Gå til innhold

Logisk for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker logisk for meg at en som er syk og trenger medisiner må gå høyt nok opp i dose for å få god virkning.

Så da er vel en som tar 200 mg Lamictal ikke så syk som en som går på 400 mg, sant?

Jo høyere dose av en medisin, desto mer alvorlig syk er man. Right?

Så da regner jeg med at jeg ikke har noen særlig alvorlig lidelse (bp2) siden jeg ifølge serumkonsentrasjonen skal ligge på 200 mg. Så greit, da vet jeg vel det. Kjekt å vite.

Skrevet

Det handler mer om forskjellige sykdommer og forskjellige kropper.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er serumkonsentrasjonen som er av betydning (konsentrasjonen av det virksomme stoffet i blodet).

Denne er avhengig av inntatt dose, av i hvilken grad dosen blir tatt opp fra tarmen, og hvor raskt kroppen bryter ned stoffet. Dette har ingenting med sykdomsgrad å gjøre.

Det som i noen grad _kan_ være logisk, er at den som trenger høyere serumkonsentrasjon for å holde seg frisk, har en alvorligere sykdomsgrad.

Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Dose er vel avhengi av hvorden kroppen tar til seg medisinen og hvordan den virker i kroppen. Det er svære forskjellig fra person til person. Noen er mer følsom for medisinen enn andre. Så det betyr ikke at man er sykere om man tar høyere dose medisin.

Skrevet

Det er serumkonsentrasjonen som er av betydning (konsentrasjonen av det virksomme stoffet i blodet).

Denne er avhengig av inntatt dose, av i hvilken grad dosen blir tatt opp fra tarmen, og hvor raskt kroppen bryter ned stoffet. Dette har ingenting med sykdomsgrad å gjøre.

Det som i noen grad _kan_ være logisk, er at den som trenger høyere serumkonsentrasjon for å holde seg frisk, har en alvorligere sykdomsgrad.

Ok, så er det ulogisk. ;-)

''Det som i noen grad _kan_ være logisk, er at den som trenger høyere serumkonsentrasjon for å holde seg frisk, har en alvorligere sykdomsgrad.''

Du skriver _trenger_. Hvordan ser en at en _trenger_ høyere serumkonsentrasjon hvis serumkonsentrasjonen allerede viser max. ? Er det farlig å gå på sterkere dose medisin hvis serumkonsentrasjonen allerede er max.?

(Beklager, men må visst ha dette inn med mikroskopiske teskjeer. Men ikke se det nødvendigvis som din oppgave å forklare det for meg. Jeg bare lufter tankene og spørsmålene mine.) :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok, så er det ulogisk. ;-)

''Det som i noen grad _kan_ være logisk, er at den som trenger høyere serumkonsentrasjon for å holde seg frisk, har en alvorligere sykdomsgrad.''

Du skriver _trenger_. Hvordan ser en at en _trenger_ høyere serumkonsentrasjon hvis serumkonsentrasjonen allerede viser max. ? Er det farlig å gå på sterkere dose medisin hvis serumkonsentrasjonen allerede er max.?

(Beklager, men må visst ha dette inn med mikroskopiske teskjeer. Men ikke se det nødvendigvis som din oppgave å forklare det for meg. Jeg bare lufter tankene og spørsmålene mine.) :-)

Som jeg skrev i et svar til en annen i går:

Dette kan kun evalueres etter noe tid. Om en over år unngår tilbakefall, er serumkonsentrasjonen korrekt. Om en stadig har tilbakefall, er medisineringen ikke optimal.

Skrevet

Som jeg skrev i et svar til en annen i går:

Dette kan kun evalueres etter noe tid. Om en over år unngår tilbakefall, er serumkonsentrasjonen korrekt. Om en stadig har tilbakefall, er medisineringen ikke optimal.

Ok, takk for svar. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...