Gå til innhold

Når barnet begynner å bli lubben (9år).

MHC

Anbefalte innlegg

Noen enkle omleggingsråd:

- Bytt ut brød med grovt knekkebrød - for hele familien.

- Kutt ut banan og yoghurt, velg heller eple/pære og cottage cheese.

- Ha kanel på hva du kan ha kanel på, for å forhindre blodsukkerstigining (som utløser insulin).

- Dropp all kaloririk drikke, spesielt juice.

- Og det vanlige, om dette ikke allerede blir gjort: Ingen fine hveteprodukter som lys pasta, loff/kneipp, pizza osv. Ingen kose-produkter på ukedagene, begrens lørdagsgodteriet.

Et lite tips ang. kanel. Jeg ville vært litt tilbakeholden med å pøse på med kanel flere ganger om dagen til et barn:

http://www.aftenposten.no/helse/article1559871.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• nitty-gritty

21

• AAA

10

• PieLill

8

Mest aktive i denne tråden

Her har vi samme problemet.Vi har tre jenter, to av de er faktisk syltynne akkurat som meg selv, og har heller problemer andre veien.

Min yngste datter har tydeligvis arvet andre gener, og de eldste har begynt å kalle henne for bolla og andre ufine ting, noe jeg slår hardt ned på.

Det jeg tenker er at det viktigste må være å følge måltidene, ikke la det få gå for lang tid mellom hvert måltid, heller spise lite og ofte.

Og kutte ut all småspising mellom måltidene,i så fall bare frukt eller grønnsaker som mellommåltid.

Tror også det er av stor betydning at man velge riktig yoghurt og melk., og kutter ned sukkerinntak.

Jeg har kuttet smør på skiva og gir bare ekstra lett eller skummet melk.

Aller viktigst er vel aktivitet, er svært bevisst på at hun skal få begynne med idrett, og tar henne med i svømmehallen 1 gang pr uke.

Er litt usikker på om det er så bra å spise for mye brød, kanskje variere med litt salater i matpakke, evnt. med grove brødprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at innlegget laget reaksjoner. Takk for mange innspill.

Vi spiser VELDIG sunnt i det daglige. Hjemmelaget mat fra grunnen med mye grønnt hver dag, men har gjerne vaffler/ pannekaker/ kake i løpet av helgen + taco fredag eller lørdag (med MYE grønnt og grove fahitas.)

I grunnen spiser hun ikke så mye, men er veldig glad i fet mat- noe hun ikke får til daglig. (Majones etc.)

Kostholdsmessig tror jeg vi ligger langt over snittet av Norges befolkning. Siden mor driver eget firma hjemmenifra har jeg mulighet til å bruke tid på sunne middager osv.

Hun går ikke på SFO, så stort sett har vi kontroll på matinntaket. Men tydeligvis blir det for mye/ feil for hennes kropp.

Vi har aldri brus annet enn i bursdagsbesøk, aldri saft annet enn varm solbærsaft på tur om vinteren. Juce har vi kanskje annen hver helg som supplement til ekstra lett melk på frokostbordet. Da er det max ett glass melk og ett med juce. Vann fra springen er tørstedrikk.

At søsteren har kallt henne tjukka er selvfølgelig ikke akseptert og har blitt slått hardt ned på. Men den skaden er allerede skjedd- og den kan ikke trekkes tilbake. Hun ser jo selv at hun må bruke samme buksestørrelse som søsteren som er tre år eldre.

Vi prøver å snike inn ett vannglass eller to en halvtime før middagen for å fylle magen litt slik at hun blir fortere mett osv.

Må tydeligvis prøve å kutte all "helgekos" og øke aktivitetsnivået ytterligere.

Jeg har ikke noe imot tykke mennesker, men ser at mange barn sliter fra tidlig alder fordi de er for tykke til å henge helt med i venners aktiviteter. (Ofte er også foreldrene tykke.) Personlig synes jeg det er barnemisshandling å la vekten skli ut på et barn som ikke er i stand til å regulere dette selv. Det er utrolig vanskelig å endre dette når man blir eldre.

Har selv en venninne som i alle år har vært tykkfallen. Hun fikk mat, kaker, kjeks etc. hjemme hver dag for det hadde hun lyst på. Foreldrene syntes hun skulle få hvis hun ville ha. Hun var den eneste av fem barn i den familien som la på seg av foreldrenes "snillisme". Hun har i alle år slitt med vekten etter at hun flyttet hjemmenifra, og sliter den dag i dag i en alder av 43.

Hun kom tidlig inn i en ond sirkel som endte med stillesitting og mere spising.

Dette er ikke noe jeg ønsker for min datter, derfor ønsket jeg innspill på hvordan man skal prøve å unngå å havne i den onde sirkelen før det blir et problem.

Hmmm, jeg har ikke lest alle svarene du har fått, og lurer på om jeg kaster inn en brannfakkel nå - men det får så være.

Du sier hun er glad i fet mat - majones osv.

Du sier hun spiser det som normalt kalles sunn og fettfri mat til vanlig.

Du sier hun legger på seg.

Kanskje passer det for henne å spise mat med mer fett og mye mindre karbohydrater?

Kanskje du kan få time hos Sofie Hexeberg, f.eks. og få gode råd om hvordan man kan legge opp et kosthold til et voksende barn basert på noe annet enn brød og poteter?

Bare en tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...