Gå til innhold

Selvmordstanker - vanlig???

Anbefalte innlegg

Gjest trudde ikke jeg
Skrevet

Jeg var sammen med en av disse "hjelperne" mine idag.

Der kom vi litt inn på temaet som "opptar" meg i perioder.

Han jeg prata med mente det var normalt å ha selvmordstanker fra tid til anna. Normalt????

Så da følte jeg meg dum som har dette veldig ofte OG har sagt fra enkelte ganger...

Er det virkelig normalt å ha det??

Skrevet

Ja, det er vanlig. Har lest att 70% av befolkningen opplever det i løpet av livet. Det som er farlig, er hvis vedkommende som har det er tungt deprimert, psykotisk eller med pf.

Gjest trudde ikke jeg
Skrevet

Ja, det er vanlig. Har lest att 70% av befolkningen opplever det i løpet av livet. Det som er farlig, er hvis vedkommende som har det er tungt deprimert, psykotisk eller med pf.

Ok - han jeg prata med hadde visst vært med i en undersøkelse på studiet sitt hvor 13 av 43(totalt på undersøkelsen) tilogmed hadde lagt planer. Han mente ingen av dem hadde psykiske problemer...

men så sa han og at det var ting som gjorde at en fikk selvmordstanker/planer da - feks. kjærlighetssorg dødsfall..

men jeg er jo ikke der - det er ingenting som utløser mine depresjoner og tankene som kommer(det er sikkert ett eller anna, men ikke noe jeg kan sette finger`n på)

Skrevet

Jeg har aldri hatt selvmordstanker så for meg er det ikke normalt.

Skrevet

Jeg har hatt selvmordstanker, og planlagt hvordan jeg skulle utføre det. Da var jeg 16 år og ble påvirket av at en venn tok livet av seg. Han gjorde det pga kjærlighetssorg. Som 18-åring berget jeg livet til en venninne som prøvde å ta livet av seg. Hverken hun eller jeg har hatt psykiske problemer. Jeg har ikke hatt selvmordstanker etter den ene gangen, og så vidt jeg vet har ikke hun heller hatt det.

To venninner til har tatt livet av seg, den ene da jeg var 21 og den andre da jeg var 30. Jeg vet ikke hvorfor de gjorde det. I tillegg vet jeg om flere venner som har hatt selvmordstanker uten å ha gjort forsøk.

Så for meg virker det vanlig å ha slike tanker en eller flere ganger i livet.

Gjest trudde ikke jeg
Skrevet

Jeg har hatt selvmordstanker, og planlagt hvordan jeg skulle utføre det. Da var jeg 16 år og ble påvirket av at en venn tok livet av seg. Han gjorde det pga kjærlighetssorg. Som 18-åring berget jeg livet til en venninne som prøvde å ta livet av seg. Hverken hun eller jeg har hatt psykiske problemer. Jeg har ikke hatt selvmordstanker etter den ene gangen, og så vidt jeg vet har ikke hun heller hatt det.

To venninner til har tatt livet av seg, den ene da jeg var 21 og den andre da jeg var 30. Jeg vet ikke hvorfor de gjorde det. I tillegg vet jeg om flere venner som har hatt selvmordstanker uten å ha gjort forsøk.

Så for meg virker det vanlig å ha slike tanker en eller flere ganger i livet.

Tusen takk for svar-

Dette var det jeg mente på svaret til "serenity777"

At det ikke trengte være psykisk, men utenforliggende ting/situasjoner

Gjest trudde ikke jeg
Skrevet

Jeg har aldri hatt selvmordstanker så for meg er det ikke normalt.

Tusen takk for svar :o)

Skrevet

Jeg har aldri hatt det...

Ikke jeg heller.... har aldri vært i nærheten av å tenke i de baner.. heldigvis!

Skrevet

Har det når jeg føler meg ubrukelig og bare ligger med smerter og angst, og diverse onde krefter anbefaler meg at det er best jeg dør. Fordi jeg er ubrukelig, stemmer jo og det når jeg bare ligger der. Kanskje selvmordstanker er mest vanlig hos folk som har sterke smerter fysisk og psykisk?

Eller kanskje alle mennesker blir lei av og til, for masse krav og styr i samfunnet. Men når kreftene har dradd meg så langt inn i Helvete at det bare er å dø, da vil jeg leve fordi jeg blir så redd. Vil ikke brenne i Helvete :(

Men nå tenker jeg at livet er godt, har hatt det herlig i en uke nå. Vil ha mer :-)

Har "merkelige" tanker men de er ikke så sterke nå, har kontroll :)

Tror det er mest vanlig blandt folk som sliter å ville dø, hvorfor skulle vanlige folk som er friske ville dø?

Har ikke de det bra da?

Skrevet

Ikke jeg heller.... har aldri vært i nærheten av å tenke i de baner.. heldigvis!

Ja, er veldig glad for det jeg også! Kanskje vi er heldige?

Skrevet

Ja, er veldig glad for det jeg også! Kanskje vi er heldige?

Huff...håper da ikke det er så vanlig å tenke på selvmord :/

Skrevet

Jeg vet ikke om det er normalt. Jeg vet bare at blir man deprimert nok tenker man at verden ville hatt det bedre om man selv bare kunne forsvinne. Jeg synes ikke man skal bagatelisere sånne tanker som du har. På den annen side er det viktig å gå inn i seg selv og finne ut av om man bare har fjerne fantasier om det eller går rundt og planlegger hvordan man skal dø. Da er det skummelt og bør ikke tas lett på. Jeg selv grøsser ved tanken på hvordan jeg satt ute i skogen med en syl og hadde planene klare.

Depresjon kan være en dødelig sykdom.

Gjest trudde ikke jeg
Skrevet

Har det når jeg føler meg ubrukelig og bare ligger med smerter og angst, og diverse onde krefter anbefaler meg at det er best jeg dør. Fordi jeg er ubrukelig, stemmer jo og det når jeg bare ligger der. Kanskje selvmordstanker er mest vanlig hos folk som har sterke smerter fysisk og psykisk?

Eller kanskje alle mennesker blir lei av og til, for masse krav og styr i samfunnet. Men når kreftene har dradd meg så langt inn i Helvete at det bare er å dø, da vil jeg leve fordi jeg blir så redd. Vil ikke brenne i Helvete :(

Men nå tenker jeg at livet er godt, har hatt det herlig i en uke nå. Vil ha mer :-)

Har "merkelige" tanker men de er ikke så sterke nå, har kontroll :)

Tror det er mest vanlig blandt folk som sliter å ville dø, hvorfor skulle vanlige folk som er friske ville dø?

Har ikke de det bra da?

Takk for svar.

Jeg ville tro at de "friske" ikke ville ha tenkt de tankene, men de betegnes vel som "friske" de som får kjærlighetssorg, sorg etter dødsfall ol. De kan jo tenke disse tankene.

Men de går vel over? Altså - de går jo over etterhvert for deprimerte også, men..

Gjest trudde ikke jeg
Skrevet

Jeg vet ikke om det er normalt. Jeg vet bare at blir man deprimert nok tenker man at verden ville hatt det bedre om man selv bare kunne forsvinne. Jeg synes ikke man skal bagatelisere sånne tanker som du har. På den annen side er det viktig å gå inn i seg selv og finne ut av om man bare har fjerne fantasier om det eller går rundt og planlegger hvordan man skal dø. Da er det skummelt og bør ikke tas lett på. Jeg selv grøsser ved tanken på hvordan jeg satt ute i skogen med en syl og hadde planene klare.

Depresjon kan være en dødelig sykdom.

Takk for svar :-)

Jeg synes det er viktig å ikke bagatelisere sånt. Fastlegen og ei av de andre "hjelperne" mine ser alvorlig på det da jeg ved flere tilfeller har hatt planer - men som du ser - ikke gjennomført. Sitter klar, men så er det plutselig noe som skjer med kroppen og huet. Noe som gjør at jeg ikke har klart gjennomføre det, vanskelig å forklare det der..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kommer an på hvordan en definerer normalt.

Blandt innlagte på en psykiatrisk avdeling vil jeg tro at >80% har mer og mindre sterke selvmordstanker.

Gjest trudde ikke jeg
Skrevet

Det kommer an på hvordan en definerer normalt.

Blandt innlagte på en psykiatrisk avdeling vil jeg tro at >80% har mer og mindre sterke selvmordstanker.

Takk for svar.

Dette var snakk om folk i det daglige, som visstnok aldri har hatt psykiske problemer(noe jeg finner litt merkelig)

Denne personen tok et eksempel: En anonym spørreundersøkelse på sykepleierutdanninga - hvor de fant ut at 13 av noenogførti hadde hatt selvmordsplaner..

han sa at det var helt normalt og at _alle_ hadde sånne tanker fra tid til annen..

Så da trenger jeg ikke prate om dette mer, siden det er så vanlig. At det plager meg enormt i perioder...det er jo normalt..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar.

Dette var snakk om folk i det daglige, som visstnok aldri har hatt psykiske problemer(noe jeg finner litt merkelig)

Denne personen tok et eksempel: En anonym spørreundersøkelse på sykepleierutdanninga - hvor de fant ut at 13 av noenogførti hadde hatt selvmordsplaner..

han sa at det var helt normalt og at _alle_ hadde sånne tanker fra tid til annen..

Så da trenger jeg ikke prate om dette mer, siden det er så vanlig. At det plager meg enormt i perioder...det er jo normalt..

Sett i et lengre perspektiv, er det normalt at en både kan ha ørebetennelser og blærekatarr. Det betyr ikke at lidelsene ikke skal behandles.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...