Gå til innhold

Lungebetennelse og røyking???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har røyket i mange år, røyker ikke så mye hver dag men røyker jevnlig. Har fått lungebetennelse og lurer derfor på: Må jeg kutte ut røyken helt nå, eller går det bra om jeg røyker litt?

Gjest Hulderen
Skrevet

Lungene dine har mer enn nok med å motarbeide lungebetennelsen. De trenger ikke nikotin i tillegg. Benytt anledningen til å bli røykfri.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det går klart bedre om du ikke røyker enn om du røyker litt.

Skrevet

Lungene dine har mer enn nok med å motarbeide lungebetennelsen. De trenger ikke nikotin i tillegg. Benytt anledningen til å bli røykfri.

''De trenger ikke nikotin i tillegg. Benytt anledningen til å bli røykfri.''

Jo, vedkommende trenger nikotin. Men kanskje lurt å ta det i en annen form enn en sigarett som gir masse røyk ned i lungene.

Gjest Hulderen
Skrevet

Jo, vedkommende trenger nikotin. Men kanskje lurt å ta det i en annen form enn en sigarett som gir masse røyk ned i lungene.

Hvorfor trenger vedkommende nikotin? Jeg har selv erfart at det er lettere å la være å røyke når jeg er syk. Og da jeg omsider bestemte meg for å slutte å røyke, ble jeg nesten skuffet over at det gikk så lett.

Skrevet

Hvorfor trenger vedkommende nikotin? Jeg har selv erfart at det er lettere å la være å røyke når jeg er syk. Og da jeg omsider bestemte meg for å slutte å røyke, ble jeg nesten skuffet over at det gikk så lett.

Nikotin er et sentralstimulerende middel (tror jeg) som gir en positiv effekt på de som er avhengige. Men det finnes flere måter å få det i seg på, enn ved sigaretter. F.eks finnes det sugetabletter og plaster. Men akkurat sigaretter som nikotinkilde er ikke så lurt når en har lungebetennelse fordi det gir masse røyk ned i lungene.

Skrevet

Nei, ingen _trenger_ nikotin.

Men pga at det er så avhengighetsskapende kan man føle et sterkt behov for nikotin for å slippe abstinensplager, samt å unngå ubehag pga psykisk avhengighet, strev med å bryte vaner etc.

Det kroppen _trenger_ er å få giften _helt_ ut av systemet.

Hva man føler man må ha og hva man trenger kan stå i direkte motsetning til hverandre.

mvh

Skrevet

Nei, ingen _trenger_ nikotin.

Men pga at det er så avhengighetsskapende kan man føle et sterkt behov for nikotin for å slippe abstinensplager, samt å unngå ubehag pga psykisk avhengighet, strev med å bryte vaner etc.

Det kroppen _trenger_ er å få giften _helt_ ut av systemet.

Hva man føler man må ha og hva man trenger kan stå i direkte motsetning til hverandre.

mvh

''Nei, ingen _trenger_ nikotin.''

Selvsagt ikke. Men her snakket jeg om en som allerede var avhengig. Da "trenger" kroppen hans nikotin. Skjønner bedre nå?

Skrevet

''Nei, ingen _trenger_ nikotin.''

Selvsagt ikke. Men her snakket jeg om en som allerede var avhengig. Da "trenger" kroppen hans nikotin. Skjønner bedre nå?

''Selvsagt ikke. Men her snakket jeg om en som allerede var avhengig. Da "trenger" kroppen hans nikotin. Skjønner bedre nå?''

Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg ønsker å arrestere hele "trenger-tankegangen". Den kan være med på å holde folk fast i røyken.

Bare tull at man trenger nikotin. Er man ærlig nok med seg selv til å innrømme at man ikke trenger det, men bare føler et sterkt behov pga avhengighet og midlertidig abstinens, blir det lettere å slutte.

mvh

Skrevet

''Selvsagt ikke. Men her snakket jeg om en som allerede var avhengig. Da "trenger" kroppen hans nikotin. Skjønner bedre nå?''

Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg ønsker å arrestere hele "trenger-tankegangen". Den kan være med på å holde folk fast i røyken.

Bare tull at man trenger nikotin. Er man ærlig nok med seg selv til å innrømme at man ikke trenger det, men bare føler et sterkt behov pga avhengighet og midlertidig abstinens, blir det lettere å slutte.

mvh

Ok, jeg gir meg. Jeg ser at du har helt rett. :-)

Skrevet

Lungebetennelse er et super anledning til å bli røykfri. Min svigermor hadde røkt i 50 år og sluttet på dagen for noen måneder siden i forbindelse med lungebetennelse.

God bedring (og forhåpentligvis god røykeslutt) !

Skrevet

Synes det er "imponerende" hvis du i det hele tatt klarer å røyke med lungebetennelse jeg - har selv erfart både det og bronkitt og jeg har ikke sjans til å klare å trekke ned noen ting...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...