Gå til innhold

alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.min mor er alkoholiker,noe som har pågått i 16år etter hva jeg vet.hun nekter selv for dette, og sier at grunnen til de blanke øynene,tale måten,stemmen og alkohol lukten kommer fra smertestillende som hun har fått av sin lege,og hun tåler ikke smertestillende. dette høres jo så utrolig dumt ut for oss andre for vi er alle voksne og skjønner at dette er alkohol. vi vil gjerne hjelpe henne,noe som vi selv har prøvd på i mangen år uten helle, kan vi få hjelp av en fagperson? helst en som kan komme hjem til henne?vi kommer aldri til og få henne med oss på noe aa møter eller lignende siden hun er i benektelse. når hun er ruset så sier hun ofte at hun bare kan dø,ingen vil savne henne uansett, noe som er totalt feil så klart.hun er en fantastisk person på alle måter når hun er edru. føler at ingen i familien ønsker og ta virkelig taki dette, pappa vil liksom hjelpe,det samme vil min bror, men det blir bare med praten. foreldrene til mamma er veldig klar over dette, men det er akkurat som de lukker øynene i skam og jeg tørr ikke ta det opp med de. vi alle trenger mamma og nå er det på tide hun blir frisk.

Skrevet

Dere kan ikke hjelpe henne. Hun vil drikke seg selv til døde.

Skrevet

Så lenge det er liv er det håp. Finnes mange kroniske alkoholikere som blir rusfri i godt voksen alder. Men så lenge hun ikke vil selv, er det ingen som kan tvinge henne på AA-møte eller til en behandler. Hva med å be henne gå for deres skyld?

Skrevet

Det blir nok vanskelig å hjelpe henne om dere ikke står samlet som familie. Kanskje det første du trenger er en strategi for å samle familien.

Hvem i din familie tror du du lettest kunne få med på dette. Om du snakker i klartekst med denne og dere blir enige. Så går dere videre til tredjemann og blir enige. Så til fjerdemann osv. Og kanskje du/dere på den måten kan få samlet hele familien til et samlet framstøt.

Kan hende er det flere som tenker som deg og vil se det som en lettelse om noen endelig våget å ta bladet fra munnen. Som oftes kommer man lengst om man er tydelig om problemene, ikke bebreidende og peker på konkrete realistiske løsninger.

mvh

Skrevet

Så lenge det er liv er det håp. Finnes mange kroniske alkoholikere som blir rusfri i godt voksen alder. Men så lenge hun ikke vil selv, er det ingen som kan tvinge henne på AA-møte eller til en behandler. Hva med å be henne gå for deres skyld?

takker for svar.

tror det blir vanskelig for meg å prøve og få henne til å gå på møte, hun har jo ikke noe problem i hennes øyne. men kanskje det vil virke om jeg prøver samle hele familien. alt er jo værd ett forsøk.

men hun må jo vite selv at ho har ett problem? hun klarer kanskje bare ikke og innrømme det for noen. jeg forstår nok ikke hvorfor noen velger og drikke daglig og ødelegge seg selv og andre, det må jo ligge noe alvorlig tilgrunn som hun sikkert skulle hatt hjelp fra hos en phsykolog, men det vil være vanskelig og få henne dit, var derfor hadde håpet at noen drev med hjemme besøk.

Skrevet

takker for svar.

tror det blir vanskelig for meg å prøve og få henne til å gå på møte, hun har jo ikke noe problem i hennes øyne. men kanskje det vil virke om jeg prøver samle hele familien. alt er jo værd ett forsøk.

men hun må jo vite selv at ho har ett problem? hun klarer kanskje bare ikke og innrømme det for noen. jeg forstår nok ikke hvorfor noen velger og drikke daglig og ødelegge seg selv og andre, det må jo ligge noe alvorlig tilgrunn som hun sikkert skulle hatt hjelp fra hos en phsykolog, men det vil være vanskelig og få henne dit, var derfor hadde håpet at noen drev med hjemme besøk.

Alkoholisme er en sykdom. Jeg hørte en gang om en alkoholisert dame som ble oppsøkt av noen fra et rusteam. Hun var så syk at det piplet blod ut av blodårene hennes, men hun benektet likevel at hun ikke var avhengig av alkohol. Dagen etter var hun død... Ikke meningen å skremme deg, men det sier noe om enorm makt alkoholen kan ha for noen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...