Gjest innlagt på tvang Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 1) Har personen da forsøkt å ta livet av seg, eller er de (helsepersonell) bare redde for at hun vil gjøre det? 2 )Blir det tvangsinnleggelse hvis personen ikke vil innlegges frivillig? 3) kan pasienten samtykke til tvangsinnleggelse ? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 Du finner alle svarene her: http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-062.html 0 Siter
Gjest innlagt på tvang Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 Du finner alle svarene her: http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-062.html Jeg ble vel ikke så mye klokere av dette. kan jeg få forklart dette på en folkelig måte? Hvilke erfaringer har dere med det? 0 Siter
Nøtteskall Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 Jeg ble vel ikke så mye klokere av dette. kan jeg få forklart dette på en folkelig måte? Hvilke erfaringer har dere med det? Jeg ble innlagt på tvang kun fordi jeg har hatt psykotiske epiosoder med forvirring, og en livlig fantasi som ikke stemmer med virkeligheten. Jeg trodde at man bare ble innlagt med tvang hvis man var til fare for seg selv og andre. Men sånn har det ikke vært for meg. Jeg tror psykiatere vurderer om det er til det beste for en om det blir tvang eller ikke. Men dette er min erfaring. 0 Siter
XbellaX Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 "1) Har personen da forsøkt å ta livet av seg, eller er de (helsepersonell) bare redde for at hun vil gjøre det?" / Der er mange grunner til tvangsinnleggelse. Man blir ikke nødvendigvis innlagt på tvang pga selvmordsforsøk eller fare for selvmordsforsøk. "2 )Blir det tvangsinnleggelse hvis personen ikke vil innlegges frivillig?" / Nei, ikke nødvendigvis, det avhenger av mye; vedkommendes lidelse/sykdom, sykdomsinnsikt, for å hindre at vedkommende er en trussel mot/skader seg selv eller andre, om vedkommendes sykdom/lidelse ventes å bli markant verre. -For å nevne noe. "3) kan pasienten samtykke til tvangsinnleggelse ?" / Det har vel strengt tatt ingen betydning men vedkommende (eller hans/hennes pårørende) kan selvsagt klage på vedtaket i etterkant eller under oppholdet, da til kontrollkommisjonen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.