Mammantil3 Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Takk for mange informative svar! :-) mvh Bare hyggelig. :-) Se forøvrig Mirabells svar rett over ditt, det finnes kontantkort-variant man kan bruke på iTunes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt orientert Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Kanskje de voksne får sette seg inn i hvordan ting funker før barna slipper til?? syns folk er litt dumme jeg da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Her har nok mor eller far dummet seg ut, og dummer seg enda mer ut når de går til media med saken (jf. 29-åringen som gikk til media og fortalte at det var 3-åringen som fikk stemme i år) Man gir ikke en gutt på 7 passord og brukernavn til iTuneskontoen sin, punktum. ''Her har nok mor eller far dummet seg ut, og dummer seg enda mer ut når de går til media med saken (jf. 29-åringen som gikk til media og fortalte at det var 3-åringen som fikk stemme i år) Man gir ikke en gutt på 7 passord og brukernavn til iTuneskontoen sin, punktum'' Det er faktisk ikke så enkelt. Tidlig i år ble jeg klar over at når jeg først har lastet ned et betalspill (f.eks. Angry Birds), vil det stadig komme opp spørsmål om å laste ned tilleggsapplikasjoner, som koster penger. Det er imidlertid mulig å sperre for nedlasting av slike tilleggsapplikasjoner, men jeg husker ikke i farten hvordan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Men da må jo mor ha gitt barnet koden til iTunes-kontoen sin, og det er jo ikke smart. Våre barn har iPhone, men de må komme til oss for å få lastet ned noe som helst fra Appstore (de er 9 og 10). Veldig mange av gratisspillene kan man kjøpe for ekte penger på, og det er unødvendig å risikere slike feiltagelser. ''Men da må jo mor ha gitt barnet koden til iTunes-kontoen sin, og det er jo ikke smart.'' Som jeg også påpekte lengre opp er det ikke nødvendigvis slik. Når en først har brukt iTuneskontoen til ledlasting av en applikasjon, trenger en i utgangspunktet ikke passordet for å laste ned tillegg innen denne applikasjonen. Og disse tilleggene koster gjerne penger, ofte mer enn spillet. En må slå av muligheten for å laste ned slike tilleggsapplikasjoner, jeg fikk forklaringen her inne tidligere, men husker ikke hvordan (og nå har iPhonen min tatt kvelden - venter på ny). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 ''Men da må jo mor ha gitt barnet koden til iTunes-kontoen sin, og det er jo ikke smart.'' Som jeg også påpekte lengre opp er det ikke nødvendigvis slik. Når en først har brukt iTuneskontoen til ledlasting av en applikasjon, trenger en i utgangspunktet ikke passordet for å laste ned tillegg innen denne applikasjonen. Og disse tilleggene koster gjerne penger, ofte mer enn spillet. En må slå av muligheten for å laste ned slike tilleggsapplikasjoner, jeg fikk forklaringen her inne tidligere, men husker ikke hvordan (og nå har iPhonen min tatt kvelden - venter på ny). Hm, dette skjønner jeg faktisk ikke helt, men det er mulig at vi har satt sperre for slikt helt uten å være bevisst på det. ALT som skal lastes ned må man ha brukernavn og passord for å gjøre på våre telefoner, både det som er gratis og det som koster penger. Begge ungene spiller f.eks. Pet Hotel, hvor de kan kjøpe ekstrating for ordentlige penger. Om de prøver på det, må de oppgi passord, og det du nevner lenger opp med Angry Bird har jeg ikke oppfattet. Hvilke tilleggsapplikasjoner tenker du på? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Hm, dette skjønner jeg faktisk ikke helt, men det er mulig at vi har satt sperre for slikt helt uten å være bevisst på det. ALT som skal lastes ned må man ha brukernavn og passord for å gjøre på våre telefoner, både det som er gratis og det som koster penger. Begge ungene spiller f.eks. Pet Hotel, hvor de kan kjøpe ekstrating for ordentlige penger. Om de prøver på det, må de oppgi passord, og det du nevner lenger opp med Angry Bird har jeg ikke oppfattet. Hvilke tilleggsapplikasjoner tenker du på? Jeg husker ikke hva tilleggsapplikasjonene heter eller hva de dreide seg om - jeg husker bare at det kom opp spørsmål 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Hm, dette skjønner jeg faktisk ikke helt, men det er mulig at vi har satt sperre for slikt helt uten å være bevisst på det. ALT som skal lastes ned må man ha brukernavn og passord for å gjøre på våre telefoner, både det som er gratis og det som koster penger. Begge ungene spiller f.eks. Pet Hotel, hvor de kan kjøpe ekstrating for ordentlige penger. Om de prøver på det, må de oppgi passord, og det du nevner lenger opp med Angry Bird har jeg ikke oppfattet. Hvilke tilleggsapplikasjoner tenker du på? http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4541853 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4541853 Enda mer forundret, for hos oss alle var den funksjonen skrudd av. Og vi får ikke overraskende telefonregninger... Merkelig - men takk for info, jeg har endret innstillingene i ungenes telefoner nå så vi heller ikke i fremtiden skal få oss noen overraskelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 ''Her har nok mor eller far dummet seg ut, og dummer seg enda mer ut når de går til media med saken (jf. 29-åringen som gikk til media og fortalte at det var 3-åringen som fikk stemme i år) Man gir ikke en gutt på 7 passord og brukernavn til iTuneskontoen sin, punktum'' Det er faktisk ikke så enkelt. Tidlig i år ble jeg klar over at når jeg først har lastet ned et betalspill (f.eks. Angry Birds), vil det stadig komme opp spørsmål om å laste ned tilleggsapplikasjoner, som koster penger. Det er imidlertid mulig å sperre for nedlasting av slike tilleggsapplikasjoner, men jeg husker ikke i farten hvordan. Ja sånn er det ikke hos meg. Jeg har ikke rørt innstillingene som var på iPhonen da jeg kjøpte den, og hos meg popper boksen som etterspør brukernavn og passord opp dersom jeg takker ja til å laste ned en tjenste. Faktisk må jeg taste dette når jeg laster ned gratisprogram også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Ja sånn er det ikke hos meg. Jeg har ikke rørt innstillingene som var på iPhonen da jeg kjøpte den, og hos meg popper boksen som etterspør brukernavn og passord opp dersom jeg takker ja til å laste ned en tjenste. Faktisk må jeg taste dette når jeg laster ned gratisprogram også. ''Jeg har ikke rørt innstillingene som var på iPhonen da jeg kjøpte den, og hos meg popper boksen som etterspør brukernavn og passord opp dersom jeg takker ja til å laste ned en tjenste. Faktisk må jeg taste dette når jeg laster ned gratisprogram også.'' Det er det samme for meg, vel og merke når det gjelder nedlasting eller oppdatering av app'er. Men jeg aner ikke om det bes om passord dersom det er snakk om å kjøpe tilleggstjenester inne i et spill man allerede har lastet ned. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 ''Jeg har ikke rørt innstillingene som var på iPhonen da jeg kjøpte den, og hos meg popper boksen som etterspør brukernavn og passord opp dersom jeg takker ja til å laste ned en tjenste. Faktisk må jeg taste dette når jeg laster ned gratisprogram også.'' Det er det samme for meg, vel og merke når det gjelder nedlasting eller oppdatering av app'er. Men jeg aner ikke om det bes om passord dersom det er snakk om å kjøpe tilleggstjenester inne i et spill man allerede har lastet ned. ''Men jeg aner ikke om det bes om passord dersom det er snakk om å kjøpe tilleggstjenester inne i et spill man allerede har lastet ned'' Det er jo akkurat det det er snakk om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 ''Men jeg aner ikke om det bes om passord dersom det er snakk om å kjøpe tilleggstjenester inne i et spill man allerede har lastet ned'' Det er jo akkurat det det er snakk om. Ja, jeg skjønner at dette er problemstillingen :-) Men jeg ut fra egen erfaring verken bekrefte eller avkrefte at man må oppgi passord i slike situasjoner, selv om jeg altså må de både for gratisnedlastninger av app'er og senere oppdateringer av dem. Ser du linker til den andre tråden lenger ned her, der GA bekrefter at man ikke trengte å oppgi passord i slike tilfeller, og det er jo i grunnen pussig at det er slik, når man må oppgi passord for alt mulig annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moving Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Det vet ikke jeg, jeg har ikke vært inne på spillet så jeg kan ikke noe om det. Ungene har det heller ikke. Det er vel noe med at hvis man føst har kjøpt en app, er itunes-kontoen åpen i ca 15 min etterpå, så da trenger man ikke oppgi passord de neste femten minuttene hvis man vil handle mere.( Med mindre man har tatt i bruk restriksjonene) Og har man lastet ned et spill og barnet spiller rett etterpå kan det fort gå penger hvis det er et spill der man kjøper ting for ekte penger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Men da må jo mor ha gitt barnet koden til iTunes-kontoen sin, og det er jo ikke smart. Våre barn har iPhone, men de må komme til oss for å få lastet ned noe som helst fra Appstore (de er 9 og 10). Veldig mange av gratisspillene kan man kjøpe for ekte penger på, og det er unødvendig å risikere slike feiltagelser. Hun trenger ikke ha gjort det hvis det er et "in app-kjøp". Vi har brent oss på akkurat det samme, og det går helt fint uten passord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Her har nok mor eller far dummet seg ut, og dummer seg enda mer ut når de går til media med saken (jf. 29-åringen som gikk til media og fortalte at det var 3-åringen som fikk stemme i år) Man gir ikke en gutt på 7 passord og brukernavn til iTuneskontoen sin, punktum. hvis man ikke har sperret for in app-kjøp er det fullt mulig å bruke penger på tilleggstjenester uten å oppgi brukernavn og iTunes-passord. Dette må man gå inn og skru av i innstillinger på iPhonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 hvis man ikke har sperret for in app-kjøp er det fullt mulig å bruke penger på tilleggstjenester uten å oppgi brukernavn og iTunes-passord. Dette må man gå inn og skru av i innstillinger på iPhonen. Skjønner. Jeg har som sagt ikke vært borti innstillinger på min, men får opp passordviduet også på in-apps. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Skjønner. Jeg har som sagt ikke vært borti innstillinger på min, men får opp passordviduet også på in-apps. oppdaget dette da jentungen svei av noen tusen på Smurfebær. Fikk heldigvis penga tilbake fra iTunes. - vi er relativt oppegående på duppedittene våre, altså, men akkurat denne innstillingen glapp hos oss. resultatet er at jentungen hyyyler og gjemmer seg hver gang hun ser en smurf. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tusen takk for forklaring Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 hvis man ikke har sperret for in app-kjøp er det fullt mulig å bruke penger på tilleggstjenester uten å oppgi brukernavn og iTunes-passord. Dette må man gå inn og skru av i innstillinger på iPhonen. Hvordan sperrer man dette da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 oppdaget dette da jentungen svei av noen tusen på Smurfebær. Fikk heldigvis penga tilbake fra iTunes. - vi er relativt oppegående på duppedittene våre, altså, men akkurat denne innstillingen glapp hos oss. resultatet er at jentungen hyyyler og gjemmer seg hver gang hun ser en smurf. ''resultatet er at jentungen hyyyler og gjemmer seg hver gang hun ser en smurf'' Haha, nesten verd pengene Realt av iTunes at dere fikk tilbake pengene syns jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Hvordan sperrer man dette da? innstillinger generelt restriksjoner kjøp i program 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.