Gå til innhold

Dysleksi, rettigheter

nickname2

Anbefalte innlegg

Min "bonussønn" er plaget av relativt sterk dysleksi. Han går i 5.trinn.

Hvor finner vi en oversikt over rettigheter han har i så fall? Har han fx krav på gratis pc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest grublendeikveld

Da min sønn fikk diagnosen, fikk han 15000 til å kjøpe pc for. da min nevø, ca 7 år etter, fikk diagnosen, fikk han 7000 å kjøpe pc for. det siste jeg har hørt nå, er at ingen får pc penger lenger, pga pc er så billige nå at de regner med at alle har råd til en.

ellers må dere høre med ppt eller skolen om de vet om noen rettigheter. vet at de har rett til å få hjelp under eksamener osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min sønn fikk diagnosen, fikk han 15000 til å kjøpe pc for. da min nevø, ca 7 år etter, fikk diagnosen, fikk han 7000 å kjøpe pc for. det siste jeg har hørt nå, er at ingen får pc penger lenger, pga pc er så billige nå at de regner med at alle har råd til en.

ellers må dere høre med ppt eller skolen om de vet om noen rettigheter. vet at de har rett til å få hjelp under eksamener osv.

Tipper det ligger noe info på dysleksiforeningens sider, men siden vår datter (6. trinn) akkurat har fått diagnose kan jeg i alle fall si følgende: Det er søkt om PC til henne for skolebruk - som skal være på skolen. Det tror jeg hun får, men vi må selv fikse PC hjemme. Alle skolebøker som er gitt ut på lydbok (de fleste) får hun fra Huseby kompetansesenter. Det betaler skolen 160kr pr bok for. Dette er veldig OK. Ellers er det mange som ikke vet at dysleksidiagnose gir lånerettigheter på lyd og blindeskriftbiblioteket. De har et STORT utvalg av lydbøker, mye større enn på vanlige bibliotek. De sender gratis i posten eller du kan laste ned direkte på PC. Trenger kun bekreftelse fra fagperson på at man har dysleksi. www.nlb.no Dette er jo kun skjønnliteratur, men veldig ok likevel altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kunne finne mye god informasjon her.

http://www.dysleksiforbundet.no/

Nøl heller ikke med å ta kontakt med dem ved behov.

Det siste jeg har hørt er at det ikke lengre gis støtte til kjøp av PC fordi det regnes som allemannseie. Har ikke fått sjekket om dette stemmer.

Hvem som skal dekke utgifter til programvare vet jeg ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste jeg har hørt er at det ikke lengre gis støtte til kjøp av PC fordi det regnes som allemannseie. Har ikke fått sjekket om dette stemmer.

mvh

Det stemmer. Vi hadde en søknad inne og fikk aldri svar på den og vi søkte et år før det ble slutt og enda fikk ikke minstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Han har ikke krav på gratis pc lenger, men hvis familien har økonomiske problemer kan de søke om støtte til Nav. Skolen kan søke om anbefalte dataprogrammer til ham hos Hjelpemiddelsentralen. Han har rett til lesehjelp på prøver og eksamener, utvidet tid, fritak fra nynorsk for å nevne noe, men for å få dette må han ha sakkyndig vurdering fra PPT som konstaterer dysleksi. I samme skriv vil det stå hva anbefales av tiltak og hvis rådgiveren anbefaler spesialundervisning er det noe annet enn tilrettelegginger pga. spesielle behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om en ikke får dekket noe direkte er det fremdeles mulighet å få særfradrag dersom en har store utgifter til pc og annet utstyr. http://www.dysleksiforbundet.no/no/nytt/Fradrag+på+skatten%3F.9UFRvS1S.ips

Viktig med rett dokumentasjon og pass på å gjøre investeringene i ett kalenderår, da en må nesten ha 10.000 kr i kostnader for å få godkjent noe. I så fall får en tilbake 28% av totale kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Skolen dekker programvare, i alle fall hos oss. Og PC til skolebruk får men fremdeles i følge en venninne som jobber i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...