Gå til innhold

4. klassing vil ikke dusje etter gymtimen

Gjest Syber

Anbefalte innlegg

Jenta vår som blir 9 år om et par-tre måneder har fått litt hår på tissen allerede! Det er selvfølgelig veldig flaut. Hun vil ikke engang snakke med meg om det, men jeg har sett det, og skjønte at det var det det var når hun i dag sa at hun ikke ville dusje etter gymtimen. De skal ha innegym med dusjing for første gang i år.

Jeg snakket med henne om at det er helt normalt, alle får det osv, men jeg vet jo at det ikke er noe gøy å være blant de første som får hår. Jeg husker til og med at jeg var en av de første selv, men jeg tror ikke jeg var så tidlig ute. Hun har ingen andre pubertetsymptomer.

Jeg prøvde å si at det ikke er synlig på avstand, og at hun ikke trenger å dusje lengef, men hun insisterer på at hun skal ha gym i en badeshorts, slik at hun kan dusje med den på! Jeg synes jo det er tullete at barn og unge ikke dusjer nakne på offentlige bad, men samtidig skjønner jeg godt at hun synes dette er fælt! Jeg sa også til henne at det kan godt hende at det er flere som har fått litt hår, men det var lite trøst :-).

Tidligere dusjet de ikke etter gymtimene før i 5. klasse, men nå skal de selvfølgelig begynne med det i 4. klasse!

Noen som har gode råd? Jeg tenkte jeg i hvertfall skulle ringe gymlæreren for å høre hva de gjør hvis noen insisterer på å dusje med shorts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Som du ser fra en tråd her fra et par dager siden er det ingen som er pålagt å dusje. Hvis hun ikke ønsker det kan ikke skolen tvinge henne til det, og det er vel heller ikke noe poeng i å tvinge henne før hun selv ev. ønsker?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole begynner de heldigvis å dusje etter gymmen i 2. eller 3. klasse - slik at ikke dette med dusjing sammen kommer samtidig med puberteten (for de som kommer tidlig i pubertet).

Men det hjelper jo ikke deg ;-)

Jeg synes du skal snakke med læreren, og fortelle at jenta di er sjenert. Kanskje kan læreren snakke med jentene og guttene hver for seg ift dette - og snakke litt om dette med hvordan kroppen utvikler seg osv? Synes absolutt at hun skal dusje naken sammen med de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er den eneste som har fått hår (er det ikke veldig tidlig?) kan hun ikke barbere det bort inntil videre? Eller var det et veldig teit forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole begynner de heldigvis å dusje etter gymmen i 2. eller 3. klasse - slik at ikke dette med dusjing sammen kommer samtidig med puberteten (for de som kommer tidlig i pubertet).

Men det hjelper jo ikke deg ;-)

Jeg synes du skal snakke med læreren, og fortelle at jenta di er sjenert. Kanskje kan læreren snakke med jentene og guttene hver for seg ift dette - og snakke litt om dette med hvordan kroppen utvikler seg osv? Synes absolutt at hun skal dusje naken sammen med de andre.

''På vår skole begynner de heldigvis å dusje etter gymmen i 2. eller 3. klasse - slik at ikke dette med dusjing sammen kommer samtidig med puberteten''

Det hjelper jo uansett ikke den som er aller, aller først ute med pubertetstegn, da. Selv om man har vært naken i garderoben fra babysvømming og oppover, kan man bli selvbevisst og sjenert av å føle seg annerledes når sånne ting dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sakkosekken

Hei,

hvis hun selv vil dusje med en badeshorts, kan jeg ikke tro det skulle være noe problem (annet enn at det muligens vekker mer oppsikt blant de andre enn litt hårvekst som de andre neppe legger merke til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktigere å ta vare på hennes selvfølelse enn at hun dusjer rett etter gymmen.

Å tvinge sjenerte barn til å dusje sammen med andre, gjør ikke problemet mindre, men større. Det samme gjelder også direkte eller indirekte frontalangrep på deres bluferdighet.

Ikke noe hygienisk problem om hun bare vasker seg og skifter undertøy (på do). Evt. dusje med badeshorts.

Synes ikke dette er noe å lage noe nummer av i det hele tatt. Dusje kan hun gjøre hjemme. Barn/ungdommer blir sjenerte i større eller mindre grad. Det er naturlig og unødig å problematisere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Noen som har gode råd? Jeg tenkte jeg i hvertfall skulle ringe gymlæreren for å høre hva de gjør hvis noen insisterer på å dusje med shorts''

Jeg synes hun skal få dusje med shorts og at det ikke er noe å lage et problem ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Super-enig

Det er viktigere å ta vare på hennes selvfølelse enn at hun dusjer rett etter gymmen.

Å tvinge sjenerte barn til å dusje sammen med andre, gjør ikke problemet mindre, men større. Det samme gjelder også direkte eller indirekte frontalangrep på deres bluferdighet.

Ikke noe hygienisk problem om hun bare vasker seg og skifter undertøy (på do). Evt. dusje med badeshorts.

Synes ikke dette er noe å lage noe nummer av i det hele tatt. Dusje kan hun gjøre hjemme. Barn/ungdommer blir sjenerte i større eller mindre grad. Det er naturlig og unødig å problematisere.

mvh

Jeg er super-enig med deg her! Ta barns bluferdighet på alvor! Selv har jeg i oppveksten blitt pådyttet altfor mye kroppslig eksponering og blitt presset til å være naken i situasjoner der jeg var sjenert.

Nå som voksen dusjer jeg overhodet ikke i noen treningsgarderober. Aller nødigst i svømmehall der det jo er påbudt, men jeg gruer meg alltid.

Er fortsatt sjenert og plages med å måtte kle av meg hos fysioterapeut/lege.

Mennesker er forskjellige, også på det området!

Ta barna på alvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' men hun insisterer på at hun skal ha gym i en badeshorts, slik at hun kan dusje med den på! Jeg synes jo det er tullete at barn og unge ikke dusjer nakne på offentlige bad, men samtidig skjønner jeg godt at hun synes dette er fælt!''

Så lenge hun selv kommer med en løsning på problemet, så synes jeg du skal la henne få lov til å gjennomføre det på den måten hun ønsker. En 4. klassing er stor nok til selv å kunne løse problemer uten at mamma skal bestemme hva og hvordan det skal gjøres.

Har selv hatt endel episoder opp igjennom årene med ting som er vanskelige og skumle, og de tilfellene hvor barnet mitt har kommet fram til en løsning hun selv synes passer, har problemet sklidd ut av verden på nulltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg prøvde å si at det ikke er synlig på avstand, og at hun ikke trenger å dusje lengef, men hun insisterer på at hun skal ha gym i en badeshorts, slik at hun kan dusje med den på!''

Har du sjekket ut hvorvidt det er flere av jentene som dusjer med enten badeshorts eller truse? Jeg oppdaget for noen år siden at ganske mange barn og unge ikke lenger dusjer nakne i slike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...