Gå til innhold

Slankekur under amming?


sebas

Anbefalte innlegg

Jeg skal forsøke å komme litt i fasong til dåpen av lille Amanda. Lurer i den forb. på om det er skadelig å benytte slankekremer og vanndrivende urter (Uridyl) under ammingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære sebas. Det anbefales ikke å slanke seg under amming. Miljøgifter samler seg i fettvevet i kroppen vår og når vi råslanker oss, vil miljøgiftene øke i morsmelken. Det er lite forskning på urtemedisiner og amming, derfor anbefales det tilbakeholdenhet. Å amme er naturens beste slankekur. Etter 3 - 4 mnd. med amming, opplever de fleste at kiloene forsvinner fortere. Selfølgelig har det mye med hva slags mat du spiser og om du er aktiv. Reduser på fett og sukker, spis deg mett på vanlig mat ,frukt og grønnsaker. En god lang tur daglig i høstværet er godt for både kropp og sinn. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære sebas. Det anbefales ikke å slanke seg under amming. Miljøgifter samler seg i fettvevet i kroppen vår og når vi råslanker oss, vil miljøgiftene øke i morsmelken. Det er lite forskning på urtemedisiner og amming, derfor anbefales det tilbakeholdenhet. Å amme er naturens beste slankekur. Etter 3 - 4 mnd. med amming, opplever de fleste at kiloene forsvinner fortere. Selfølgelig har det mye med hva slags mat du spiser og om du er aktiv. Reduser på fett og sukker, spis deg mett på vanlig mat ,frukt og grønnsaker. En god lang tur daglig i høstværet er godt for både kropp og sinn. Lykke til.

Min informasjon er at det du sier om miljøgifter ikke er aktuelt for norske forhold - at den (ene?) undersøkelsen som kom frem til dette ble foretatt i mellomeuropa, der tungindustrien og biltettheten er mye større.

Når det er sagt mener også jeg at man skal være forsiktig med både råslanking og urtepreparater mens man ammer (har sett at legen her t.o.m. fraråder bruk av CLA ved amming pga liten dokumentasjon om effekt/ bieffekter). "Vanlig" slanking med målsetting å tape seg med en halvkilo i uka, gjennom - som du sier - omlegging av kosten og økt fysisk aktivitet, er imidlertid greit. At ammingen i seg selv hjelper til gjør det jo også ganske mye lettere!

Selv brukte jeg CambridgeDietten (ren kur) i et par-tre uker da ammeperioden gikk mot slutten (da morsmelken ikke lenger var hovedmåltidet til lillemann), men følte ikke at jeg mistet melkemengden av den grunn. Det virker som om kroppen er viselig innrettet med sine prioriteringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ikke bruke vanndrivende når du ammer. Da får du mye væsketap og kan ikke produsere mye melk. Det er viktig å få i seg mye væske når du ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...