Gå til innhold

Mors rusproblemer, barnets regning - Link

Anbefalte innlegg

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• frosken

6

• Bella Dotte

2

• nitty-gritty

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det gikk en dokumentar på tv om akkurat dette for en god sund siden, mulig det var Brennpunkt? Jeg husker ikke helt.

Der fulgte de en mor på metadon, også ved fødselen. Det var vondt å se den nyfødte gutten kravle, ja faktisk åle seg bortover fordi han hadde abstinens.

Der mener jeg å huske at overlegen på nyfødtavd var sterkt skeptisk til metadon under svangerskap, han hadde behandlet mange barn.

Samtidig var det jo dette med at metadonen gjorde denne moren i stand til å ta seg av barna sine. Hun fungerte bra, stilte på kontroller, fulgte opp, hadde ett liv.

Jeg satt vel med følelsen av at dette må opp og diskuteres. Veie for og i mot, se an hver situasjon.

Uansett en seerverdig dokumentar!

Skrevet

Dette er svært svært kjent, og det sier sitt at "mette" er så overrasket over at hennes livsførsel har gitt barnet den værst tenkelige start på livet du kan tenke deg. Det blir bare spekulasjon, men jeg vil bli svært overrasket om ikke "mette" er fortalt dette gjentatte ganger underveis i svangerskapet. Med denne kunnskapen som bakteppe er det meg en gåte at det fremdeles ikke er innført tiltak mot fertile kvinner som ruser seg på den ene eller andre måten. Artikkelen antyder krav til bruk av spiral overfor kvinner på LAR-program feks.

Skrevet

Et godt innspill om denne problematikken. Synes hennes forslag om at bruk av prevensjon settes som forutsetning for behandling i LAR, er noe som bør vurderes. (Selv om dette også innebærer både etiske og praktiske utfordringer.)

Jeg er overrasket over at det ikke automatisk etableres ansvarsgrupper rundt barn som fødes av mødre på metadon - men vår frykt for paternatlistiske opplegg vanskeliggjør selvfølgelig tiltak som ligner på tvang.

Kjenner et barn som er født med abstinenser (i tillegg til arvelig belastning for sykdom), og det er sårt å se hvordan dette har gitt ham en dårligere start på livet enn man skulle ønsket for ham.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1315739512' post='4644791]

Det gikk en dokumentar på tv om akkurat dette for en god sund siden, mulig det var Brennpunkt? Jeg husker ikke helt.

Der fulgte de en mor på metadon, også ved fødselen. Det var vondt å se den nyfødte gutten kravle, ja faktisk åle seg bortover fordi han hadde abstinens.

Der mener jeg å huske at overlegen på nyfødtavd var sterkt skeptisk til metadon under svangerskap, han hadde behandlet mange barn.

Samtidig var det jo dette med at metadonen gjorde denne moren i stand til å ta seg av barna sine. Hun fungerte bra, stilte på kontroller, fulgte opp, hadde ett liv.

Jeg satt vel med følelsen av at dette må opp og diskuteres. Veie for og i mot, se an hver situasjon.

Uansett en seerverdig dokumentar!

Jeg så også denne dokumentaren og ja, mulig man kan si at metadon har gitt mor et (slags) liv. Men hvilket liv aksepterer man at barna hennes skal få? Jeg ville - etter å ha sett dokumentaren - IKKE brukt denne kvinnen som barnevakt for mitt barn, og jeg skjønner faktisk ikke at man tenker at det er best for hennes barn å vokse opp hos henne framfor et annet sted heller. Jo større ungene hennes blir, jo tydeligere vil det vaære at de er understimulerte og - gjennom mors livsførsel - stigmatiserte.

Skrevet

Dette er svært svært kjent, og det sier sitt at "mette" er så overrasket over at hennes livsførsel har gitt barnet den værst tenkelige start på livet du kan tenke deg. Det blir bare spekulasjon, men jeg vil bli svært overrasket om ikke "mette" er fortalt dette gjentatte ganger underveis i svangerskapet. Med denne kunnskapen som bakteppe er det meg en gåte at det fremdeles ikke er innført tiltak mot fertile kvinner som ruser seg på den ene eller andre måten. Artikkelen antyder krav til bruk av spiral overfor kvinner på LAR-program feks.

''Det blir bare spekulasjon, men jeg vil bli svært overrasket om ikke "mette" er fortalt dette gjentatte ganger underveis i svangerskapet.''

I det Brennpunkt-programmet som Shira har linket til, så mener jeg å huske at helsemyndighetene mente at det var bedre med bruk av metodon enn avrusning i svangerskapet. Det ble argumentert med at en avrusning ville kunne medføre belastninger for fosteret, uten at man hadde mulighet til å overvåke det. Det ble sagt at det var bedre at barnet ble avruset etter fødselen. Ikke alle var enige i dette standpunktet, men det var dette som var begrunnelsen for at man ga metodon i liberale doser under svangerskap.

Skrevet

Jeg så også denne dokumentaren og ja, mulig man kan si at metadon har gitt mor et (slags) liv. Men hvilket liv aksepterer man at barna hennes skal få? Jeg ville - etter å ha sett dokumentaren - IKKE brukt denne kvinnen som barnevakt for mitt barn, og jeg skjønner faktisk ikke at man tenker at det er best for hennes barn å vokse opp hos henne framfor et annet sted heller. Jo større ungene hennes blir, jo tydeligere vil det vaære at de er understimulerte og - gjennom mors livsførsel - stigmatiserte.

Husker at jeg også reagerte på barnets situasjon i dette programmet :-(

Skrevet

''Det blir bare spekulasjon, men jeg vil bli svært overrasket om ikke "mette" er fortalt dette gjentatte ganger underveis i svangerskapet.''

I det Brennpunkt-programmet som Shira har linket til, så mener jeg å huske at helsemyndighetene mente at det var bedre med bruk av metodon enn avrusning i svangerskapet. Det ble argumentert med at en avrusning ville kunne medføre belastninger for fosteret, uten at man hadde mulighet til å overvåke det. Det ble sagt at det var bedre at barnet ble avruset etter fødselen. Ikke alle var enige i dette standpunktet, men det var dette som var begrunnelsen for at man ga metodon i liberale doser under svangerskap.

Slik husker jeg det også.

Blant andre var vel Blå-Kors, Borgestadklinikken sterkt uenige i myndighetenes anbefalinger og gav et alternativt tilbud.

mvh

Skrevet

''...jeg skjønner faktisk ikke at man tenker at det er best for hennes barn å vokse opp hos henne framfor et annet sted heller.''

Alt er jo relativt. Når man ser hvor elendig fosterhjemsordningen kan fungere her i landet, kan faktisk hende at barnet får det bedre hos moren enn som en nomade i barnevernets system.

Hele fosterhjemsordningen burde etter mitt syn legges drastisk om. Men det blir litt på siden av denne saken.

mvh

Skrevet

Ikke sant, hvilket betyr at man er tvunget til å velge mellom to onder. Jeg tror fremdeles at "Mette" har lukket ørene godt, evt ikke ønsket å høre, evt ikke vært i stand til å forstå når hun er informert om skadeomfanget hennes livsstil vil påføre barnet.

Skrevet

''...jeg skjønner faktisk ikke at man tenker at det er best for hennes barn å vokse opp hos henne framfor et annet sted heller.''

Alt er jo relativt. Når man ser hvor elendig fosterhjemsordningen kan fungere her i landet, kan faktisk hende at barnet får det bedre hos moren enn som en nomade i barnevernets system.

Hele fosterhjemsordningen burde etter mitt syn legges drastisk om. Men det blir litt på siden av denne saken.

mvh

Det er nok et stort forbedringspotensial innenfor fosterhjem-organiseringen, men for mitt vedkommende endrer det ikke oppfatningen av at biologipraksisen er feil.

Skrevet

Husker spesielt en episode der hun hadde en time hos et team hos barnevernet, og var sur og gretten og på hugget. Og laaangsomt argumenterete for at "de" bare var mot henne, at det nesten avr deres feil at hun ikke greide seg bedre. Sånn argumenterer (umodne) barn og fjortiser, ikke ansvarlige mødre og fedre.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i at barna hennes automatisk skal flyttes. I dokumentaren var det også en barnefar, som ikke var rusmisbruker, men valgte å ikke bli filmet. Så det er ikke sagt at barna kommer til å bli vanskjøttet.

At det må bli mer fokus på fordeler og bakdeler derimot er jeg veldig for. Denne moren gikk jo lenge på metadon, så kanskje en bør få mer fokus på at hun burde få andre alternativer.

I dokumentarer var det jo også ett sted hvor de tok sikte på at mødre skulle bli rusfri, ikke over på metadon, husker ikke navnet på behandlingstedet.

Det er så mange ting som spiller inn, at de med rusproblemer skal få god og varig hjelp. At de som blir gravide skal få hjelp. Og ikke minst at der det skrives ut metadon til pasienter, kanskje skulle hatt en dialog med bl.a overlegen som så konsekvensene. Ettervern, ikke minst. Få en vordene mor rusfri er ikke nok, det må god støtte til i etterkant også. Jeg synes ikke at den løsningen skal være å ta barna bort med en gang dersom mor har holdt seg rusfri, er rusfri, men trenger støtte. Da vil nok det mest sannsynlig bli en mor som igjen blir rusmisbruker og ett barn som skal inn i en runddans hvor det allerede er stor manko på fosterhjem.

Selvsagt skal en ta bort barn hvor en ser at det ikke går bra, at de ikke får alt de trenger, men ikke som automatikk fordi mor trenger ekstra støtte.

Dette er svært vanskelig, svært vanskelig.

Skrevet

Husker spesielt en episode der hun hadde en time hos et team hos barnevernet, og var sur og gretten og på hugget. Og laaangsomt argumenterete for at "de" bare var mot henne, at det nesten avr deres feil at hun ikke greide seg bedre. Sånn argumenterer (umodne) barn og fjortiser, ikke ansvarlige mødre og fedre.

Jeg forstår henne også litt jeg. Det er vanskelig når en føler seg beglodd, hun ble jo meldt flere ganger uten grunn. Selvsagt skal vi melde fra, men for henne som prøvde så godt hun kunne og faktisk har gjort drastiske ting for å bli bedre, så er det jo sårt.

Så er det noe med at rusmisbrukere ofte er umodne, de er ikke med i det sosiale spillet vi er, modnes slik vi gjør.

Så jeg synes ikke vi skal svartmale henne så hardt, selv om det var mye som manglet, og mye som må endres og støttes.

Skrevet

Hun bodde jo sammen med en mann som ikke var misbruker, jeg fikk følelsen av at han ordnet mye, men valgte jo å ikke bli filmet. Her kan jeg selvsagt ta feil.

Jeg fikk også vondt av barna, spesielt mtp på at de skal fungere i samfunnet de også. Nå virket jo samarbeidet med barnevernet godt, så jeg håper at familien får den støtten og oppfølgingen som de trenger.

Skrevet

Et godt innspill om denne problematikken. Synes hennes forslag om at bruk av prevensjon settes som forutsetning for behandling i LAR, er noe som bør vurderes. (Selv om dette også innebærer både etiske og praktiske utfordringer.)

Jeg er overrasket over at det ikke automatisk etableres ansvarsgrupper rundt barn som fødes av mødre på metadon - men vår frykt for paternatlistiske opplegg vanskeliggjør selvfølgelig tiltak som ligner på tvang.

Kjenner et barn som er født med abstinenser (i tillegg til arvelig belastning for sykdom), og det er sårt å se hvordan dette har gitt ham en dårligere start på livet enn man skulle ønsket for ham.

Det forundrer meg alltid at enkelte kvinner mener det er for vanskelig å slutte med rusmidler (inkludert nikotin) før/under svangerskapet, men de synes allikevel at den samme avrusningen er noe barnet skal gjennomgå som nyfødt.

Skrevet

Det var uenigheter om dette mener jeg å huske ja.

Det er vel der mye av problemet ligger, noen mener slik, andre slik, mon tro om de kommuniserer jeg.

Det var svært vondt og se den nyfødte i abstinens, da gråt jeg.

Skrevet

Ikke sant, hvilket betyr at man er tvunget til å velge mellom to onder. Jeg tror fremdeles at "Mette" har lukket ørene godt, evt ikke ønsket å høre, evt ikke vært i stand til å forstå når hun er informert om skadeomfanget hennes livsstil vil påføre barnet.

Det kan være en mulighet for at Mette ble anbefalt å ikke avruses under svangerskapet av hensyn til barnets beste.

mvh

Skrevet

''Jeg tror fremdeles at "Mette" har lukket ørene godt, evt ikke ønsket å høre, evt ikke vært i stand til å forstå når hun er informert om skadeomfanget hennes livsstil vil påføre barnet.''

Hun visste selvfølgelig at hennes rusproblemer sannsynligvis ville skade barnet. Jeg er imidlertid usikker på hva LAR formidler til gravide kvinner, det virket nesten som om de snarere blir anbefalt å fortsette med metadon enn det motsatte ut i fra hva som ble sagt i Brennpunkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...