Gjest togli Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 ''Når elevene hadde skjønt alvoret i det som skjedde ville jeg bedt de som løp ut i trafikken om å melde seg for å fortelle det til en av de voksne. Straffen kunne være at disse ikke kunne få bli med på tur neste gang...'' Akkurat det vil nok være en enorm motivator både for å få dem til og melde seg og til å være ærlig ved en senere anledning. Meld deg og motta din straff! Eller vær uærlig og slipp unna. Hvor urettferdig vil ikke de som da straffes for sin ærlighet oppleve det er at de uærlige slipper unna? Da synes jeg faktisk en kollektiv straff der man er åpen om at man nå også dessverre rammer noen uskyldige er bedre. mvh Jeg greier aldri å være enig i at kollektiv straff er veien å gå.... Tror du vi voksne hadde takla kollektiv straff? Hvorfor skulle det føles annerledes for barn? Min erfaring som lærer er faktisk at de fleste barn innrømmer sin brøde når de skjønner at det de har gjort er galt.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Skjønner at det kan være vanskelig å vite hvem som gjorde det, men å straffe de med å la de sitte stille i to timer skjønner jeg ikke vitsen med. idiotisk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Jeg greier aldri å være enig i at kollektiv straff er veien å gå.... Tror du vi voksne hadde takla kollektiv straff? Hvorfor skulle det føles annerledes for barn? Min erfaring som lærer er faktisk at de fleste barn innrømmer sin brøde når de skjønner at det de har gjort er galt.... Jeg synes heller ikke kollektiv straff er greit. Men jeg synes det blir verre å lage syndebukker ved å la noen, de ærligste, ta straffen for alle. Og det vil i hvert fall skape misstemning blant barna. I de voksnes verden er det også slik at det noen gjør kan gå ut over en hel gruppe. F.eks. blir noen nasjonaliteter langt hyppigere utsatt for kropsvisitering på grensen enn andre. Forsikringsbransjen utvikler risikoprofiler for ulike grupper. Ungdom må f.eks. betale langt høyere bilforsikring enn andre. Om noen roter det til på en arbeidsplass slik at det fører til store økonomiske tap, går det ofte ut over alle ansatte. I både barn og voksnes verden er det slik at om noe stadig vekk blir ramponert/sabotert fører det som oftes til at man mister det. Det hender både titt og ofte at noen få ødelegger for mange. Hadde jeg hatt ansvaret for en større gruppe barn og jeg ikke kunne stole på at de ikke løp avgårde i trafikkert område, ville jeg rett og slett ikke tatt dem med flere ganger. Det ville i hvert fall gått ut over uskyldige. Så lenge den kollektive straffen gis med en erkjennelse av at nå går det dessverre også ut over uskyldige, blir den overkommelig for de uskyldige, selv om det langt fra er ideelt. I den situasjonen som er beskrevet synes jeg det viktigste er at budskapet nådde fram. Så får man bære over med at metoden var noe frynsete i kantene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Jeg synes heller ikke kollektiv straff er greit. Men jeg synes det blir verre å lage syndebukker ved å la noen, de ærligste, ta straffen for alle. Og det vil i hvert fall skape misstemning blant barna. I de voksnes verden er det også slik at det noen gjør kan gå ut over en hel gruppe. F.eks. blir noen nasjonaliteter langt hyppigere utsatt for kropsvisitering på grensen enn andre. Forsikringsbransjen utvikler risikoprofiler for ulike grupper. Ungdom må f.eks. betale langt høyere bilforsikring enn andre. Om noen roter det til på en arbeidsplass slik at det fører til store økonomiske tap, går det ofte ut over alle ansatte. I både barn og voksnes verden er det slik at om noe stadig vekk blir ramponert/sabotert fører det som oftes til at man mister det. Det hender både titt og ofte at noen få ødelegger for mange. Hadde jeg hatt ansvaret for en større gruppe barn og jeg ikke kunne stole på at de ikke løp avgårde i trafikkert område, ville jeg rett og slett ikke tatt dem med flere ganger. Det ville i hvert fall gått ut over uskyldige. Så lenge den kollektive straffen gis med en erkjennelse av at nå går det dessverre også ut over uskyldige, blir den overkommelig for de uskyldige, selv om det langt fra er ideelt. I den situasjonen som er beskrevet synes jeg det viktigste er at budskapet nådde fram. Så får man bære over med at metoden var noe frynsete i kantene. mvh Det å velge å ikke ta dem med flere ganger er jeg med på, men å kreve at barna sitter musestille i to timer(?) (gidder ikke lese tråden en gang til ) - og at dette skal gjelde for alle. Det liker jeg ikke..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Det å velge å ikke ta dem med flere ganger er jeg med på, men å kreve at barna sitter musestille i to timer(?) (gidder ikke lese tråden en gang til ) - og at dette skal gjelde for alle. Det liker jeg ikke..... Nå er det vel ingen som har påstått at dette var en ideell reaksjon og en perfekt straff. Men ta i betraktning at de voksne antagelig var temmelig oppskremt og rystet. Etter hva trådstarter skriver skjedde dette i et trafikkert område, og det var såpass mange barn som løp avgårde at de voksne ikke helt visste hvem som løp og hvem som ikke løp. Hadde jeg vært voksen i den situasjonen hadde jeg antagelig fått temmelig høy puls og en god del katastrofetanker. Straffen var kanskje ikke ideell. Men jeg er enig med PieLill i det hun skriver i denne tråden. Jeg kan faktisk forstå at de voksne reagerte som de gjorde. Det at barna faktisk satt musestille i to timer tyder på at også de skjønte alvoret. Jeg er ikke like overbevist som deg om at en samtale med barna der de ble oppfordret til å tilstå, for deretter å måtte stå over neste tur ville ført fram. Noen ville sikkert tilstå. Andre ville muligens løyet og sneket seg unna straff. Det er antagelig godt jeg ikke jobber på SFO, for etter en sånn opplevelse ville jeg trolig gått sterkt inn for å avlyse alle turer resten av året for hele barnegruppa. Eller noe slikt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Nå er det vel ingen som har påstått at dette var en ideell reaksjon og en perfekt straff. Men ta i betraktning at de voksne antagelig var temmelig oppskremt og rystet. Etter hva trådstarter skriver skjedde dette i et trafikkert område, og det var såpass mange barn som løp avgårde at de voksne ikke helt visste hvem som løp og hvem som ikke løp. Hadde jeg vært voksen i den situasjonen hadde jeg antagelig fått temmelig høy puls og en god del katastrofetanker. Straffen var kanskje ikke ideell. Men jeg er enig med PieLill i det hun skriver i denne tråden. Jeg kan faktisk forstå at de voksne reagerte som de gjorde. Det at barna faktisk satt musestille i to timer tyder på at også de skjønte alvoret. Jeg er ikke like overbevist som deg om at en samtale med barna der de ble oppfordret til å tilstå, for deretter å måtte stå over neste tur ville ført fram. Noen ville sikkert tilstå. Andre ville muligens løyet og sneket seg unna straff. Det er antagelig godt jeg ikke jobber på SFO, for etter en sånn opplevelse ville jeg trolig gått sterkt inn for å avlyse alle turer resten av året for hele barnegruppa. Eller noe slikt. Skjønner så absolutt veldig godt at dette var en skummel opplevelse, men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet jeg ville blitt fryktelig frustrert dersom jeg hadde blitt offer for en slik felles straffereaksjon i oppveksten. Jeg var utrolig opptatt av å gjøre som de voksne sa, og jeg vet jeg ville følt det som et "overgrep" om jeg ble straffa for noe jeg ikke hadde gjort... Saken er komplisert, men jeg ser for meg at andre løsninger er bedre (å nekte flere turer på alle er til nød ok..) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Det å velge å ikke ta dem med flere ganger er jeg med på, men å kreve at barna sitter musestille i to timer(?) (gidder ikke lese tråden en gang til ) - og at dette skal gjelde for alle. Det liker jeg ikke..... Reaksjonen kunne sikkert vært bedre. Og selvsagt hadde det vært best å frita uskyldige for straff. Selv så jeg som barn på kollektiv straff som kipt, men slikt som skjedde iblant. Så lenge straffen ble gitt i plenum. Altså en straff f.eks. klassen 'gikk gjennom' sammen. Ikke individuel straff delt ut til alle. (Jeg var blant de lydige.) Nå for tiden er vi kanskje for redde for å filleriste barna, billedlig talt. Det disse barna gjorde var potensielt livsfarlig for dem selv og andre. Tror de kunne ha godt av å se at de voksne gikk litt av hengslene og tok dem hardt for det. Det positive med måten det ble reagert på er at reaksjonen kom raskt og at de ble ferdig med det i løpet av dagen. Å nekte å ta barna på flere turer ville vært en evigvarende og kollektiv straff. Ser for meg all bebreidelsen som da vil være mellom ungene. Og frustrasjonen over å ikke få noen ny sjanse. Å bli fratatt muligheter pga ting andre hadde gjort ville for meg vært tett opp mot den ultimate urettferdighet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Skjønner så absolutt veldig godt at dette var en skummel opplevelse, men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet jeg ville blitt fryktelig frustrert dersom jeg hadde blitt offer for en slik felles straffereaksjon i oppveksten. Jeg var utrolig opptatt av å gjøre som de voksne sa, og jeg vet jeg ville følt det som et "overgrep" om jeg ble straffa for noe jeg ikke hadde gjort... Saken er komplisert, men jeg ser for meg at andre løsninger er bedre (å nekte flere turer på alle er til nød ok..) ''Skjønner så absolutt veldig godt at dette var en skummel opplevelse, men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet jeg ville blitt fryktelig frustrert dersom jeg hadde blitt offer for en slik felles straffereaksjon i oppveksten. Jeg var utrolig opptatt av å gjøre som de voksne sa, og jeg vet jeg ville følt det som et "overgrep" om jeg ble straffa for noe jeg ikke hadde gjort...'' Jeg var også et sånt barn :-). Jeg har likevel fått oppleve kollektiv straff et par ganger, og jeg har ikke tatt varig skade av dette. Frustrerende, ja visst, og der og da oppleves det urettferdig. så vidt jeg kan huske, fikk vi alltid en forklaring på hvorfor det ble sånn og vi forsto det. Min frustrasjon var mest rettet mot de som gjorde noe såpass hårreisende at vi andre også "gikk med i dragsuget". ''Saken er komplisert, men jeg ser for meg at andre løsninger er bedre (å nekte flere turer på alle er til nød ok..)'' Men dette er jo også en kollektiv straff, og jeg tenker at det må da være en langt verre straff egentlig. I hvert fall mer langvarig. Greit nok, å sitte stille i to timer er ingen ideell reaksjon, men ungene tok straffen og ble ferdige med det der og da. Å ikke dra på tur mer noen gang vil jo være en langvarig greie, og de blir aldri ferdige med straffen. Jeg mener at det må da være bedre å få det overstått og så går man videre i livet. Det er også viktig å huske på at de voksne sikkert hadde høy puls, adrenalin og katastrofetanker. Trådstarter skriver at det skjedde i et trafikkert område og at det var såpass mange som løp at de voksne ikke hadde oversikt over hvem som gjorde det og ikke. Som PieLill påpeker var dette potensielt livsfarlig. Det vil selvfølgelig prege de ansvarlige voksne, og det må man ta høyde for når man sitter i ettertid og skal vurdere hva og hvordan de håndterte saken. Det er gjerne mye vanskeligere å holde hodet kaldt når man står midt oppe i noe, enn etterpå når man sitter trygt og vet at det tross alt gikk bra, og kan analysere og ta seg tid til å tenke gjennom alle sider av saken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.