Gå til innhold

Hva har akuttpsyk lov til å fortelle pårørende?

Anbefalte innlegg

Gjest taushetsplikt
Skrevet

1 ) Hva kan de fortelle, uten å ha klargjort det med pasienten selv?

2 ) har det noen betydning, hva slags tilstand personen selv er i ? Sier de mer,jo mer utafor personen er?

I dette tilfellet her, så er ikke jeg skrevet opp som nærmeste pårørende, men jeg fikk likevel vite hvem behandlende lege var, og at de ikke har noen data/tidssperspektiv på når, han blir utskrevet.

Hvor går grensen for hva de sier ? Jeg var selv innlagt på akuttpsyk for noen år siden. Da hadde en slektning av meg, som selv er psykiater, fått vite en del ting når han ringte min lege, blant annet hva slags behandling hun tenkte var aktuelt etter utskrivelse. Den informasjonen var ikke klargjort med meg før den samtalen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De opplysninger du har fått, mener jeg klart ligger innenfor det som er lovlig og akseptabelt.

Det er lov å bruke fornuft også innen det som er lovregulert.

Gjest taushetsplikt
Skrevet

De opplysninger du har fått, mener jeg klart ligger innenfor det som er lovlig og akseptabelt.

Det er lov å bruke fornuft også innen det som er lovregulert.

Kan de også fortelle meg, om hva de tenker videre, etter utskrivelsen?

Skrevet

En "slektning av deg" er jo ikke din pårørende, med mindre du hadde ført henne opp som pårørende så akkurat den synes jeg var grov. Dette varierer veldig fra sykehus til sykehus. Enkelte steder vil de ikke engang bekrefte at en person er innlagt med mindre du står oppført som hans/hennes pårørende.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan de også fortelle meg, om hva de tenker videre, etter utskrivelsen?

Nei, det kan de ikke uten at pasienten samtykker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...