Gå til innhold

UVI/pyelonefritt hos 10 mnd gammel baby

Gjest pyc

Anbefalte innlegg

Hei Når min sønn var ca 10 mnd hadde min sønn urinveisinfeksjon med feber og crp på 70. Min daværende fastlege valgte å ikke behandle han fordi hun ville vente til hun hadde svaret på urinprøven. Etter en uka fikk jeg svar på urinprøven som hadde >100 000 e coli. Han fikk da trimetoprim po i 5 dager. I løpet av denne uken hadde han faktisk blitt afebril og CRP var neg. Jeg har byttet fastlege som henviste han til utredning. UL var neg. Barnelegen som jeg snakket med mente han hadde fått for kort behandling med antibiotika. Og han har blitt henvist til en DMSA nyrescinigrafi 6 mnd etter gjennomgått infeksjon. Jeg lurer på om denne undersøkelsen er nødvendig siden han ikke har hatt infeksjoner etter dette. Kontrollprøve var neg. Jeg syns han er litt liten til å gjennomføre dette og er litt bekymra for å gi han dette radioaktive stoffet iv. Er evt denne informasjonen som denne undersøkelsen viser viktig for oss å vite, har den noen praktisk betydning? Har rikshospitalet andre rutiner? Det er i ettertid jeg har fått alle disse spm så jeg fikk ikke mulighet til å ta opp dette mens jeg var der. Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Urinvegsinfeksjoner er vanlig hos barn, hyppigere hos piker enn hos gutter. Symptomer er feber, slaphet og dårlig almentilstand. Urinen viser puss og bakterier og i blodet er CRP øket.

Oppfølgingen etter en infeksjon er avhengig av om barnet har hatt cystitt (blærekatarr) eller pyelonefitt.

Misdannelser i urinvegene disponerer for nye infeksjoner..

Et vanlig utredningsprogram består av ultralyd. Dersom denne er normal anbefales DMSA scrintigrafi etter noen mnd. for å påvise evt. arrdannelser i nyrene. Arrdannelser disponerer for nye infeksjoner og er derfor viktig å påvise. Rtg. undersøkelse av urinveger kan også vurderes, MUCG med tanke på klaffer i urinvegene. Ut fra hva du beskriver synes jeg DMSA bør gjøres for evt. å påvise arr i nyrene etter infeksjonen.

Jeg er enig i at behandlingstiden var noe kort, den kunne vart noen dager til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...