Det kan selvfølgelig være jeg tar feil i forhold til det.

Mine barn får banan i mengder, for å si det slik. Men ingen av de er overvektige. Vi er langt mer fokusert på hjemmelaget mat og å begrense rafinert sukker og fint hvetemel, enn detaljer. Dog har vi nesten aldri juice eller yoghurt i hus. Om en av de, på tross av dette, blir overvektig, så må vi se på detaljerte tiltak.

''Jeg tror at når noen skriver inn her og ber om hjelp til et slikt problem, så følger de allerede statens ernæringsråd, men trenger enda litt til. Det kan selvfølgelig være jeg tar feil i forhold til det.''

Det tror ikke jeg er noen selvfølge. Dette utifra hvor mange (syns jeg) uvitende innlegg det kommer fra voksne folk som tror de spiser helt OK og legger på seg/ikke tar av likevel. Det gjelder både hva som spises og hvor store mengder.

Ment generelt altså, og ikke i forhold til MHC her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderen

Kanskje det.

''Jeg tror at når noen skriver inn her og ber om hjelp til et slikt problem, så følger de allerede statens ernæringsråd, men trenger enda litt til. Det kan selvfølgelig være jeg tar feil i forhold til det.''

Det hadde vært fint om det var sånn. Men jeg tror at svært mange ikke aner hvilke retningslinjer statens ernæringsråd gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes flyfly svarer helt udmerket, og henger meg på den. Samtidig vil jeg si at det er kjempebra at du tar tak i dette, for det er neimen ikke så greit å være den tykke(ste) i familien/på treninga/i klassa. Ser på nært hold to familier nå som ikke tar tak, og begge disse barna utvikler seg i veldig feil retning - og har det ikke så veldig greit...

All ros til deg/dere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanel er faktisk svært anerkjent som bruk for å holde blodsukkeret stabilt.... Ene datra mi slet med store blodsukkersvingninger for mange år siden og ble anbefalt (av lege) kanel på epler, i yoghurt osv for å bremse på svingningene.

Og jeg som akkurat har spist havregrøt med eplesyltetøy og kanel. Så lur er jeg og vet ikke om det engang. Takk for info! *lagret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror ikke jeg er noen selvfølge. Dette utifra hvor mange (syns jeg) uvitende innlegg det kommer fra voksne folk som tror de spiser helt OK og legger på seg/ikke tar av likevel. Det gjelder både hva som spises og hvor store mengder.

Ment generelt altså, og ikke i forhold til MHC her. ;)

Er det virkelig mange voksne som undrer seg når kostholdet er feil?

Jeg har vel blitt spart for de, antar jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes likevel det er rart og ta for seg bananen først uten å vite noenting om kostholdet deres.

Jeg vet ikke om trådstarter har det, men jeg vet at en del familier har kjeks i kjøkkenskapene og det har jeg aldri skjønt vitsen med. Likeså med saft. Noen har til og med noe de kaller godteskap.

Jeg ville ha visst noe om kostholdet før jeg rådet til å kutte bananen, akkurat som det skulle være av det verste.

''...jeg vet at en del familier har kjeks i kjøkkenskapene og det har jeg aldri skjønt vitsen med. ''

Vet du det, altså? Dobbelt-huff!

Min erfaring er at kjeks i kjøkkenskapene eller -skuffene ikke fører noe vondt med seg. Det er først når kjeksene beveger seg ut derfra, at de blir farlige. Men det er forsåvidt et poeng at det er liten vits i å ha dem i skapene hvis de aldri får komme ut derfra, heller ikke hvis man f.eks. skal på tur.

''Noen har til og med noe de kaller godteskap.''

Hva tror du det er, da? Et skap fullt av godteri?

Den betegnelsen eksisterte hjemme hos oss i sin tid, mens vi hadde små barn som syntes den passet. Oversatt til et ikke-moralistisk norsk betydde det noe sånt som "den delen av skatollet der lørdagsgodtet og evt. rester etter bursdagsgodteposer pleier å bli oppbevart". Det betydde ikke at skapet var fullt av snop og åpent for fri servering når som helst. Så hvis du hører en unge si "godteskap", kan du godt vente litt med å trekke konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...jeg vet at en del familier har kjeks i kjøkkenskapene og det har jeg aldri skjønt vitsen med. ''

Min erfaring er at kjeks i kjøkkenskapene eller -skuffene ikke fører noe vondt med seg. Det er først når kjeksene beveger seg ut derfra, at de blir farlige. Men det er forsåvidt et poeng at det er liten vits i å ha dem i skapene hvis de aldri får komme ut derfra, heller ikke hvis man f.eks. skal på tur.

Den betegnelsen eksisterte hjemme hos oss i sin tid, mens vi hadde små barn som syntes den passet. Oversatt til et ikke-moralistisk norsk betydde det noe sånt som "den delen av skatollet der lørdagsgodtet og evt. rester etter bursdagsgodteposer pleier å bli oppbevart". Det betydde ikke at skapet var fullt av snop og åpent for fri servering når som helst. Så hvis du hører en unge si "godteskap", kan du godt vente litt med å trekke konklusjoner.

i godteskapet vårt er saker og ting innkjøpt på f.eks Tax-free som det nøye og gjennomtenkt plukkes ut 20 småbiter av hver lørdag.

Forhåpentligvis er vi til bunns i tax-free-posen før godteriet blir steinhardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helsesøster har et svært godt poeng i at det skal en aldri så liten holdningsendring til hos søstrene. Alle mennesker er forskjellige, og ingen skal ertes pga utseende eller "annerledeshet" - dette bør innprentes.

Når det gjelder vektkontroll, ville jeg fulgt litt med på om hun får i seg for mye sukker, eller om hun får tak i snop utenom helgene. Snop begrenses selvsagt til en dag i uka.

Begrens inntaket av juice, saft og brus. La henne drikke skumma eller ekstra lett melk hvis hun drikker melk. Kun vann som tørstedrikke.

Benytt kun yoghurt med lavt fettinnhold dersom hun spiser yoghurt. La i så fall Yoplait dobbel 0% være eneste alternativ.

Pass på å bruke mest mulig reint kjøtt og fisk til pålegg og middag, dropp sauser og bruk rikelig med grønnsaker. Velg fullkornspasta og naturris framfor vanlige produkter av samme slag. Velg karbonadedeig framfor kjøttdeig, og bruk kun grovt brød og knekkebrød.

Alt dette er sunne matvaner som hele familien kan ha, det er ikke meninga det skal være noe spesialopplegg for henne.

Aktivitetsnivået hennes virker ok, men det er her man kan utgjøre den store forskjellen. Ta henne med i svømmehallen, oppfordre til hoppetau og sykling framfor stillesittende aktiviteter.

*tommelen opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe... du er utrolig god på å være vennlig og litt sarkastisk samtidig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å søke om veiledning i din utsøkte teknikk neste gang jeg får meg en på trynet som følge av en noe for direkte konfrontasjonsteknikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at innlegget laget reaksjoner. Takk for mange innspill.

Vi spiser VELDIG sunnt i det daglige. Hjemmelaget mat fra grunnen med mye grønnt hver dag, men har gjerne vaffler/ pannekaker/ kake i løpet av helgen + taco fredag eller lørdag (med MYE grønnt og grove fahitas.)

I grunnen spiser hun ikke så mye, men er veldig glad i fet mat- noe hun ikke får til daglig. (Majones etc.)

Kostholdsmessig tror jeg vi ligger langt over snittet av Norges befolkning. Siden mor driver eget firma hjemmenifra har jeg mulighet til å bruke tid på sunne middager osv.

Hun går ikke på SFO, så stort sett har vi kontroll på matinntaket. Men tydeligvis blir det for mye/ feil for hennes kropp.

Vi har aldri brus annet enn i bursdagsbesøk, aldri saft annet enn varm solbærsaft på tur om vinteren. Juce har vi kanskje annen hver helg som supplement til ekstra lett melk på frokostbordet. Da er det max ett glass melk og ett med juce. Vann fra springen er tørstedrikk.

At søsteren har kallt henne tjukka er selvfølgelig ikke akseptert og har blitt slått hardt ned på. Men den skaden er allerede skjedd- og den kan ikke trekkes tilbake. Hun ser jo selv at hun må bruke samme buksestørrelse som søsteren som er tre år eldre.

Vi prøver å snike inn ett vannglass eller to en halvtime før middagen for å fylle magen litt slik at hun blir fortere mett osv.

Må tydeligvis prøve å kutte all "helgekos" og øke aktivitetsnivået ytterligere.

Jeg har ikke noe imot tykke mennesker, men ser at mange barn sliter fra tidlig alder fordi de er for tykke til å henge helt med i venners aktiviteter. (Ofte er også foreldrene tykke.) Personlig synes jeg det er barnemisshandling å la vekten skli ut på et barn som ikke er i stand til å regulere dette selv. Det er utrolig vanskelig å endre dette når man blir eldre.

Har selv en venninne som i alle år har vært tykkfallen. Hun fikk mat, kaker, kjeks etc. hjemme hver dag for det hadde hun lyst på. Foreldrene syntes hun skulle få hvis hun ville ha. Hun var den eneste av fem barn i den familien som la på seg av foreldrenes "snillisme". Hun har i alle år slitt med vekten etter at hun flyttet hjemmenifra, og sliter den dag i dag i en alder av 43.

Hun kom tidlig inn i en ond sirkel som endte med stillesitting og mere spising.

Dette er ikke noe jeg ønsker for min datter, derfor ønsket jeg innspill på hvordan man skal prøve å unngå å havne i den onde sirkelen før det blir et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i godteskapet vårt er saker og ting innkjøpt på f.eks Tax-free som det nøye og gjennomtenkt plukkes ut 20 småbiter av hver lørdag.

Forhåpentligvis er vi til bunns i tax-free-posen før godteriet blir steinhardt.

Nettopp. Allikevel kan det tenkes at omgivelsene vet at dere HAR et godteskap - og tenker sitt ;-))

Jeg hørte junior og gjengen hans bruke betegnelsen i fjor, selv om de da var ganske store. Det gjaldt noe "premiesnop" som de mistenkte hadde havnet i laglederens godteskap. Jeg spurte dem da om "godteskap" var noe som alle familier hadde? De fleste mente det - men en av dem var ærlig nok til å si at "Nei, ikke vi. Vi rekker ikke å etablere ett." (ordrett sitat - jeg syntes "etablere" passet så godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser VELDIG sunnt i det daglige. Hjemmelaget mat fra grunnen med mye grønnt hver dag, men har gjerne vaffler/ pannekaker/ kake i løpet av helgen + taco fredag eller lørdag (med MYE grønnt og grove fahitas.)

I grunnen spiser hun ikke så mye, men er veldig glad i fet mat- noe hun ikke får til daglig. (Majones etc.)

Kostholdsmessig tror jeg vi ligger langt over snittet av Norges befolkning. Siden mor driver eget firma hjemmenifra har jeg mulighet til å bruke tid på sunne middager osv.

Hun går ikke på SFO, så stort sett har vi kontroll på matinntaket. Men tydeligvis blir det for mye/ feil for hennes kropp.

Vi har aldri brus annet enn i bursdagsbesøk, aldri saft annet enn varm solbærsaft på tur om vinteren. Juce har vi kanskje annen hver helg som supplement til ekstra lett melk på frokostbordet. Da er det max ett glass melk og ett med juce. Vann fra springen er tørstedrikk.

At søsteren har kallt henne tjukka er selvfølgelig ikke akseptert og har blitt slått hardt ned på. Men den skaden er allerede skjedd- og den kan ikke trekkes tilbake. Hun ser jo selv at hun må bruke samme buksestørrelse som søsteren som er tre år eldre.

Vi prøver å snike inn ett vannglass eller to en halvtime før middagen for å fylle magen litt slik at hun blir fortere mett osv.

Jeg har ikke noe imot tykke mennesker, men ser at mange barn sliter fra tidlig alder fordi de er for tykke til å henge helt med i venners aktiviteter. (Ofte er også foreldrene tykke.) Personlig synes jeg det er barnemisshandling å la vekten skli ut på et barn som ikke er i stand til å regulere dette selv. Det er utrolig vanskelig å endre dette når man blir eldre.

Har selv en venninne som i alle år har vært tykkfallen. Hun fikk mat, kaker, kjeks etc. hjemme hver dag for det hadde hun lyst på. Foreldrene syntes hun skulle få hvis hun ville ha. Hun var den eneste av fem barn i den familien som la på seg av foreldrenes "snillisme". Hun har i alle år slitt med vekten etter at hun flyttet hjemmenifra, og sliter den dag i dag i en alder av 43.

Dette er ikke noe jeg ønsker for min datter, derfor ønsket jeg innspill på hvordan man skal prøve å unngå å havne i den onde sirkelen før det blir et problem.

''Personlig synes jeg det er barnemisshandling å la vekten skli ut på et barn som ikke er i stand til å regulere dette selv.''

Dette er jeg helt enig i. Tenker imidlertid at du kanskje bør få noen utenfor familien (dvs. fastlege, helsesøster eller tilsvarende) til å avgjøre hvorvidt hun virkelig er i ferd med å bli for rund eller om hun sett med utenforstående øyne er klart innenfor "normalen".

Det er vanskelig å regulere inntaket hos barn som er litt mer glad i det usunne, og kanskje også sniker seg til ørlite større porsjoner, enn sine søsken. Da blir vel løsningen å redusere antall fristelser samt øke på med fysisk aktivitet, som du selv sier.

Lykke til:-) Jeg synes det er flott at du vil sørge for at hun ikke utvikler et vektproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Så hvis du hører en unge si "godteskap''.

Jeg har aldri hørt en unge si godteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fjern all helgekos, men tenk over om dere kan velge varianter som ikke er blant de aller verste. Popcorn og saftis er bedre enn potetgull og fløteis, for å ta et eksempel. Jeg mener absolutt ikke at man må spise sånt for å kose seg, det er bare eksempler - tenk erstatning, ikke forbud.

Hvis barn _aldri_ får _noe_ "kosemat" hjemme, tror jeg de kan bli ganske desperate den dagen de får mer styring (og penger) selv.

Om ikke altfor lenge vil hun få økt lengdevekst før puberteten starter. Det er ikke uvanlig at det går litt i rykk og napp. Målet bør være at vekten står mer stille slik at hun får en litt mer passende fordeling, når lengden øker. Det kan tenkes at naturen ordner en del av dette, men det er selvsagt lettere når dere foreldre også tenker på det. Bare ikke sett for harde idealer, det er veldig strenge normer for hvordan barn, spesielt jenter, skal se ut i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...