Gå til innhold

Mors rusproblemer, barnets regning - Link

Anbefalte innlegg

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1315743760' post='4644839]

Jeg forstår henne også litt jeg. Det er vanskelig når en føler seg beglodd, hun ble jo meldt flere ganger uten grunn. Selvsagt skal vi melde fra, men for henne som prøvde så godt hun kunne og faktisk har gjort drastiske ting for å bli bedre, så er det jo sårt.

Så er det noe med at rusmisbrukere ofte er umodne, de er ikke med i det sosiale spillet vi er, modnes slik vi gjør.

Så jeg synes ikke vi skal svartmale henne så hardt, selv om det var mye som manglet, og mye som må endres og støttes.

Jeg heier på henne, for all del, og håper at hun får livet sitt på beina igjen. Jeg er derimot ikke like sikker på at hun er en god omsorgsperson inntil hun er på beina.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• frosken

6

• Bella Dotte

2

• nitty-gritty

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Når man derimot hører ungdommer fortelle om vesentlig flere fosterhjem enn de er år gamle, kan man spørre seg om de likevel ville hatt det bedre hos sine foreldre'' Huff, får helt vondt av unger som helt fra begynnelsen av opplever å være noens problem, gang på gang. Fosterforeldre jeg kjenner har blitt svært nøye vurdert, i ett tilfelle ble tom storfamilen intervjuet forut godkjenning. Likevel må det være en del som takker ja uten å ha reflektert over hvordan et barn/ en ungdom nødvendigvis vil påvirke hverdagen og resten av familien. Jeg fatter faktisk ikke hvordan oppegående folk (de er tross alt godkjent) kan gi opp og "returnere" et barn :(

''Jeg fatter faktisk ikke hvordan oppegående folk (de er tross alt godkjent) kan gi opp og "returnere" et barn.''

Det er ikke alltid fosterforeldrene som returnerer barna. Noen ganger skyldes det rett og slett dårlig planlegging og kriseløsning på kriseløsning fra barnevernets side. Noen ganger at barnet/ungdommen ikke vil være der.

Noen ganger skyldes det for mange forsøk på tilbakeføring til ustabile foreldre.

Og noen ganger kan det være fordi barnet/ungdommen etter hvert har blitt så krevende at fosterforeldrene tross alle gode intensjoner må melde pass.

Barnevernet kan også velge å ta barn ut av fosterhjem om fosterforeldrene blir for uenige med bv om hvordan ting skal gjøres. Av og til kan man få inntrykk av at noen slike vedtak handler mer om å 'disiplinere' fosterforeldrene enn hva som faktisk er barnets beste ut fra en totalvurdering.

Tror aldri vi kunne blitt fosterforeldre her i gården. Vi ville neppe taklet å skulle være fungerende foreldre for et barn/ en ungdom samtidig som vi kunne overprøves i alt som angår denne ungdommens hverdag.

Skal man kunne gi barn stabile fosterhjem, må regelverket omkring 'langtidshjem' endres drastisk.

mvh

Skrevet

Ja jeg så frosken sa det samme, og jeg høres det høres vannvittig ut. Likevel skal det ikke det helt store internettsøket til før "Mette" finner ut at det ikke stemmer heller.

'Mette' er i en svak posisjon både i forhold til ekspertapparat, hjelpeapparat og selvstendige avgjørelser.

Hvordan mener du hun skal klare å trappe ned på en forsvarlig måte på egenhånd om støtteapparatet krever noe annet?

mvh

Gjest Shira :o)
Skrevet

Vel, dersom far er så oppegående at han er egnet som far burde han undersøkt hvordan "Mettes" bakgrunn og livvstil påvirket hans barn. Jeg kjenner at jeg ville vært svært forsiktig med å stole på dømmekraften og omsorgsevnen til en mann som lar en kvinne på metadon bære fram sitt barn.

Dette var ikke "Mette" i linken, men i dokumentaren var det en barnefar som ikke hadde rusproblemer, men som valgte å ikke ta del i filmingen.

Siden vi ikke vet noe om han blir det vanskelig å si noe synes jeg. For alt jeg vet kan han ha blitt prentet inn med at metadon er det beste. Vi stoler jo på leger.

Nå i dag er det mange som selv søker opp informasjon og for og imot på internett, men det er slett ikke alle som gjør det, men følger rådene hjelpeapparatet gir.

Hva både mor og far tenker etter en tid er jo vanskelig å si. Hadde vært interessant om de kom med en oppfølger, for å se hvordan evnt senvirkninger får for barnet, og hvor lenge mor skal være i LAR.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg heier på henne, for all del, og håper at hun får livet sitt på beina igjen. Jeg er derimot ikke like sikker på at hun er en god omsorgsperson inntil hun er på beina.

Og av den grunn vil jeg ha godt støtteappart.

Jeg ville bare påpeke at reaksjoner, modenhet osv kan være mindre utviklet, mtp på at du sammenlignet med fjortiser. For at det da skal fungere må det jo være mye støtte på veien, læringstøtte også.

Det er jo vanskelig å få til, kostnadene er sikkert store, men det er det jo ved å få andre alternativer også, som fosterhjem.

Håper det kan bli en debatt om dette, både på godt og vondt, og ikke bare to leire slik jeg oppfatter det nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...