Gå til innhold

Jente 7 år blir aldri bedt med hjem etc

Gjest Trist mamma i dag igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Trist mamma i dag igjen

Det er vondt å være mamma, når man ser at barnet sitt er sosial og ønsker besøk / få komme på besøk, men aldri blir spurt.

Hun er eneste jenta i klasse som ikke har gått i samme barnehave som resten av jentene.. Nå går de i 2. klasse, og det er fremdeles ingen som har ring og spurt om hun kan være med de hjem.

Jeg gjorde et iherdig forsøk før sommeren, og ba flere med hjem. De kom på besøk, men det var det. Har aldri fått noen respons tilbake..

Dette er fryktelig vondt.

I dag var det flere jenter i klassen, som skulle være med andre hjem. Jeg gråter nesten..

Jeg vurderer å bytte henne til skolen der hvor de andre fra barnehagen går.. hun har selv sagt at hun ønsker dette. Hva tenker dere? Greit med noen synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjør dere selv litt mer populære? : )

Er det noe dere kan gjøre for at det skal være ekstra stas/kult å være med jenta di hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trist mamma i dag

Er det noe dere kan gjøre for at det skal være ekstra stas/kult å være med jenta di hjem?

Jeg aner ikke.. hva skal det være??

Bor på et lite sted, der status er viktig.. Jag kan dessverre ikke gjøre meg annerledes enn den jeg er.

God jobb osv, men ikke godt nok antakelig.

Hva tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på et lite sted, der status er viktig.. Jag kan dessverre ikke gjøre meg annerledes enn den jeg er.

Hva tenker du på?

Det trenger ikke handle om hvem dere ER, men hva dere GJØR.

Man vil dit hvor det er stimulerende å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på?

En kan bli ganske populær med f.eks. stor trampoline i hagen... om en har mulighet til dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trist mamma i dag

En kan bli ganske populær med f.eks. stor trampoline i hagen... om en har mulighet til dét.

Stor trampoline har vi (også).

Spesielt ei i klasse ber andre til seg på helgeovernattinger - min har aldri vært en av de som har blitt bedt.

Andre ber med seg på hytteturer - min har aldri blitt bedt.

Jeg synes de voksne burde se litt på hva de gjør. Er jo i stor grad de som styrer når ungene er såpass små..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt ei i klasse ber andre til seg på helgeovernattinger - min har aldri vært en av de som har blitt bedt.

Jeg synes de voksne burde se litt på hva de gjør. Er jo i stor grad de som styrer når ungene er såpass små..

Er du selv på nett med noen av de andre foreldrene, da?

Går jo an å gjøre en avtale med dem. Man vil vel ofte at barna skal henge sammen med barna til de man liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg får helt vondt.

Har du snakket med noen av de andre foreldrene? Hvis det var en sånn situasjon i noen av mine døtres klasse, så ville jeg gjerne visst detm for å se om det var noe jeg kunne gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke lett å være synlig i stor flokk

Fortsett å invitere dem hjem til dere. Jo mer de er sammen, jo oftere vil de huske på henne som et alternativ å invtere med hjem selv. Men vær innstilt på at det kan ta tid, og da må du gjøre det dere kan; invitere selv.

Er slett ikke sikkert de andre er klar over at din jente aldri inviteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Fortsett å invitere dem hjem til dere. Jo mer de er sammen, jo oftere vil de huske på henne som et alternativ å invtere med hjem selv. Men vær innstilt på at det kan ta tid, og da må du gjøre det dere kan; invitere selv.

''Er slett ikke sikkert de andre er klar over at din jente aldri inviteres.''

Skulle til å si det samme, det er ikke sikkert de andre foreldrene har oversikten over alle de andre barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det helt klart ikke sikkert at noen andre foreldre har tenkt over. Jeg kan ikke forestille meg at det er bevisst hvertfall! Jeg har overhodet ikke oversikt over hvem andre inviterer med hjem, og jeg har ikke laget noen slags liste over hvilke barn mitt barn har med hjem og passe på at alle er med hjem etter tur osv.

MEN dersom mitt barn inviteres hjem til noen prøver jeg alltid å sørge for at det blir gjengjeldt. Så du må bare fortsette å invitere med hjem, igjen og igjen. Håper det løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke lett å være synlig i stor flokk

''Er slett ikke sikkert de andre er klar over at din jente aldri inviteres.''

Skulle til å si det samme, det er ikke sikkert de andre foreldrene har oversikten over alle de andre barna...

Jeg har svært liten oversikt selv iallefall.

Aner ikke om noen er med andre hjem, om jeg ikke ser det tilfeldigvis når jeg henter på SFO.

Med de eldste er det enda mer usynlig, ettersom jeg ikke henter henne på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat plukket opp telefonen selv og presentert meg for mammaer jeg ikke kjenner, for at min jente skal få ha overnattingsgjester til helgen. De satt veldig pris på en telefon, og var veldig positive og hyggelige :-)

Vi har flyttet og det er faktisk min eldste som går på ungd.skole som jeg hjelper litt.

Hun ville gjerne at jeg ringte foreldrene, noe jeg synes er greit - i alle fall første gangen.

Så fortvil ikke, løpet er ikke kjørt selv om hun går i 2. kl og du føler de andre har masse avtaler og mye morsomt de gjør sammen. Ta heller skjeen i egen hånd og gjør hjemmet åpent og hyggelig. Ikke tenke at barna er hos dere, og at de ikke inviterer igjen. Du kan jo gjerne invitere foreldrene på en kopp kaffe når de henter, og bli litt kjent med de..?

Vær positiv overfor barnet, og ikke surmul og vær triste sammen....

Vi kommer til å invitere en del fremover, venner av barna, og regner med jeg må ta en del telefoner.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som mange av de andre- inviter og fortsett å invitere. Det er også en del sløve foreldre der ute, noe vi har erfart med flere barn i vår 3.klassings klasse. Vi kaller det 80/20. Deres barn kommer til oss, og ser ut til å trives hos oss, og er her MYE. Men, vårt barn bli aldri invitert over til noen av disse barna. Jeg forsøkte meg med en oppsummring og fant ut at noen av disse hadde vært hos oss kanskje 2-3 ganger i uken i løpet av de siste to årene mens mitt barn har vært hos dem kanskje 5 ganger totalt på to år. Det undrer meg stadig at disse foreldrene (tilsynelatende velfungerende i helt "normale" familier) aldri tar initiativ til å invitere tilbake. MEN, det viktiste er jo at barna har det fint sammen, og så lenge barna fortsetter å komme betyr det vel at de har det bra sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert de andre tenker over det. Ser selv i en travel hverdag med tre barn at det gjerne er de samme som kommer hjem til oss, mens det ikke alltid er andre vegen. Noen av de barna har hatt med hjem har våre barn aldri vært hos utenom bursdagsbesøk.

Generellt har vi mye mer besøk her enn våre barn er med andre..... Synes jeg forsåvidt er greit.

Men- kanskje du må snakke litt med barna mens de er på besøk hos dere. Foreslå "at på onsdag kan kanskje *** være med deg hjem etter skolen". Så ringe å avtale med foreldrene samme kveld? Så lenge din jente ikke er utagerende eller noe sånnt tror jeg kanskje bare at ingen har tenkt på det. Ukene flyr, foreldrene til de andre barna er gjerne glad for at deres barn er å leker hos noen andre en ettermiddag og orker ikke motsatt.

Må ta meg selv litt i det- da vår eldste gikk i 1. klasse hadde jeg to yngre barn. Eldste mann slet fra dag en med lekser og motivasjon. Eneste mulighet var å gjøre leksene med en gang etter skolen- om kvelden var det umulig. Hvis hun var hos andre ble det ikke gjort noe. Dermed la vi egentlig opp til at hun heller skulle ha med en hjem enn å dra til noen andre. I femteklasse løsnet det så smått med lekseproblematikken, nå går hun i syvende og har støtt og stadig huset fullt av lekseveninner. Nå går hun og til andre- og gjør lekser der. Men det er fortsatt noen barn jeg ikke ønsker hun skal gå hjem til, der er det bare pc- spill/ henge rundt på kjøpesenter og ingen lekselesing og kontroll fra foreldrenes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre klasse synes jeg de fremdeles er for små til å dra på hytteturer/ overnattinger til veninner der vi overhodet ikke kjenner foreldrene.

Men du kan jo arrangere feks. pysjamasparty med overnatting? Vet ikke hvor mange de er i klassen, men hvis det er ganske få jenetr kan du jo kanskje invitere alle til klokken 18.00, spise kvelds og popcorn + en film, så sover alle på gulvet i stuen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at være tilstede på alle de arenaer hvor de andre børn og forældre er tilstede.

Spiller jenterne fodbold, så lad din datter begynde på fodbold

Spiller de i korps, så lad hende begynde der

Går de på 4H gård, så lad hende gøre det samme.

Og sørg så selv for at møde op ved alle de anledninger hvor forældrene til de andre børn mødes - til forældremøder, SFO arrangementer, fodboldkampe, på legepladsen, på 4H gården eller hvor det nu er. Prøv at komme i snak med de andre forældre og lær dem at kende - udveksle telefonnumre etc.

Hvis jeg skal tage initiativer i forhold til de andre børn i klassen til mine jenter, så er det så meget enklere at tage inititativ i forhold til dem jeg føler jeg kender. Når der er 25 jenter på trinnet og man kender en håndfuld fra før, så er det jo enklest i en hektisk hverdag at henvende sig til dem man har uanset møder, har telefonnummeret programmeret ind på mobilen til fra før, er facebook ven med fra før eller tilsvarende.

Ellers kan det måske være en trøst at børnene ofte frigør sig fra gamle børnehavevenner efterhånden som de bliver større, mine har oftest udvidet vennekredsen betragteligt i løbet af 2. trinn og i hvert fald i løbet af 3. trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytt dette skoleåret (og neste) til å aktivt hjelpe til. Ettervert får forledrene en mindre og mindre rolle i slike prosesser, e avtaler seg i mellom , gjerne pr telefon, og foreldrene behøver ikke å involveres så mye når de går alene til pg fra skole, aktiviteter osv.

Fortsett å legge til rette for at hun har med klassevenner hjem. Ikke tenk på at det blir skjevt mht hvor mange ganger de inviteres med hjem til dere vs hun til dem.

Undersøk hvilke fritidsaktiviteter klassevenninnene går på, og sørg for at ditt barn går på en del av de samme.

Hos oss bestod det meste av "være med hjem" i de første skoleårene, å være med hjem og følges / hentes sammen til dans, fotball, kor, karate, turn eller hva det er de går på.

Da var de feks tre jenter som gikk hjem til hverandre hver tirsdag, spiste og ble kjørt på trening.

Jeg tror ikke mine barn følte at disse organiserte / faste være med hjem. dagene var mindre verdt enn de spontane. Selvsagt er det stas med begge deler, men..

Har Kari vært med dere hjem mange onsdager, kan du sende en sms til Karis mor og spørre om din datter kan bli med kari hjem neste onsdag, da du skal levere bilen på verksted ...

osv..

Som sagt, dette kan du hjelpe til med i år og litt til neste år, så benytt tiden.

Når du snakker med de andre mødrene, kan du jo si, på en hyggelig og ikke sutrete måte, at det er hyggelig at din datter har det fint sammen med deres barn, siden hun ikke kjente noen da hun begynte på skolen og solsialiseringen har tatt litt tid. Da blir de gjort oppmerkosm på at det er en dsom er litt utenfor en fast "venninngegruppe". Det er ikke så lett for andre å se / fange opp dette.

Det er ikke sikkert de andre mødrene tar tak i det etter å ha fått vite det, men det er mye større sjanse for det når de har blitt gjort oppmerksomme på det, ihvertfal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytt dette skoleåret (og neste) til å aktivt hjelpe til. Ettervert får forledrene en mindre og mindre rolle i slike prosesser, e avtaler seg i mellom , gjerne pr telefon, og foreldrene behøver ikke å involveres så mye når de går alene til pg fra skole, aktiviteter osv.

Fortsett å legge til rette for at hun har med klassevenner hjem. Ikke tenk på at det blir skjevt mht hvor mange ganger de inviteres med hjem til dere vs hun til dem.

Undersøk hvilke fritidsaktiviteter klassevenninnene går på, og sørg for at ditt barn går på en del av de samme.

Hos oss bestod det meste av "være med hjem" i de første skoleårene, å være med hjem og følges / hentes sammen til dans, fotball, kor, karate, turn eller hva det er de går på.

Da var de feks tre jenter som gikk hjem til hverandre hver tirsdag, spiste og ble kjørt på trening.

Jeg tror ikke mine barn følte at disse organiserte / faste være med hjem. dagene var mindre verdt enn de spontane. Selvsagt er det stas med begge deler, men..

Har Kari vært med dere hjem mange onsdager, kan du sende en sms til Karis mor og spørre om din datter kan bli med kari hjem neste onsdag, da du skal levere bilen på verksted ...

osv..

Som sagt, dette kan du hjelpe til med i år og litt til neste år, så benytt tiden.

Når du snakker med de andre mødrene, kan du jo si, på en hyggelig og ikke sutrete måte, at det er hyggelig at din datter har det fint sammen med deres barn, siden hun ikke kjente noen da hun begynte på skolen og solsialiseringen har tatt litt tid. Da blir de gjort oppmerkosm på at det er en dsom er litt utenfor en fast "venninngegruppe". Det er ikke så lett for andre å se / fange opp dette.

Det er ikke sikkert de andre mødrene tar tak i det etter å ha fått vite det, men det er mye større sjanse for det når de har blitt gjort oppmerksomme på det, ihvertfal..

Her var det mange fine tanker og en positiv måte å se det på.

Jeg er ikke trådstarter, men jeg måtte bare si det.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...