jubalong70 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 I klassen til minstemann (1. klasse) er det 14 gutter og 8 jenter. Til jentene har jeg alltid invitert alle jentene i klassen, men et har aldri vært mer enn 11. Nå kjenner jeg at jeg gruer litt for å ha ansvaret for 14 6-åringer, der jeg vet det er minst 2 som overhodet ikke har noen respekt for voksne. Jeg gruer bl.a. fordi vi ikke har sitteplasser til så mange og fordi jeg ser for meg 2 timer med totalt kaos. Ja, jeg kunne kanskje hatt det ute, men bursdagen er i oktober, og her jeg bor er det STOR fare for plaskregn. Dessuten ser jeg for meg at det blir enda vanskeligere å holde styr på så mange. I tillegg til dette, ønsker bursdagsbarnet også å invitere noen av jentevennene sine - det dreier seg om minst 3-4 stykker. Så hvordan løse dette? Er det greit å, privat, invitere bare de barna som minsten ønsker å invitere? Bør vi bare innkalle store trupper til å holde orden på 17-18 unger i 5-6 års alderen? Eller er det noen som har noen gode tanker og ideer og dele med meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stromme Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Så lenge du ikke inviterer mer enn halvparten av guttene i klassene ser jeg ikke problemenet med at ikke resten blir invitert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Inviter de han er mest sammen med uansett kjønn. Sørg bare for at det ikke er slik at bare to-tre holdes utenfor av hvert kjønn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Vi har flere ganger invitert såpass mange gutter, men da har vi begge foreldre vært til stede. Sjelden har det passet for alle, og har det vært mange, har heller ikke det vært noe problem. Det er vel en uskreven regel om at det også er ok å invitere halvparten av gruppen, men det må jo være litt vondt for de som ikke er bedt. Tror vi enten kun ville invitert noen få av gutta eller alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Så lenge det ikke bare er noen få utelatt, så går det vel greitt. Er en tråd her inne om det for ikke så lenge siden. Mtp på sitteplasser. Sist vi hadde mange barn, ca 20 stk, de var litt eldre da, så lånte vi skolekjøkkenet og kantina. Er det mulig på skolen deres? Det var bare genialt! Store bord, nok stoler, gymsalen til å leke i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Du kan invitere under halvparten. Men jeg hadde planlagt bursdagen ute i friluft eller i leid lokale. Det er ofte en stor hit Vi pleier å kalle inn voksne familievenner ved bursdager - mennesker som ikke har barn, men som er glad i våre barn og gjerne hjelper til. I tillegg kan man skrive på invitasjonene: "Foreldre må gjerne bli og feire sammen med oss/hjelpe til. Lover kake og kaffe." eller lignende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg sier som de andre - om dere ber inntil halvparten av guttene så er det ikke noe problem, men man lar ikke 2 stykker stå igjen liksom. Jeg hadde aldri bedt 14 6-åringer. Sånn er det bare. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg ville i det lengste forsøke å invitere alle guttene. De kan sitte tett i den alderen, lån noen krakker el. Jeg får alltid plass til flere rundt bordet i barneselskap, enn i voksenselskap. Det er jo bare for noen få timer, en gang i året.. Du får håpe på at ikke alle kommer ;-) Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Da vår yngstemann starta på skolen i fjor høst så ble de hele 18 stk i guttegruppa. For oss var det helt uaktuelt med en hjemmebursdag med 20 barn i alderen 5 til 7. For i tillegg til de i klassen så måtte vi også invitere to nabobarn som gutta våre leker med hele tiden. Gutten var heldigvis ikke interessert i så stort bursdagslag selv. Så vi inviterte litt under halvparten av gutta. Det finnes mange som mener at man uansett skal be alle av samme kjønn i klassa. Så får de gjøre det.... Vi ønsker oss en koselig bursdag, der barna kan leke og kose seg. For noen gutter så er ikke lek synonymt med løping og herjing. Gutta våre har opplevd nok av slike bursdager rundt omkring, som de ikke synest er noe stas i det hele tatt. Jeg har derfor valgt å la guttas ønsker stå i fokus på bursdagen deres. Som andre sier så er det ikke snakk om å sette igjen noen få, men minst halvparten. De som ikke har blitt invitert er ikke nødvendigvis noen små "stakkarer", som opplever å stå på utsiden i mange situasjoner. Det er gjerne av de sterkeste gutta, de med høyest status, som ikke har vært foretrukket av mine. Dette er gjerne litt brautende gutter, som har evnen til å gjøre seg selv til midtpunkt uansett hvor de er:-) Eldstegutten har en gutt med spesielle behov i klassen sin. Vi har snakket mye sammen om at denne gutten trolig ikke har noen som vil velge han først, siden han stort sett leker med assistent på skolen. Derfor har det vært en selvfølge å invitere han i bursdagen. Jeg skjønner heller ikke noe av dette at en bursdag nødvendigvis skal være en klassefest..? Jeg synest det er like naturlig å invitere de man faktisk mest omgås. Jeg synest at foreldrekontakter/lærere kan ta initiativ til noe som er felles for klassen. De trenger ikke 20 klassefester i året, for å si det slik. Fra 2.klasse valgte mine at de hadde lyst til å invitere alle, og fikk da lov til det. Forutsetningen var at det da ble holdt bursdagfest i gymsalen. Dette synest de har vært helt storveis, siden vår lokale skole ikke låner bort gymsalen. Som lærer gjør jeg meg også noen tanker rundt dette med at alle må invitere alle i bursdagen sin. vi vet at veldig mange barn i Norge opplever å bli mobbet hver eneste dag på skolen. En god del av disse mobbes faktisk av egne klassekamerater. For småbarna er gjerne bursdagen årets høydepunkt. Å bli tvunget til å inkludere dine plageånder på en slik dag, må være en forferdelig følelse. Jeg har opplevd at barn rett og slett har valgt å la være å feire bursdag, for å slippe å komme i denne situasjonen. Ganske så hjerteskjærende, spør du meg. Barna mine opplever ikke å bli plaget av noen som helst, men de har jo likevel klassekamerater de trives sammen med, og noen de slett ikke trives med. Og de har fått lov til å la være å invitere en eller to, når de samtidig velger å utelate mange de i utgangspunktet kunne tenke seg å invitere. Jeg kommer aldri til å la bursdagene til barna bli noen slags pedagogiske "nå skal vi øve oss på å være snille mot hverandre"-prosjekt. Men det går altså an å ha to tanker i hodet samtidig; man trenger ikke gi noen følelsen av å være utelatt selv om man ikke vil invitere alle! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Inviter noen av hvert kjønn. Eller lån SFO. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Vær ute, lag bål, ta med en fotball mm, grill pølse og spis kake. Inviter foreldrene til å være med. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Vi hadde nylig 14 ville 8-årige gutter i bursdag her. Det gikk bedre enn jeg hadde ventet, men det var jo høy stemning for å si det mildt:) Jeg tror god planlegging er nødvendig hvis man skal få til en vellykket fest. Ikke la dem få en mulighet til å ta styringa. For meg føles det ikke bra å skulle be bare halve guttegruppa. Jeg synes så synd på de som ikke er blant de utvalgte, og ville bare blitt gående og gruble på om noen av dem ble veldig lei seg. Kanskje det er jeg som er for bløthjertet, men jeg lider meg heller gjennom et par timer med mayhem:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Litt samme problemet her, bursdag sist i oktober og stor guttegruppe. I fjor var første skolebursdag, og vi lot poden vår velge 10 gjester (10 gutter) og invitasjonene ble levert hjem (ikke på skolen). Da ble det noen fra hver av de to klassene, de fleste hadde han gått i barnehagen med. Det fungerte greit for oss, var en håndterlig mengde med villbasser. MEN det var ikke særlig populært blant de andre foreldrene. Det ble ca halvparten av guttene på trinnet totalt som var invitert, ca 50/50 fra hver klasse så ingen hadde grunn til å føle seg utenfor. Men jeg opplevde at noen kom bort til meg og fortalte hvor ufint de syntes dette var, en far ringte hjem til oss kl 22 dagen før bursdagen og kjeftet meg opp fordi sønnen hans var lei seg for at han ikke var invitert, jeg fikk mailer etterpå om at "beklager at NN ikke kom i bursdagen, han må ha rotet bort invitasjonen" skrevet på en sarkasist måte. Jeg blir helt kvalm bare jeg tenker på det. Så i år kan jeg love deg at vi skal invitere alle! Sånne såpeoperatilstander takler ikke jeg, da får jeg heller bare bite tenna sammen og ha 20 gutter her i to timer, det er tross alt enklere enn å håndtere foreldrene:-/ Jeg håper dere klarer å klemme inn alle, eller at du i såfall bor på et vennligere sted enn jeg gjør. Lykke til med bursdag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Litt samme problemet her, bursdag sist i oktober og stor guttegruppe. I fjor var første skolebursdag, og vi lot poden vår velge 10 gjester (10 gutter) og invitasjonene ble levert hjem (ikke på skolen). Da ble det noen fra hver av de to klassene, de fleste hadde han gått i barnehagen med. Det fungerte greit for oss, var en håndterlig mengde med villbasser. MEN det var ikke særlig populært blant de andre foreldrene. Det ble ca halvparten av guttene på trinnet totalt som var invitert, ca 50/50 fra hver klasse så ingen hadde grunn til å føle seg utenfor. Men jeg opplevde at noen kom bort til meg og fortalte hvor ufint de syntes dette var, en far ringte hjem til oss kl 22 dagen før bursdagen og kjeftet meg opp fordi sønnen hans var lei seg for at han ikke var invitert, jeg fikk mailer etterpå om at "beklager at NN ikke kom i bursdagen, han må ha rotet bort invitasjonen" skrevet på en sarkasist måte. Jeg blir helt kvalm bare jeg tenker på det. Så i år kan jeg love deg at vi skal invitere alle! Sånne såpeoperatilstander takler ikke jeg, da får jeg heller bare bite tenna sammen og ha 20 gutter her i to timer, det er tross alt enklere enn å håndtere foreldrene:-/ Jeg håper dere klarer å klemme inn alle, eller at du i såfall bor på et vennligere sted enn jeg gjør. Lykke til med bursdag! ''en far ringte hjem til oss kl 22 dagen før bursdagen og kjeftet meg opp fordi sønnen hans var lei seg for at han ikke var invitert, jeg fikk mailer etterpå om at "beklager at NN ikke kom i bursdagen, han må ha rotet bort invitasjonen" skrevet på en sarkasist måte.'' Jøss!? Er det virkelig mulig? Er det dette som kalles curlingforeldre tro? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 ''en far ringte hjem til oss kl 22 dagen før bursdagen og kjeftet meg opp fordi sønnen hans var lei seg for at han ikke var invitert, jeg fikk mailer etterpå om at "beklager at NN ikke kom i bursdagen, han må ha rotet bort invitasjonen" skrevet på en sarkasist måte.'' Jøss!? Er det virkelig mulig? Er det dette som kalles curlingforeldre tro? Og folk synes jeg er sær som ditcher samtlige barnebursdager... *impregnert* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Hmmm... Det er 1.klasse, og mange barn som skal bli kjent med hverandre. Jeg hadde gjort en ekstra innsats i år og tatt bryet med å invitere alle. Er det et bydelshus du kan leie? Noen ekstra voksne du kan "låne"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Vi hadde nylig 14 ville 8-årige gutter i bursdag her. Det gikk bedre enn jeg hadde ventet, men det var jo høy stemning for å si det mildt:) Jeg tror god planlegging er nødvendig hvis man skal få til en vellykket fest. Ikke la dem få en mulighet til å ta styringa. For meg føles det ikke bra å skulle be bare halve guttegruppa. Jeg synes så synd på de som ikke er blant de utvalgte, og ville bare blitt gående og gruble på om noen av dem ble veldig lei seg. Kanskje det er jeg som er for bløthjertet, men jeg lider meg heller gjennom et par timer med mayhem:) ''For meg føles det ikke bra å skulle be bare halve guttegruppa. Jeg synes så synd på de som ikke er blant de utvalgte, og ville bare blitt gående og gruble på om noen av dem ble veldig lei seg. Kanskje det er jeg som er for bløthjertet, men jeg lider meg heller gjennom et par timer med mayhem:)'' Enig! Tror vi hadde 17 smågutter her på det "verste". Vi inviterte vel 22-23 stykker den gangen, men heldigvis får'n si så kunne ikke alle komme :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vært der vi og Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 I klassen til sønnen min har det vært 16 gutter og 12 jenter. I alle bursdager fra 1. klasse til og med 4 klasse har alle guttene alltid invitert alle guttene. Og det har gått bra uansett om de har vært hjemme hos noen eller ute på noe annet. Jeg synes i grunn man skal invitere alle guttene når de er såpass små - men så klart deres valg. Og jeg skjønner absolutt at du synes det er mange av dem... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stromme Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Og folk synes jeg er sær som ditcher samtlige barnebursdager... *impregnert* ....hva betyr ditche? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 ....hva betyr ditche? "Å drite i" rett og slett. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.