Gå til innhold

Hva er grunnen til at folk er innlagt på tvang?

Anbefalte innlegg

Gjest innlagt på tvang
Skrevet

1) Har personen da forsøkt å ta livet av seg, eller er de (helsepersonell) bare redde for at hun vil gjøre det?

2 )Blir det tvangsinnleggelse hvis personen ikke vil innlegges frivillig?

3) kan pasienten samtykke til tvangsinnleggelse ?

Skrevet

Jeg ble vel ikke så mye klokere av dette. kan jeg få forklart dette på en folkelig måte?

Hvilke erfaringer har dere med det?

Jeg ble innlagt på tvang kun fordi jeg har hatt psykotiske epiosoder med forvirring, og en livlig fantasi som ikke stemmer med virkeligheten. Jeg trodde at man bare ble innlagt med tvang hvis man var til fare for seg selv og andre. Men sånn har det ikke vært for meg. Jeg tror psykiatere vurderer om det er til det beste for en om det blir tvang eller ikke. Men dette er min erfaring.

Skrevet

"1) Har personen da forsøkt å ta livet av seg, eller er de (helsepersonell) bare redde for at hun vil gjøre det?" / Der er mange grunner til tvangsinnleggelse. Man blir ikke nødvendigvis innlagt på tvang pga selvmordsforsøk eller fare for selvmordsforsøk.

"2 )Blir det tvangsinnleggelse hvis personen ikke vil innlegges frivillig?" / Nei, ikke nødvendigvis, det avhenger av mye; vedkommendes lidelse/sykdom, sykdomsinnsikt, for å hindre at vedkommende er en trussel mot/skader seg selv eller andre, om vedkommendes sykdom/lidelse ventes å bli markant verre. -For å nevne noe.

"3) kan pasienten samtykke til tvangsinnleggelse ?" / Det har vel strengt tatt ingen betydning men vedkommende (eller hans/hennes pårørende) kan selvsagt klage på vedtaket i etterkant eller under oppholdet, da til kontrollkommisjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...