Gjest Kollektiv straff? Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Barna (3. klassinger) skulle på tur i dag. Noen brøt ut av flokken og løp av gårde foran ledere og de andre barna. En hel gjeng fulgte etter. De voksne ble veldig redde, forståelig nok. Da jeg hentet 8-åringen i dag kom jeg inn i et musestille rom. Barna, hovedsaklig gutter, satt med store øyne og stirret på meg da jeg kom inn i rommet. En leder tok meg ut på gangen og forklarte saken, og fortalte at de nå hadde sittet i over to timer musestille i et rom. Er det ok? Gutten min forklarte meg hva som var skjedd, og at han ikke hadde løpt men var blitt straffet for det de andre gjorde. Han sa det var så mange at de voksne ikke kunne se hvem som løp og hvem som ikke gjorde det. 8-åringen er en forsiktig gutt, så jeg har litt vanskelig for å forestille meg at han stikker av på den måten. Men mitt spørsmål er altså: er det greit å straffe barna med å skulle sitte stille i flere timer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Kollektiv straff er aldri greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Nei det syns jeg ikke er greitt. Kollektiv straff ble praktisert da jeg gikk på skolen, og jeg husker enda hvor fortvila jeg ble og hvor urettferdig det var å måtte tåle straff for hva andre hadde gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Nei det syns jeg ikke er greitt. Kollektiv straff ble praktisert da jeg gikk på skolen, og jeg husker enda hvor fortvila jeg ble og hvor urettferdig det var å måtte tåle straff for hva andre hadde gjort. Og det inspirerer ikke akkurat til vennskapelig samhold i klassen heller, når alle får pes for noe en urokråke stelte istand. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 ''Barna (3. klassinger) skulle på tur i dag. Noen brøt ut av flokken og løp av gårde foran ledere og de andre barna. En hel gjeng fulgte etter. '' Skjedde dette i skogen eller i trafikkerte bygater? Synes ikke dette var en ideell reaksjon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kollektiv straff Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 ''Barna (3. klassinger) skulle på tur i dag. Noen brøt ut av flokken og løp av gårde foran ledere og de andre barna. En hel gjeng fulgte etter. '' Skjedde dette i skogen eller i trafikkerte bygater? Synes ikke dette var en ideell reaksjon. mvh Det skjedde i trafikkert område. Det var nok derfor de voksne ble såpass strenge i reaksjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Streng reaksjon er helt ok! Kollektiv straff er jeg mer tvilende til (men ser dilemmaet med at de ikke vet hvem det var...) Å sitte musestille i et rom i to timer som konsekvens (straff?) ser jeg overhodet ikke poenget med... Hva har det med saken å gjøre, da?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Pkt. 1 - kollektiv straff er ikke greit. Hvorfor skal 50 unger straffes for noe kanskje 8 gjorde? Pkt. 2 - hva i all verden har det å sitte musestille i flere timer med saken å gjøre?! Her bør de ansvarlige på sfo lære mer om grensesetting og hvordan man "straffer" i slike tilfeller... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Jeg synes en naturlig straff hadde vært at det ble lenge til neste utflukt, "fordi noen her dessverre ikke klarer å følge reglene vi er nødt til å ha når vi er på tur". I hvert fall bør konsekvensen ha noe med turer og reglene der å gjøre. Jeg kan forstå at de i slike situasjoner ikke klarer å skille ut nøyaktig hvem som gjorde hva, og at de likevel synes de må foreta seg et eller annet. Hvis de klarer å formidle at de må ha "barnehageregler" for alle så lenge noen oppfører seg som småbarn, vil forhåpentligvis hele gruppa fatte poenget etter hvert. Å tvinge dem til å sitte musestille inne på et rom på SFO synes jeg ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt. Det høres mer ut som en straff for de som f.eks. ikke klarer å holde fred ved matbordet. Men ikke i timevis i noe fall - hvordan i alle dager fikk de en gjeng med 8 år gamle gutter til å gjøre det - dopet de dem? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kollektiv straff? Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Jeg synes en naturlig straff hadde vært at det ble lenge til neste utflukt, "fordi noen her dessverre ikke klarer å følge reglene vi er nødt til å ha når vi er på tur". I hvert fall bør konsekvensen ha noe med turer og reglene der å gjøre. Jeg kan forstå at de i slike situasjoner ikke klarer å skille ut nøyaktig hvem som gjorde hva, og at de likevel synes de må foreta seg et eller annet. Hvis de klarer å formidle at de må ha "barnehageregler" for alle så lenge noen oppfører seg som småbarn, vil forhåpentligvis hele gruppa fatte poenget etter hvert. Å tvinge dem til å sitte musestille inne på et rom på SFO synes jeg ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt. Det høres mer ut som en straff for de som f.eks. ikke klarer å holde fred ved matbordet. Men ikke i timevis i noe fall - hvordan i alle dager fikk de en gjeng med 8 år gamle gutter til å gjøre det - dopet de dem? Ja, jeg ble også overrasket da jeg nærmet meg de sjeldent stillferdige SFO-lokalene. Da jeg forsiktig stakk nesen inn gjennom døren så jeg en forsamling storøyde og musestille gutter. Jeg skjønte med en gang at det hadde skjedd noe eksepsjonelt. Det er godt å lese at det unisont her på dol reageres på at reaksjonen ikke hadde noe med "forbrytelsen" å gjøre og dermed ikke har en ønsket virkning; altså at de lærer noe av straffen. Dette er sannsynligvis ulempen ved at SFO-personale ikke alltid har pedagogisk bakgrunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Ja, jeg ble også overrasket da jeg nærmet meg de sjeldent stillferdige SFO-lokalene. Da jeg forsiktig stakk nesen inn gjennom døren så jeg en forsamling storøyde og musestille gutter. Jeg skjønte med en gang at det hadde skjedd noe eksepsjonelt. Det er godt å lese at det unisont her på dol reageres på at reaksjonen ikke hadde noe med "forbrytelsen" å gjøre og dermed ikke har en ønsket virkning; altså at de lærer noe av straffen. Dette er sannsynligvis ulempen ved at SFO-personale ikke alltid har pedagogisk bakgrunn. Jeg er uenig i alle dem som mener at straffen ikke samsvarte med "forbrytelsen". Når ungene velger å løpe fra lederne i et trafikkert område, så synes jeg det er logisk nok at konsekvensen er at de må sitte stille i et rom. De brøt en regel som kunne medføre alvorlig skade på et eller flere barn, så jeg synes også egentlig det er greit at konsekvensen er så kraftig at den vil bli husket. Derimot er jeg mer usikker på hva jeg mener om at de ble straffet kollektivt. Det mener jeg kommer an på hvordan episoden utspilte seg og hvordan barnegruppe som helhet reagerte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Streng reaksjon er helt ok! Kollektiv straff er jeg mer tvilende til (men ser dilemmaet med at de ikke vet hvem det var...) Å sitte musestille i et rom i to timer som konsekvens (straff?) ser jeg overhodet ikke poenget med... Hva har det med saken å gjøre, da?? ''Å sitte musestille i et rom i to timer som konsekvens (straff?) ser jeg overhodet ikke poenget med... Hva har det med saken å gjøre, da??'' Jeg oppfatter det som en ren straff/måte å uttrykke alvoret i situasjonen på. Vanskelig å finne logiske konsekvenser. Hovedpoenget er sannsynligvis å gjøre alvoret tydelig nok. Ungene skapte en livsfarlig situasjon. Man må gjøre noe som gjør inntrykk. Alternativet ville være å slutte å dra på turer. Jeg synes ikke reaksjonen høres ideell ut, men jeg kommer ikke på noe bedre i farten. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Ja, jeg ble også overrasket da jeg nærmet meg de sjeldent stillferdige SFO-lokalene. Da jeg forsiktig stakk nesen inn gjennom døren så jeg en forsamling storøyde og musestille gutter. Jeg skjønte med en gang at det hadde skjedd noe eksepsjonelt. Det er godt å lese at det unisont her på dol reageres på at reaksjonen ikke hadde noe med "forbrytelsen" å gjøre og dermed ikke har en ønsket virkning; altså at de lærer noe av straffen. Dette er sannsynligvis ulempen ved at SFO-personale ikke alltid har pedagogisk bakgrunn. ''Det er godt å lese at det unisont her på dol reageres på at reaksjonen ikke hadde noe med "forbrytelsen" å gjøre og dermed ikke har en ønsket virkning; altså at de lærer noe av straffen.'' Jeg tror faktisk de kan ha lært veldig mye. En straff behøver ikke alltid være så fryktelig logisk. (Hva er logisk med en trafikkbot eller parkeringsbot?) Den skal først og fremst understreke alvoret i situasjonen og gi et visst ubehag. Denne straffen vil gjøre inntrykk fordi den sannsynligvis er ekstraordinær. De har sikkert i tillegg fåt høre det solid verbalt. Med såpass små barn er det viktig at konsekvens/straff kommer så raskt som mulig etter at det gale ble gjort. Å bare si at det blir lenge til neste tur, vil sannsynligvis ha minimal effekt. For din sønn er nok dessverre resultatet bare at han har lært at kollektiv straff stinker. Dessuten har han fått bekreftet det han allerede visste; Man kan bare ikke løpe av gårde slik i trafikken. Forsøk å se dette ut fra SFO-personalet side. Vi stiller enorme krav på dem i forhold til barnas sikkerhet. Og de setter helt sikkert like strenge krav til seg selv. Unger som løper vilt i et traffikert område er en ren katastrofe. Barna burde vite bedre enn dette i skolealder. De ble helt sikkert innprentet hvordan de skulle forholde seg før de dro. Dette er ikke som barn som glemmer seg under lek. Det er barn som ikke respekterer det de har fått beskjed om. Livsviktige beskjeder. Noen virkemidler må personalet ha, selv om man får blandede følelser i forhold til denne sanksjonen. Alternativt blir de nødt til å slutte å ta med barna på slike turer. En SFO har ikke tilstrekkelig bemanning til å takle barnehageoppførsel i trafikken. De har ikke kapasitet til å gjete og fotfølge hvert enkelt barn. Var jeg mor til et av barnene som løp avgårde, ville jeg syntes reaksjonen var helt grei. (Men som sagt er det mer ugreit at det gikk ut over de som ikke løp også.) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg synes ikke dette er greit. For det første mener jeg at dette er en overreaksjon, med mindre situasjonen var langt mer ekstrem enn hva jeg forestiller meg. For det andre er jeg i mot kollektiv straff, for det har negative konsekvenser for holdningene til de som blir straffet på tross uskyld og for det tredje synes jeg det er ganske ekstremt å la barn sitte stille i et rom i to timer (!). Fikk de tegne og pusle og slikt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 ''Det er godt å lese at det unisont her på dol reageres på at reaksjonen ikke hadde noe med "forbrytelsen" å gjøre og dermed ikke har en ønsket virkning; altså at de lærer noe av straffen.'' Jeg tror faktisk de kan ha lært veldig mye. En straff behøver ikke alltid være så fryktelig logisk. (Hva er logisk med en trafikkbot eller parkeringsbot?) Den skal først og fremst understreke alvoret i situasjonen og gi et visst ubehag. Denne straffen vil gjøre inntrykk fordi den sannsynligvis er ekstraordinær. De har sikkert i tillegg fåt høre det solid verbalt. Med såpass små barn er det viktig at konsekvens/straff kommer så raskt som mulig etter at det gale ble gjort. Å bare si at det blir lenge til neste tur, vil sannsynligvis ha minimal effekt. For din sønn er nok dessverre resultatet bare at han har lært at kollektiv straff stinker. Dessuten har han fått bekreftet det han allerede visste; Man kan bare ikke løpe av gårde slik i trafikken. Forsøk å se dette ut fra SFO-personalet side. Vi stiller enorme krav på dem i forhold til barnas sikkerhet. Og de setter helt sikkert like strenge krav til seg selv. Unger som løper vilt i et traffikert område er en ren katastrofe. Barna burde vite bedre enn dette i skolealder. De ble helt sikkert innprentet hvordan de skulle forholde seg før de dro. Dette er ikke som barn som glemmer seg under lek. Det er barn som ikke respekterer det de har fått beskjed om. Livsviktige beskjeder. Noen virkemidler må personalet ha, selv om man får blandede følelser i forhold til denne sanksjonen. Alternativt blir de nødt til å slutte å ta med barna på slike turer. En SFO har ikke tilstrekkelig bemanning til å takle barnehageoppførsel i trafikken. De har ikke kapasitet til å gjete og fotfølge hvert enkelt barn. Var jeg mor til et av barnene som løp avgårde, ville jeg syntes reaksjonen var helt grei. (Men som sagt er det mer ugreit at det gikk ut over de som ikke løp også.) mvh Jeg er helt enig med deg i dette, tenkte akkurat det samme. Tenk om det hadde skjedd en ulykke n e s t e gang dette hadde skjedd, fordi reaksjonene ikke var tydelige nok den første. Dessuten: At en hel sfo-avdeling sitter musestille i to timer betyr at de har skjønt alvoret! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg synes ikke dette er greit. For det første mener jeg at dette er en overreaksjon, med mindre situasjonen var langt mer ekstrem enn hva jeg forestiller meg. For det andre er jeg i mot kollektiv straff, for det har negative konsekvenser for holdningene til de som blir straffet på tross uskyld og for det tredje synes jeg det er ganske ekstremt å la barn sitte stille i et rom i to timer (!). Fikk de tegne og pusle og slikt? Jeg er enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg er helt enig med deg i dette, tenkte akkurat det samme. Tenk om det hadde skjedd en ulykke n e s t e gang dette hadde skjedd, fordi reaksjonene ikke var tydelige nok den første. Dessuten: At en hel sfo-avdeling sitter musestille i to timer betyr at de har skjønt alvoret! '' At en hel sfo-avdeling sitter musestille i to timer betyr at de har skjønt alvoret!'' Det tenkte jeg også. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Det skjedde i trafikkert område. Det var nok derfor de voksne ble såpass strenge i reaksjonen. Jo mer jeg tenker på dette, jo mer ser jeg fornuften i reaksjonen fra SFO. Barn som løper avgårde i trafikkert område kan sette seg selv og andre i livsfare. Det aller viktigste her var å gni budskapet så godt inn at ungene aldri gjør noe slikt igjen. Det er jeg ganske sikker på de har lykkes med. (Når nye unger starter der vil ryktene gå om hva som skjer om man løper avgårde i der det er mye trafikk. Til skræk og advarsel.) Det var veldig synd for din sønn at han måtte være med og ta støyten for noe andre gjorde. Men sammenlignet med den katastrofen som kan inntreffe om noe slikt skjer igjen, blir det innenfor grensen synes jeg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Har lest igjennom alle svarene her nede og greier aldri å være enig i at kollektiv straff er riktig.... Jeg skjønner at det hersker forvirring om hvem som løp og hvem som ikke gjorde det, men jeg ville heller tatt en skikkelig prat med alle elevene samlet om det som skjedde. Når elevene hadde skjønt alvoret i det som skjedde ville jeg bedt de som løp ut i trafikken om å melde seg for å fortelle det til en av de voksne. Straffen kunne være at disse ikke kunne få bli med på tur neste gang (man kunne i neste uke arrangere en liten tur for de som ikke hadde brutt regelen). Her måtte man bare prøve å stole på elevene, og dersom noen unnlot å si fra, så hadde nok samvittigheten gnaga såpass at de uansett tok lærdom av det.... Jeg er ganske sikker på at iallefall et av mine barn hadde syntes det var grusomt med kollektiv straff da jeg vet hun ville følt seg skyldig og vært skamfull selv om hun ikke hadde gjort noe galt.. Hun er bare sånn sammenskrudd. Mange barn takler det sikkert helt fint, men slett ikke alle. Målet må være at alle barna skjønner alvoret - ikke nødvendigvis at man greier å straffe alle de skyldige... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Har lest igjennom alle svarene her nede og greier aldri å være enig i at kollektiv straff er riktig.... Jeg skjønner at det hersker forvirring om hvem som løp og hvem som ikke gjorde det, men jeg ville heller tatt en skikkelig prat med alle elevene samlet om det som skjedde. Når elevene hadde skjønt alvoret i det som skjedde ville jeg bedt de som løp ut i trafikken om å melde seg for å fortelle det til en av de voksne. Straffen kunne være at disse ikke kunne få bli med på tur neste gang (man kunne i neste uke arrangere en liten tur for de som ikke hadde brutt regelen). Her måtte man bare prøve å stole på elevene, og dersom noen unnlot å si fra, så hadde nok samvittigheten gnaga såpass at de uansett tok lærdom av det.... Jeg er ganske sikker på at iallefall et av mine barn hadde syntes det var grusomt med kollektiv straff da jeg vet hun ville følt seg skyldig og vært skamfull selv om hun ikke hadde gjort noe galt.. Hun er bare sånn sammenskrudd. Mange barn takler det sikkert helt fint, men slett ikke alle. Målet må være at alle barna skjønner alvoret - ikke nødvendigvis at man greier å straffe alle de skyldige... ''Når elevene hadde skjønt alvoret i det som skjedde ville jeg bedt de som løp ut i trafikken om å melde seg for å fortelle det til en av de voksne. Straffen kunne være at disse ikke kunne få bli med på tur neste gang...'' Akkurat det vil nok være en enorm motivator både for å få dem til og melde seg og til å være ærlig ved en senere anledning. Meld deg og motta din straff! Eller vær uærlig og slipp unna. Hvor urettferdig vil ikke de som da straffes for sin ærlighet oppleve det er at de uærlige slipper unna? Da synes jeg faktisk en kollektiv straff der man er åpen om at man nå også dessverre rammer noen uskyldige er bedre. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.