Gjest Tatjana Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Vi hadde nylig 14 ville 8-årige gutter i bursdag her. Det gikk bedre enn jeg hadde ventet, men det var jo høy stemning for å si det mildt:) Jeg tror god planlegging er nødvendig hvis man skal få til en vellykket fest. Ikke la dem få en mulighet til å ta styringa. For meg føles det ikke bra å skulle be bare halve guttegruppa. Jeg synes så synd på de som ikke er blant de utvalgte, og ville bare blitt gående og gruble på om noen av dem ble veldig lei seg. Kanskje det er jeg som er for bløthjertet, men jeg lider meg heller gjennom et par timer med mayhem:) Enig med deg. Det er tross alt bare to-tre timer en gang i året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg synes du skal improvisere og finne plass til hele guttegruppa. Lån noen krakker, finn på et eller annet og få evt. en annen foreldre til å hjelpe deg. Jeg mener at det er viktig å bidra til et godt klassemiljø ved å inkludere alle, i hvertfall i småskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Da vår yngstemann starta på skolen i fjor høst så ble de hele 18 stk i guttegruppa. For oss var det helt uaktuelt med en hjemmebursdag med 20 barn i alderen 5 til 7. For i tillegg til de i klassen så måtte vi også invitere to nabobarn som gutta våre leker med hele tiden. Gutten var heldigvis ikke interessert i så stort bursdagslag selv. Så vi inviterte litt under halvparten av gutta. Det finnes mange som mener at man uansett skal be alle av samme kjønn i klassa. Så får de gjøre det.... Vi ønsker oss en koselig bursdag, der barna kan leke og kose seg. For noen gutter så er ikke lek synonymt med løping og herjing. Gutta våre har opplevd nok av slike bursdager rundt omkring, som de ikke synest er noe stas i det hele tatt. Jeg har derfor valgt å la guttas ønsker stå i fokus på bursdagen deres. Som andre sier så er det ikke snakk om å sette igjen noen få, men minst halvparten. De som ikke har blitt invitert er ikke nødvendigvis noen små "stakkarer", som opplever å stå på utsiden i mange situasjoner. Det er gjerne av de sterkeste gutta, de med høyest status, som ikke har vært foretrukket av mine. Dette er gjerne litt brautende gutter, som har evnen til å gjøre seg selv til midtpunkt uansett hvor de er:-) Eldstegutten har en gutt med spesielle behov i klassen sin. Vi har snakket mye sammen om at denne gutten trolig ikke har noen som vil velge han først, siden han stort sett leker med assistent på skolen. Derfor har det vært en selvfølge å invitere han i bursdagen. Jeg skjønner heller ikke noe av dette at en bursdag nødvendigvis skal være en klassefest..? Jeg synest det er like naturlig å invitere de man faktisk mest omgås. Jeg synest at foreldrekontakter/lærere kan ta initiativ til noe som er felles for klassen. De trenger ikke 20 klassefester i året, for å si det slik. Fra 2.klasse valgte mine at de hadde lyst til å invitere alle, og fikk da lov til det. Forutsetningen var at det da ble holdt bursdagfest i gymsalen. Dette synest de har vært helt storveis, siden vår lokale skole ikke låner bort gymsalen. Som lærer gjør jeg meg også noen tanker rundt dette med at alle må invitere alle i bursdagen sin. vi vet at veldig mange barn i Norge opplever å bli mobbet hver eneste dag på skolen. En god del av disse mobbes faktisk av egne klassekamerater. For småbarna er gjerne bursdagen årets høydepunkt. Å bli tvunget til å inkludere dine plageånder på en slik dag, må være en forferdelig følelse. Jeg har opplevd at barn rett og slett har valgt å la være å feire bursdag, for å slippe å komme i denne situasjonen. Ganske så hjerteskjærende, spør du meg. Barna mine opplever ikke å bli plaget av noen som helst, men de har jo likevel klassekamerater de trives sammen med, og noen de slett ikke trives med. Og de har fått lov til å la være å invitere en eller to, når de samtidig velger å utelate mange de i utgangspunktet kunne tenke seg å invitere. Jeg kommer aldri til å la bursdagene til barna bli noen slags pedagogiske "nå skal vi øve oss på å være snille mot hverandre"-prosjekt. Men det går altså an å ha to tanker i hodet samtidig; man trenger ikke gi noen følelsen av å være utelatt selv om man ikke vil invitere alle! Jeg er så totalt og fullstendig enig! Her i huset nektet minstemor å ha bursdagsselskap dersom hun måtte invitere to av jentene - som bare lager kvalm og intriger og aldri er hyggelige mot henne med mindre de kan oppnå noe. Så hun slapp. Så fikk noen heller bli sure, og jeg skulle egentlig ønske disse foreldrene hadde spurt meg hvorfor ungene deres ikke ble invitert. Da skulle de faktisk fått et helt ærlig svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vært der vi og Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg synes du skal improvisere og finne plass til hele guttegruppa. Lån noen krakker, finn på et eller annet og få evt. en annen foreldre til å hjelpe deg. Jeg mener at det er viktig å bidra til et godt klassemiljø ved å inkludere alle, i hvertfall i småskolen. Helt enig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stromme Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 "Å drite i" rett og slett. :0) OK Feirer dere ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 OK Feirer dere ikke? Joda, hele dagen og ofte flere dager alt ettersom det passer. Men IKKE med barnebursdager av beskrevet type her. Vi går ikke i slike bursdager heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Og folk synes jeg er sær som ditcher samtlige barnebursdager... *impregnert* Det synes jeg er rimelig sært, ja. Inviterer du ikke til til bursdagsfeiring for dine egne barn, og får de ikke dra i bursdager, altså? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stromme Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Joda, hele dagen og ofte flere dager alt ettersom det passer. Men IKKE med barnebursdager av beskrevet type her. Vi går ikke i slike bursdager heller. Ja, hvorfor ikke Man kan jo feire med venners barn, naboer etc. Mindre komplisert ser jeg, når jeg leser alle "reglene"... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Det synes jeg er rimelig sært, ja. Inviterer du ikke til til bursdagsfeiring for dine egne barn, og får de ikke dra i bursdager, altså? Nei. Vi inviterer ikke til barnebursdag for mine barn. Og de går ikke i bursdager og er allikevel helt normale. Vi feirer dog bursdager i huset. For dette er jeg blitt kalt dårlig mor på dol før. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Nei. Vi inviterer ikke til barnebursdag for mine barn. Og de går ikke i bursdager og er allikevel helt normale. Vi feirer dog bursdager i huset. For dette er jeg blitt kalt dårlig mor på dol før. :0) Husker du har snakket om bursdagsboikotten på DOL tidligere, og jeg har lurt på hvor lang tid det vil gå før barnet ditt vil kreve å gå. Og hvis ikke - hvorfor ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stromme Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Husker du har snakket om bursdagsboikotten på DOL tidligere, og jeg har lurt på hvor lang tid det vil gå før barnet ditt vil kreve å gå. Og hvis ikke - hvorfor ikke. Jeg tror vi voksne konstruerer mange problemer. Hos oss er vi er vant til at ikke alle nødvendigvis inviteres til alle. Det er stadig barn som skal i bursdag til noen i klassen når jeg henter mine barn på SFO, og mine barn har aldri vist misnøye, blitt såret eller klaget på at de ikke var bedt. Mine barn har vært i mange bursdager likevel. De er ikke utelatt av alle. Ser problemstillingen dersom et barn utelates av alle, men jeg ser virkelig ikke fornuften i at alle alltid må invitere alle, dersom de aldri leker sammen ellers. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg tror vi voksne konstruerer mange problemer. Hos oss er vi er vant til at ikke alle nødvendigvis inviteres til alle. Det er stadig barn som skal i bursdag til noen i klassen når jeg henter mine barn på SFO, og mine barn har aldri vist misnøye, blitt såret eller klaget på at de ikke var bedt. Mine barn har vært i mange bursdager likevel. De er ikke utelatt av alle. Ser problemstillingen dersom et barn utelates av alle, men jeg ser virkelig ikke fornuften i at alle alltid må invitere alle, dersom de aldri leker sammen ellers. Skulle kanskje til trådstarter? Ser ikke helt relevansen ift hva jeg skrev til EnolaG 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stromme Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Skulle kanskje til trådstarter? Ser ikke helt relevansen ift hva jeg skrev til EnolaG Jepp 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Husker du har snakket om bursdagsboikotten på DOL tidligere, og jeg har lurt på hvor lang tid det vil gå før barnet ditt vil kreve å gå. Og hvis ikke - hvorfor ikke. De har aldri krevd å gå. Og jeg har store barn også. De avskyr barnebursdager! Hehehe familien Adams! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 De har aldri krevd å gå. Og jeg har store barn også. De avskyr barnebursdager! Hehehe familien Adams! Deg midt foran? ;-) http://images4.fanpop.com/image/photos/23800000/Addams-Family-the-addams-family-1964-23837387-445-353.jpg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Deg midt foran? ;-) http://images4.fanpop.com/image/photos/23800000/Addams-Family-the-addams-family-1964-23837387-445-353.jpg He he he ikke så ulikt faktisk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 De har aldri krevd å gå. Og jeg har store barn også. De avskyr barnebursdager! Hehehe familien Adams! '' Hehehe familien Adams!'' Ja, det får'n si! De fleste barn vil jo ha et sterkt ønske om å bli med på det som andre barn synes er moro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg tror jeg hadde satt ganske mye inn på å invitere alle siden det er 1.klasse. På vår skole er det mulig å låne gymsalen til bursdagsfeiringer. Vi hadde 1.klassebursdag i gymsalen sammen med en annen i klassen. Vi dro ut alt av apparater og baller. 4 foreldre pluss en storesøster og en mormor holdt styr på gutta som løp og klatret og løp i 2 timer, bare avbrutt av pølse- og kakespising på skolekjøkkenet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Her har vi akkurat sendt ut invitasjoner til bursdagen til snuppa som også går på første trinn. Hvis alle kommer blir det 18 jenter. Jeg er spent, for å si det sånn....Men jeg syns det er viktig å inkludere alle, i alle fall de første årene. Dette med barnebursdager ble også diskutert på første foreldremøte, syns det var veldig greit å komme til enighet i foreldregruppen om hvordan man skulle skulle løse dette for å sikre at ingen blir utelatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Dette er en generell betraktning, og ikke myntet spesielt på deg Jubalong. Jeg oppfatter ikke deg som en som står i forsetet for å ekskludere barn, akkruat : Men jeg verken vil eller klarer å mobilisere så mye krefter på å grue meg til de 2 - 3 timene i året, pr barn, som en barnebursdag innebærer. Jeg synes foreldre ofte lager storm i vannglass, og overdriver hvor forferdelig det er å ha huset fullt av unger, disse få timene. Jeg tåler at barna "henger fra taklampa" (har heldigvis ikke taklampe ) , og/eller at vi må "sitte på" de mest urolige "elementene". Med andre ord lar jeg ikke antall barn i gruppen være til hinder for å invitere alle. Min filosofi er at det er verre for de som ikke blir invitert å altså ikke bli det, enn det er for meg å ha huset fullt de få timene. Og jeg deler heller ikke den gjengse oppfatningen om at det er forskjellige barn som blir invitert hver gang, og at "ingen" ikke blir invitert til noen. Mange blir ikke invitert til noen, eller blir invitert veldig sjelden, og jeg mener at det stort sett er foreldrenes feil, fordi de setter disse, oftte unødvendige, grensene for hvor mange som kan inviteres. Outsiderne blir gjerne invitert som del av en gruppe, men de blir (omtrent) aldri invitert dersom foreldrene setter begrensninger til "halve gruppa" eller liknende. Min oppriktige mening er at vi foreldre også ofte har skyld i at barn blir utestengt, fordi vi lærer barna våre allerede fra bursdagene av, at det er ok å kutte ut de man ikke ønsker å ha med, faktisk at man MÅ kutte ut de man ikke liker aller best, av plasshensyn, i stedet for at barna oppmuntres til å lete etter gode ting ved personer man ikke i utgangspunktet tror man har mye til felles med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.