PieLill Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 ''Krimspill ble dyrt for 7-åringens mor. Selv om spillet er gratis. I løpet av noen timer klarte den syv år gamle sønnen til Line Løvås å svi av nesten 10.000 kroner. Verktøyet var en iPhone, med spillet Crime City installert.'' Les mer: http://www.dinside.no/877860/mistet-10000-kroner-med-iphone Også postet på Åpent forum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Men da må jo mor ha gitt barnet koden til iTunes-kontoen sin, og det er jo ikke smart. Våre barn har iPhone, men de må komme til oss for å få lastet ned noe som helst fra Appstore (de er 9 og 10). Veldig mange av gratisspillene kan man kjøpe for ekte penger på, og det er unødvendig å risikere slike feiltagelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke I phone til mine barn Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Men da må jo mor ha gitt barnet koden til iTunes-kontoen sin, og det er jo ikke smart. Våre barn har iPhone, men de må komme til oss for å få lastet ned noe som helst fra Appstore (de er 9 og 10). Veldig mange av gratisspillene kan man kjøpe for ekte penger på, og det er unødvendig å risikere slike feiltagelser. Hva skal en 7 åring med ett sånt spill? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Men da må jo mor ha gitt barnet koden til iTunes-kontoen sin, og det er jo ikke smart. Våre barn har iPhone, men de må komme til oss for å få lastet ned noe som helst fra Appstore (de er 9 og 10). Veldig mange av gratisspillene kan man kjøpe for ekte penger på, og det er unødvendig å risikere slike feiltagelser. Men om spillene er lastet ned er det vel mulig å bruke penger uten kode og passord? Vet du hvordan man ser at gratisspill kan koste penger før man laster dem ned? Er det mulig å gjøre noe som helst i Appstore uten at kredittkortopplysningene blir lagret og "ligger åpne"? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Men om spillene er lastet ned er det vel mulig å bruke penger uten kode og passord? Vet du hvordan man ser at gratisspill kan koste penger før man laster dem ned? Er det mulig å gjøre noe som helst i Appstore uten at kredittkortopplysningene blir lagret og "ligger åpne"? mvh Når man spiller og prøver å kjøpe noe som koster penger (ekte penger, altså, de kan jo fritt bruke de millionvis av lekepenger de tjener på aktiviteter der inne), så må man oppgi brukernavn og passord i iTunes. Det står i beskrivelsen av spillet at man kan kjøpe ting for ekte penger, det står også om spillet er et online-spill eller ei (dvs., en gang har vi opplevd at det ikke sto at spillet var online-spill, og det kostet oss noen hundrelapper før vi fant ut). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Men om spillene er lastet ned er det vel mulig å bruke penger uten kode og passord? Vet du hvordan man ser at gratisspill kan koste penger før man laster dem ned? Er det mulig å gjøre noe som helst i Appstore uten at kredittkortopplysningene blir lagret og "ligger åpne"? mvh Glemte denne: ''Er det mulig å gjøre noe som helst i Appstore uten at kredittkortopplysningene blir lagret og "ligger åpne"?'' ja, man søker og finner og ser på spill/applikasjoner uten at det koster noe som helst. Det er først når man trykker på installer at det bes om brukernavn/passord, og da står det også hvor mye spillet koster eller om det er free. Jeg vet ikke om man kan ta bort dette med brukernavn og passord, men gjør man det og mister telefonen har man jo virkelig driti på draget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Hva skal en 7 åring med ett sånt spill? Det vet ikke jeg, jeg har ikke vært inne på spillet så jeg kan ikke noe om det. Ungene har det heller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Glemte denne: ''Er det mulig å gjøre noe som helst i Appstore uten at kredittkortopplysningene blir lagret og "ligger åpne"?'' ja, man søker og finner og ser på spill/applikasjoner uten at det koster noe som helst. Det er først når man trykker på installer at det bes om brukernavn/passord, og da står det også hvor mye spillet koster eller om det er free. Jeg vet ikke om man kan ta bort dette med brukernavn og passord, men gjør man det og mister telefonen har man jo virkelig driti på draget. Takk for svar. Vet du om man kan opprette en bruker uten å noen gang gi kreditkortopplysninger? Kan man gjøre kjøp én gang uten at kredittkortopplysningene lagres og 'står åpne' på kontoen? Om man handler i mange andre nettbutikker lagres ikke denne informasjonen og man må oppgi det på nytt for hver gang. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Her har nok mor eller far dummet seg ut, og dummer seg enda mer ut når de går til media med saken (jf. 29-åringen som gikk til media og fortalte at det var 3-åringen som fikk stemme i år) Man gir ikke en gutt på 7 passord og brukernavn til iTuneskontoen sin, punktum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Takk for svar. Vet du om man kan opprette en bruker uten å noen gang gi kreditkortopplysninger? Kan man gjøre kjøp én gang uten at kredittkortopplysningene lagres og 'står åpne' på kontoen? Om man handler i mange andre nettbutikker lagres ikke denne informasjonen og man må oppgi det på nytt for hver gang. mvh ''Vet du om man kan opprette en bruker uten å noen gang gi kreditkortopplysninger?'' Nå er jeg litt på tynn is, for det er så lenge siden jeg gjorde dette. Det er vel ikke før man kjøper noe at man må ut med kredittopplysninger, mener jeg, men neimen om jeg er sikker. Hm. Var det ikke slik at jeg ikke la til kredittopplysninger før jeg kjøpte min første Angry Bird, tro? Hm... ''Kan man gjøre kjøp én gang uten at kredittkortopplysningene lagres og 'står åpne' på kontoen? Om man handler i mange andre nettbutikker lagres ikke denne informasjonen og man må oppgi det på nytt for hver gang.'' Mulig at man kan gjøre den type innstilling, ja, det vet jeg ikke. Det var ikke aktuelt for meg/oss, vi bruker et eget kredittkort for slike ting og siden ungene ikke har passord og brukernavn føler vi oss rimelig sikre. Skulle noen hacke oss, så må vi jo gå til anmeldelse og forhåpentligvis får tilbake det vi taper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Her har nok mor eller far dummet seg ut, og dummer seg enda mer ut når de går til media med saken (jf. 29-åringen som gikk til media og fortalte at det var 3-åringen som fikk stemme i år) Man gir ikke en gutt på 7 passord og brukernavn til iTuneskontoen sin, punktum. Jeg skulle ønske det ble påbudt å tydelig gjøre det valgfritt om kredittkortopplysninger lagres i brukerkonto eller ikke. Holder meg langt unna steder som krever kredittkortopplysningene lenge før jeg har kjøpt noe og lagrer dem for all evighet. Virker nesten som eneste måte å komme seg ut av slikt er å bestille nytt kort. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Jeg skulle ønske det ble påbudt å tydelig gjøre det valgfritt om kredittkortopplysninger lagres i brukerkonto eller ikke. Holder meg langt unna steder som krever kredittkortopplysningene lenge før jeg har kjøpt noe og lagrer dem for all evighet. Virker nesten som eneste måte å komme seg ut av slikt er å bestille nytt kort. mvh Men problemet her er jo at mor har gitt poden brukernavn og passord til sin iTunes-konto, og det burde hun ikke gjort åkke som. At kredittopplysningene ligger der er uproblematisk så lenge man ikke har brukernavn og passord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Men problemet her er jo at mor har gitt poden brukernavn og passord til sin iTunes-konto, og det burde hun ikke gjort åkke som. At kredittopplysningene ligger der er uproblematisk så lenge man ikke har brukernavn og passord. Men det at mor har gitt gutten brukernavn og passord betyr vel i praksiss at gutten ikke kan opprette sin egen bruker, altså uten å oppgi kredittkortopplysninger? Altså selv når du skal laste ned noe gratis, skal de ha kredittkortet. Selv er jeg sikkert distré nok til at jeg kunne lastet ned et tilsynelatende gratis spill til ungene uten å oppdage den lille skriften. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Men det at mor har gitt gutten brukernavn og passord betyr vel i praksiss at gutten ikke kan opprette sin egen bruker, altså uten å oppgi kredittkortopplysninger? Altså selv når du skal laste ned noe gratis, skal de ha kredittkortet. Selv er jeg sikkert distré nok til at jeg kunne lastet ned et tilsynelatende gratis spill til ungene uten å oppdage den lille skriften. mvh Som sagt, jeg husker ikke når jeg måtte oppgi kredittkortopplysninger, men jeg mener at jeg ikke gjorde det før jeg kjøpte noe for første gang. Da hadde jeg lastet ned gratis-apper allerede, så jeg tror ikke at man trenger kredittopplysninger for å kun ha konto. Vi har ikke opprettet egne iTunekontoer for våre barn, nettopp fordi vi vil ha kontroll. Ikke har de kredittkort heller, da, så det er vel heller der det stopper seg. De har ikke behov for egne kontoer enda, og med et slik opplegg har vi kontroll. Det er jo ikke slik at man hele tiden er inne og laster ned noe nytt, det skjer mer og mer sjelden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Men det at mor har gitt gutten brukernavn og passord betyr vel i praksiss at gutten ikke kan opprette sin egen bruker, altså uten å oppgi kredittkortopplysninger? Altså selv når du skal laste ned noe gratis, skal de ha kredittkortet. Selv er jeg sikkert distré nok til at jeg kunne lastet ned et tilsynelatende gratis spill til ungene uten å oppdage den lille skriften. mvh ''Selv er jeg sikkert distré nok til at jeg kunne lastet ned et tilsynelatende gratis spill til ungene uten å oppdage den lille skriften.'' Men det gjør jo ingenting egentlig, når man må oppgi brukernavn og passord for å kjøpe. Da vil du jo merke det. Det er mer problematisk med dette med online-spilling. Ungene våre har nå lært seg å sette telefonen i flymodus for å teste om de kan spille spillene utenfor huset hvor vi har trådløst nettverk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Her har nok mor eller far dummet seg ut, og dummer seg enda mer ut når de går til media med saken (jf. 29-åringen som gikk til media og fortalte at det var 3-åringen som fikk stemme i år) Man gir ikke en gutt på 7 passord og brukernavn til iTuneskontoen sin, punktum. ''Her har nok mor eller far dummet seg ut, og dummer seg enda mer ut når de går til media med saken'' Det er da greit at sånt kommer litt fram så folk er obs på det - selv om mange er klar over det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Som sagt, jeg husker ikke når jeg måtte oppgi kredittkortopplysninger, men jeg mener at jeg ikke gjorde det før jeg kjøpte noe for første gang. Da hadde jeg lastet ned gratis-apper allerede, så jeg tror ikke at man trenger kredittopplysninger for å kun ha konto. Vi har ikke opprettet egne iTunekontoer for våre barn, nettopp fordi vi vil ha kontroll. Ikke har de kredittkort heller, da, så det er vel heller der det stopper seg. De har ikke behov for egne kontoer enda, og med et slik opplegg har vi kontroll. Det er jo ikke slik at man hele tiden er inne og laster ned noe nytt, det skjer mer og mer sjelden. Takk for mange informative svar! :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 ''Her har nok mor eller far dummet seg ut, og dummer seg enda mer ut når de går til media med saken'' Det er da greit at sånt kommer litt fram så folk er obs på det - selv om mange er klar over det? Jeg synes det er veldig greit at slikt kommer fram. - En hel del nyttigere enn å vite at en treåring "stemmer" FrP. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Som sagt, jeg husker ikke når jeg måtte oppgi kredittkortopplysninger, men jeg mener at jeg ikke gjorde det før jeg kjøpte noe for første gang. Da hadde jeg lastet ned gratis-apper allerede, så jeg tror ikke at man trenger kredittopplysninger for å kun ha konto. Vi har ikke opprettet egne iTunekontoer for våre barn, nettopp fordi vi vil ha kontroll. Ikke har de kredittkort heller, da, så det er vel heller der det stopper seg. De har ikke behov for egne kontoer enda, og med et slik opplegg har vi kontroll. Det er jo ikke slik at man hele tiden er inne og laster ned noe nytt, det skjer mer og mer sjelden. Jeg har lest (her å DOL, tror jeg) at man kan kjøpe en slags kontantkort til iTuneskontoene til ungenes iPad osv. Jeg syns det høres ut som en OK løsning, så lærer de litt om pengebruk på nett, uten at det løper løpsk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Jeg har lest (her å DOL, tror jeg) at man kan kjøpe en slags kontantkort til iTuneskontoene til ungenes iPad osv. Jeg syns det høres ut som en OK løsning, så lærer de litt om pengebruk på nett, uten at det løper løpsk... Ah, det høres veldig smart ut, altså! Ser ut som Narvesen har noe sånt, oppfylling av PayEx-konto. Verdt å sjekke ut for de som ønsker egen konto til barna, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.