Gå til innhold

Kombinasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man kombinere Cipralex med Vallerina Forte (om kvelden for søvn)?

Bruker nå 5mg. Cipralex, men skal øke til 10mg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det går sannsynligvis bra.

Problemet med "alternative medisiner" er at intet av dette er testet ut.

Jeg har problemer med å forstå at engstelige mennesker tør å ta slike medisiner.

Skrevet

Det går sannsynligvis bra.

Problemet med "alternative medisiner" er at intet av dette er testet ut.

Jeg har problemer med å forstå at engstelige mennesker tør å ta slike medisiner.

Urbefolkningen har brukt "alternativ medisin" i århundrer, så det burde vel holde?

Er først i nyere tid slikt kommer til vesten...

Naturen er vel vår beste medisin...urter. Det er vel ikke farlig?

Men må si jeg har prøvd masse uten effekt, men hvis det hjelper noen er det jo bare bra :)

Skrevet

Urbefolkningen har brukt "alternativ medisin" i århundrer, så det burde vel holde?

Men må si jeg har prøvd masse uten effekt, men hvis det hjelper noen er det jo bare bra :)

Nå mener ikke jeg å starte noen kjempedebatt om alternativ medisin, men det er ikke sånn at det er naturlige stoffer i naturen og kjemiske, "unaturlige" stoffer i medisin fra apoteket.

Mange av virkestoffene i medisiner, forekommer i urter og andre ting i naturen også. Vi har bare funnet ut at det er langt mer effektivt å lage akkurat de stoffene som virker, i nøyaktig riktig dose, i stedet for å plukke / dyrke urter og få med oss litt av hvert på kjøpet. F.eks. synes jeg penicillin i tablettform er mer tiltrekkende enn den "naturlige" muggsoppen.

Man kan mene litt av hvert om medisinindustrien, men den har nok bedre kontroll på bivirkninger enn en urt har.

Skrevet

Nå mener ikke jeg å starte noen kjempedebatt om alternativ medisin, men det er ikke sånn at det er naturlige stoffer i naturen og kjemiske, "unaturlige" stoffer i medisin fra apoteket.

Mange av virkestoffene i medisiner, forekommer i urter og andre ting i naturen også. Vi har bare funnet ut at det er langt mer effektivt å lage akkurat de stoffene som virker, i nøyaktig riktig dose, i stedet for å plukke / dyrke urter og få med oss litt av hvert på kjøpet. F.eks. synes jeg penicillin i tablettform er mer tiltrekkende enn den "naturlige" muggsoppen.

Man kan mene litt av hvert om medisinindustrien, men den har nok bedre kontroll på bivirkninger enn en urt har.

''F.eks. synes jeg penicillin i tablettform er mer tiltrekkende enn den "naturlige" muggsoppen. ''

Ja klart! Men noen velger det naturlige, og ser ikke noe galt i det hvis det virker. Handler om valg det og, som alt annet i livet. Og ekte medisinmenn får folk friske :)

Har lest endel om det...

Skrevet

Jeg har også prøvd mye alternativt gjennom årene, uten effekt.

Hvorfor jeg spurte nå er fordi jeg har ei venninne som tar 35mg. Sarotex og 1 Vallerina Forte om kvelden for å få sove og har veldig god effekt av dette. Legen hennes har sagt det er greit.

Man har jo lett for å prøve nye ting man hører om som fungerer, prøve ut selv.... Det med søvn er jo kjempeviktig for å ha en bedre dag. Jeg gjør så godt jeg kan i forholdt til å mosjonere, ute og går eller småjogger omtrent hver eneste dag, lever sunt, men har allikevel slitsomme dager med uro og angst, i lange perioder. I tillegg muskelsmerter i forbindelse med fibromyalgien, men synes disse er lettere å takle enn det psykiske. Utmattelsen er forøvrig aller verst.

Skrevet

Jeg har også prøvd mye alternativt gjennom årene, uten effekt.

Hvorfor jeg spurte nå er fordi jeg har ei venninne som tar 35mg. Sarotex og 1 Vallerina Forte om kvelden for å få sove og har veldig god effekt av dette. Legen hennes har sagt det er greit.

Man har jo lett for å prøve nye ting man hører om som fungerer, prøve ut selv.... Det med søvn er jo kjempeviktig for å ha en bedre dag. Jeg gjør så godt jeg kan i forholdt til å mosjonere, ute og går eller småjogger omtrent hver eneste dag, lever sunt, men har allikevel slitsomme dager med uro og angst, i lange perioder. I tillegg muskelsmerter i forbindelse med fibromyalgien, men synes disse er lettere å takle enn det psykiske. Utmattelsen er forøvrig aller verst.

Hvis legen har sakt det er greit er det vel greit :)

Syns ikke det er galt i å prøve ting for å se om det kan hjelpe, og en blir jo frustrert når leger synes å ikke kunne hjelpe. Tror mange tyr til alt.med da, der er det håp iallefall.

Men alt handler jo om valg, men så er det når man er så dårlig, da gjør man alt for å bli frisk/prøver alt. Ingenting må være uprøvd. Søvn ja...det er det viktigste tror jeg.

Skrevet

''men det er ikke sånn at det er naturlige stoffer i naturen og kjemiske, "unaturlige" stoffer i medisin fra apoteket. ''

En meget vanlig vrangforestilling, men dog en vrangforestilling.

Skrevet

Urbefolkningen kombinerte det vel ikke med Cipralex, Seroquel eller Lamictal?

Skrevet

''men det er ikke sånn at det er naturlige stoffer i naturen og kjemiske, "unaturlige" stoffer i medisin fra apoteket. ''

En meget vanlig vrangforestilling, men dog en vrangforestilling.

''En meget vanlig vrangforestilling, men dog en vrangforestilling.''

Kremmt... er det ikke mer rimelig å kalle det en feiloppfatning siden den deles av såpass mange ?

Skrevet

''En meget vanlig vrangforestilling, men dog en vrangforestilling.''

Kremmt... er det ikke mer rimelig å kalle det en feiloppfatning siden den deles av såpass mange ?

Det kommer an på om "den har absolutt sannhetsverdi for den som har den", og "forestillingen er upåvirkelig av logikk, fornuft og argumentasjon" :-)

God helg :-)

Skrevet

Det kommer an på om "den har absolutt sannhetsverdi for den som har den", og "forestillingen er upåvirkelig av logikk, fornuft og argumentasjon" :-)

God helg :-)

;-)

Skrevet

Urbefolkningen kombinerte det vel ikke med Cipralex, Seroquel eller Lamictal?

Eh nei, det har du rett i :-)

Skal ikke uttale meg om ting jeg ikke har peiling på...

Skrevet

Mener du at psykofarmaka egentlig er naturlig, kommer fra naturen?

Lurer veldig på det.

Skrevet

Mener du at psykofarmaka egentlig er naturlig, kommer fra naturen?

Lurer veldig på det.

Jeg mener ikke at alle medisiner egentlig vokser fritt i naturen.

Men det er heller ikke slik at de stoffene som er i tradisjonell medisin, nødvendigvis er "unaturlige". Mange preparater har sin opprinnelse i at vi har funnet virkestoffer i naturen, lært oss å rendyrke dem og etter hvert framstille dem syntetisk (uten å gå veien om f.eks. muggsopp).

Men jeg er verken lege eller farmasøyt, jeg stoler på fagfolk. F.eks. har legemiddelverket godkjenningsordninger for både plantebaserte og syntetisk framstilte legemidler, som jeg ikke ser noen grunn til å tvile på.

Når det er sagt - jeg spiser ikke en eneste pille. Bare mat. Så jeg burde nok ikke blande meg inn her.

Skrevet

Jeg mener ikke at alle medisiner egentlig vokser fritt i naturen.

Men det er heller ikke slik at de stoffene som er i tradisjonell medisin, nødvendigvis er "unaturlige". Mange preparater har sin opprinnelse i at vi har funnet virkestoffer i naturen, lært oss å rendyrke dem og etter hvert framstille dem syntetisk (uten å gå veien om f.eks. muggsopp).

Men jeg er verken lege eller farmasøyt, jeg stoler på fagfolk. F.eks. har legemiddelverket godkjenningsordninger for både plantebaserte og syntetisk framstilte legemidler, som jeg ikke ser noen grunn til å tvile på.

Når det er sagt - jeg spiser ikke en eneste pille. Bare mat. Så jeg burde nok ikke blande meg inn her.

Ok, takk :)

Ikke godt å si hva det er vi putter i oss, hvor det kommer fra. Jaja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...