Gå til innhold

Stor guttegruppe

jubalong70

Anbefalte innlegg

Snuppa er jo omtrent like gammel som din og har bursdag i november... Jeg lurer også på hvordan vi skal løse dette, det er 10 jenter i klassen (og 10 gutter), så det er definitivt levelig på alle måter... Så er det 4 jenter i en av parallellklassene som hun gikk med i bhg og er mye sammen med... Og så er det mulig hun har funnet noen på SFO som hun leker mye med som ikke jeg har oversikt over, og som jeg ikke aner hvilken klasse de tilhører...

Jeg er usikker på hvordan vi skal få til dette uten at det blir feil... Heldigvis er det foreldremøte om en uke, så det kan jo hende at det blir tema der....

Jeg er heller svett i to timer enn å utelate noen altså... Sitteplass til så mange har vi på ingen måte heller, men alt sånt løser seg jo på en eller annen måte...

Alle tåler å svette noen timer (voksne)... Å ikke bli invitert til noen av de første bursdagene i 1.klasse kan være såpass trist for barnet at det ikke er aktuelt hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

18

• EnolaGay

7

• stromme

6

• Rhea Silvia

5

Her har vi hatt bursdager med ca 20 barn i mange, mange år. Rekorden er "5, 16 av dem var gutter. I 7 års bursdag!

Mye lyd.... jepp. Mye ro... jepp. Mye moro....JAAAA!

En gang lempa vi ut møblene og hadde picnic på gulvet. Vi har også hatt "diplomatmiddag", der all maten ble spist stående ( og maten var fingermat.... ingen bestikkk)

Kjempestas og anbefales dersom man har for få stoler.

Be gjestene ta med seg yttertøy og tilbring deler av selskapet utendørs...Fungerer fint uansett vær og år. Da mittt desemberbarn var yngre, hadde vi bla akekonkurrasne og varm saft.

Det er et par timer i året. Vær kreativ og tenk utradisjonelt. Jeg synes det er kjempekos, men jeg er dødssliten og fortjener alltid et glass rødvin når selskapet er over... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi inviterer ikke til barnebursdag for mine barn. Og de går ikke i bursdager og er allikevel helt normale. Vi feirer dog bursdager i huset.

For dette er jeg blitt kalt dårlig mor på dol før. :0)

Det skal nok endel mer til før jeg vil kalle deg det, men jeg synes det er ganske sært. Det er jo ganske mye de går glipp av, da? Vi hadde noen sektbarn på skolen jeg gikk på, og de fikk aldri gå i bursdager. Stakkars ungene lusket rundt i hagene til folk og spionerte gjennom vinduene for å få med seg litt av moroa. Huff, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en generell betraktning, og ikke myntet spesielt på deg Jubalong. Jeg oppfatter ikke deg som en som står i forsetet for å ekskludere barn, akkruat :) :

Men jeg verken vil eller klarer å mobilisere så mye krefter på å grue meg til de 2 - 3 timene i året, pr barn, som en barnebursdag innebærer. Jeg synes foreldre ofte lager storm i vannglass, og overdriver hvor forferdelig det er å ha huset fullt av unger, disse få timene. Jeg tåler at barna "henger fra taklampa" (har heldigvis ikke taklampe :) ) , og/eller at vi må "sitte på" de mest urolige "elementene". Med andre ord lar jeg ikke antall barn i gruppen være til hinder for å invitere alle.

Min filosofi er at det er verre for de som ikke blir invitert å altså ikke bli det, enn det er for meg å ha huset fullt de få timene. Og jeg deler heller ikke den gjengse oppfatningen om at det er forskjellige barn som blir invitert hver gang, og at "ingen" ikke blir invitert til noen. Mange blir ikke invitert til noen, eller blir invitert veldig sjelden, og jeg mener at det stort sett er foreldrenes feil, fordi de setter disse, oftte unødvendige, grensene for hvor mange som kan inviteres. Outsiderne blir gjerne invitert som del av en gruppe, men de blir (omtrent) aldri invitert dersom foreldrene setter begrensninger til "halve gruppa" eller liknende.

Min oppriktige mening er at vi foreldre også ofte har skyld i at barn blir utestengt, fordi vi lærer barna våre allerede fra bursdagene av, at det er ok å kutte ut de man ikke ønsker å ha med, faktisk at man MÅ kutte ut de man ikke liker aller best, av plasshensyn, i stedet for at barna oppmuntres til å lete etter gode ting ved personer man ikke i utgangspunktet tror man har mye til felles med.

Jeg er jo egentlig helt enig med deg, tzatziki - og nettopp derfor føles dette så utrolig vanskelig.

Jeg er nok farget av å ikke være frisk (håper inderlig jeg blir det før bursdagen...).

Jeg vil ABSOLUTT ikke utelate noen, men synes det er fryktelig mange med minst 17 5-6-åringer (minstemann ønsker nå også å invitere 3 nabogutter som er året yngre - da blir vi 20 om alle kommer).

Nei, jeg får ta på meg positivitetshatten, engasjere noen flere foreldre til å hjelpe til og lage en heidundranes fest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde satt ganske mye inn på å invitere alle siden det er 1.klasse.

På vår skole er det mulig å låne gymsalen til bursdagsfeiringer. Vi hadde 1.klassebursdag i gymsalen sammen med en annen i klassen. Vi dro ut alt av apparater og baller. 4 foreldre pluss en storesøster og en mormor holdt styr på gutta som løp og klatret og løp i 2 timer, bare avbrutt av pølse- og kakespising på skolekjøkkenet.

Hmmmm, det var kanskje ingen dum ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ute, lag bål, ta med en fotball mm, grill pølse og spis kake. Inviter foreldrene til å være med. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!

Ja, utebursdag har jeg vurdert, men da er det absolutt et "must" at foreldrene blir med. Det er såpass mange "ville elementer" at jeg ikke tør å ha ansvaret for dem her vi bor.

Det er stille og rolig her, men rett ved skogen...

Skal absolutt vurdere. Ulempen er om det blir skikkelig drittvær... Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg er jo egentlig helt enig med deg, tzatziki - og nettopp derfor føles dette så utrolig vanskelig.

Jeg er nok farget av å ikke være frisk (håper inderlig jeg blir det før bursdagen...).

Jeg vil ABSOLUTT ikke utelate noen, men synes det er fryktelig mange med minst 17 5-6-åringer (minstemann ønsker nå også å invitere 3 nabogutter som er året yngre - da blir vi 20 om alle kommer).

Nei, jeg får ta på meg positivitetshatten, engasjere noen flere foreldre til å hjelpe til og lage en heidundranes fest :D

''Jeg er nok farget av å ikke være frisk (håper inderlig jeg blir det før bursdagen...).

''

Jeg håper også at du blir frisk, men du, jeg har vært syk siden guttungen kom, og har rett og slett fått med meg en venninne i slike store bursdager. Jeg kan hjelpe henne med noe annet en annen gang.

Som oftes er pappaen her, men noen ganger faller det på meg og siden jeg er som jeg er, trenger litt hjelp.

Har du noen du kan spørre?

Sist bursdag slo vi oss sammen med ett annet bursdagbarn i klassen, selv om det var noen uker mellom dem, hadde det på skolen, da var vi jo dobbelt opp med voksne. Var veldig OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår yngstemann starta på skolen i fjor høst så ble de hele 18 stk i guttegruppa. For oss var det helt uaktuelt med en hjemmebursdag med 20 barn i alderen 5 til 7. For i tillegg til de i klassen så måtte vi også invitere to nabobarn som gutta våre leker med hele tiden. Gutten var heldigvis ikke interessert i så stort bursdagslag selv. Så vi inviterte litt under halvparten av gutta.

Det finnes mange som mener at man uansett skal be alle av samme kjønn i klassa. Så får de gjøre det.... Vi ønsker oss en koselig bursdag, der barna kan leke og kose seg. For noen gutter så er ikke lek synonymt med løping og herjing. Gutta våre har opplevd nok av slike bursdager rundt omkring, som de ikke synest er noe stas i det hele tatt. Jeg har derfor valgt å la guttas ønsker stå i fokus på bursdagen deres. Som andre sier så er det ikke snakk om å sette igjen noen få, men minst halvparten. De som ikke har blitt invitert er ikke nødvendigvis noen små "stakkarer", som opplever å stå på utsiden i mange situasjoner. Det er gjerne av de sterkeste gutta, de med høyest status, som ikke har vært foretrukket av mine. Dette er gjerne litt brautende gutter, som har evnen til å gjøre seg selv til midtpunkt uansett hvor de er:-) Eldstegutten har en gutt med spesielle behov i klassen sin. Vi har snakket mye sammen om at denne gutten trolig ikke har noen som vil velge han først, siden han stort sett leker med assistent på skolen. Derfor har det vært en selvfølge å invitere han i bursdagen.

Jeg skjønner heller ikke noe av dette at en bursdag nødvendigvis skal være en klassefest..? Jeg synest det er like naturlig å invitere de man faktisk mest omgås. Jeg synest at foreldrekontakter/lærere kan ta initiativ til noe som er felles for klassen. De trenger ikke 20 klassefester i året, for å si det slik. Fra 2.klasse valgte mine at de hadde lyst til å invitere alle, og fikk da lov til det. Forutsetningen var at det da ble holdt bursdagfest i gymsalen. Dette synest de har vært helt storveis, siden vår lokale skole ikke låner bort gymsalen.

Som lærer gjør jeg meg også noen tanker rundt dette med at alle må invitere alle i bursdagen sin. vi vet at veldig mange barn i Norge opplever å bli mobbet hver eneste dag på skolen. En god del av disse mobbes faktisk av egne klassekamerater. For småbarna er gjerne bursdagen årets høydepunkt. Å bli tvunget til å inkludere dine plageånder på en slik dag, må være en forferdelig følelse. Jeg har opplevd at barn rett og slett har valgt å la være å feire bursdag, for å slippe å komme i denne situasjonen. Ganske så hjerteskjærende, spør du meg.

Barna mine opplever ikke å bli plaget av noen som helst, men de har jo likevel klassekamerater de trives sammen med, og noen de slett ikke trives med. Og de har fått lov til å la være å invitere en eller to, når de samtidig velger å utelate mange de i utgangspunktet kunne tenke seg å invitere. Jeg kommer aldri til å la bursdagene til barna bli noen slags pedagogiske "nå skal vi øve oss på å være snille mot hverandre"-prosjekt. Men det går altså an å ha to tanker i hodet samtidig; man trenger ikke gi noen følelsen av å være utelatt selv om man ikke vil invitere alle!

Tankevekkende innlegg, grot.

Jeg er både enig og uenig med deg.

Slik jeg opplever minstemann nå, så leker han med de fleste i klassen (og parallellklassen). Men det er noen han ikke går overens med (det dreier seg vel om 1-3 stykker).

Jeg tror også at en bursdag med de ca 20 5-6-åringene vil bli et eneste stort kaos. Jeg tror nok bursdagsgutten hadde syntes det var greit (mange pakker ;)), men jeg er også sikker på at han hadde kost seg enda mer med en litt roligere versjon.

Samtidig kommer det inn at de er en ny klasse med mange personer som ikke kjente hverandre fra før. Det er jo kjekt å kunne inkludere alle, og så heller la det dabbe litt av etterhvert som han kanskje får klarere preferanser?

Uff, jeg vet sannelig ikke.

Heldigvis er det foreldremøte neste uke. Får ta det opp som et tema, og høre hva de andre gutteforeldrene tenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i det lengste forsøke å invitere alle guttene. De kan sitte tett i den alderen, lån noen krakker el. Jeg får alltid plass til flere rundt bordet i barneselskap, enn i voksenselskap.

Det er jo bare for noen få timer, en gang i året..

Du får håpe på at ikke alle kommer ;-)

Lykke til :-)

Tja, 20 barn rundt spisebordet vårt får jeg absolutt ikke plass til, men det finnes jo andre løsninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som de andre - om dere ber inntil halvparten av guttene så er det ikke noe problem, men man lar ikke 2 stykker stå igjen liksom.

Jeg hadde aldri bedt 14 6-åringer. Sånn er det bare. :o)

Det vil absolutt ikke være snakk om å utelate bare noen få.

Slik det ser ut nå, så vil han invitere 3 nabogutter som er året yngre enn ham, 4 av jentene i klassa og da evt alle guttene i klassa... HJÆLP!!!!! :)

Jeg er spent på hva jeg bestemmer meg for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan invitere under halvparten.

Men jeg hadde planlagt bursdagen ute i friluft eller i leid lokale. Det er ofte en stor hit :)

Vi pleier å kalle inn voksne familievenner ved bursdager - mennesker som ikke har barn, men som er glad i våre barn og gjerne hjelper til. I tillegg kan man skrive på invitasjonene: "Foreldre må gjerne bli og feire sammen med oss/hjelpe til. Lover kake og kaffe." eller lignende.

I forhold til utebursdag - hva gjør man om det høljer ned og blåser sideveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1316244591' post='4647390]

Så lenge det ikke bare er noen få utelatt, så går det vel greitt. Er en tråd her inne om det for ikke så lenge siden.

Mtp på sitteplasser. Sist vi hadde mange barn, ca 20 stk, de var litt eldre da, så lånte vi skolekjøkkenet og kantina. Er det mulig på skolen deres?

Det var bare genialt! Store bord, nok stoler, gymsalen til å leke i.

Det er flere som har tipset om å låne gymsalen - lurer på om det kanskje kan bli løsningen... Må spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må ha flere voksne til å passe på ute enn inne - er det ikke snarere omvendt, da? Om de søler og herjer utendørs gjør det jo ikke noe.

Ungene mine har bursdager om høsten og vinteren, og det er noen år siden vi hadde innebursdag. Det er så veldig mye enklere å la dem løpe rundt ute, rope og søle og rote av hjertens lyst. Ungene synes det er mye morsommere også! En liten aktivitetsløype/en ball og noen pinnebrød, og vips, så har du en kjempeålreit bursdag. Sist var det 26 unger på fest, vi var to voksne til å holde styr på dem og det opplevdes mye enklere enn å ha 8 stykker inne i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal improvisere og finne plass til hele guttegruppa. Lån noen krakker, finn på et eller annet og få evt. en annen foreldre til å hjelpe deg.

Jeg mener at det er viktig å bidra til et godt klassemiljø ved å inkludere alle, i hvertfall i småskolen.

Kunne ikke sagt meg mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt bursdager med ca 20 barn i mange, mange år. Rekorden er "5, 16 av dem var gutter. I 7 års bursdag!

Mye lyd.... jepp. Mye ro... jepp. Mye moro....JAAAA!

En gang lempa vi ut møblene og hadde picnic på gulvet. Vi har også hatt "diplomatmiddag", der all maten ble spist stående ( og maten var fingermat.... ingen bestikkk)

Kjempestas og anbefales dersom man har for få stoler.

Be gjestene ta med seg yttertøy og tilbring deler av selskapet utendørs...Fungerer fint uansett vær og år. Da mittt desemberbarn var yngre, hadde vi bla akekonkurrasne og varm saft.

Det er et par timer i året. Vær kreativ og tenk utradisjonelt. Jeg synes det er kjempekos, men jeg er dødssliten og fortjener alltid et glass rødvin når selskapet er over... :-)

Enig i at uteselskaper er morsomme. Og da er det nesten bedre dess flere. Men det kan ikke sammenlignes med å ha 20 seksåringer innendørs. Det finnes ikke mye morro over det, synest jeg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at uteselskaper er morsomme. Og da er det nesten bedre dess flere. Men det kan ikke sammenlignes med å ha 20 seksåringer innendørs. Det finnes ikke mye morro over det, synest jeg;-)

Har hatt 20 inne også. 5 åringer, 6 åringer, 7 åringer. Det er småkaos de to timene det varer, men morsomt likevel :-)

Kanskje det er fordi jeg er lærer? Og vant til å være alene med store klasser? Og klarer å hanskes med alt fra de som henger i taklampa, til de som absolutt skal sitte på fanget og de som tar oppmerksomhet og de som helst ikke vil bli sett.

(ex-)Mannen min er ikke lærer, men han koser seg han også. MEn det er jeg som er sjefen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt erfaring med å "låne" noen (fornuftige) tenåringer. Det er stor stas! Sist bursdag til 12 åringen inviterte vi guttene i både klassen og de som var året yngre + jentene. I tillegg inviterte vi fotballtrenerene ( to 18 åringer) til å være der en times tid og laga "fotballshow" Det var stas det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde satt ganske mye inn på å invitere alle siden det er 1.klasse.

På vår skole er det mulig å låne gymsalen til bursdagsfeiringer. Vi hadde 1.klassebursdag i gymsalen sammen med en annen i klassen. Vi dro ut alt av apparater og baller. 4 foreldre pluss en storesøster og en mormor holdt styr på gutta som løp og klatret og løp i 2 timer, bare avbrutt av pølse- og kakespising på skolekjøkkenet.

Det er sikkert en bursdag som blir huska! Super ide :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok endel mer til før jeg vil kalle deg det, men jeg synes det er ganske sært. Det er jo ganske mye de går glipp av, da? Vi hadde noen sektbarn på skolen jeg gikk på, og de fikk aldri gå i bursdager. Stakkars ungene lusket rundt i hagene til folk og spionerte gjennom vinduene for å få med seg litt av moroa. Huff, hehe!

Nei, jeg er nokså sikker på at barna mine ikke stalker folk som har bursdag.. Jeg er fasinert over at det er så til de grader vanskelig å forstå at dette er grei skuring, og for det meste noe voksne legger opp til?

Stalker du folk som gifter seg eller har førtiårslag, fordi du ikke er bedt? ;0P

Og vi G J Ø R andre ting som barna setter mer pris på. Og som de glatt dropper tyve totimers jalla i året for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enig i at uteselskaper er morsomme. Og da er det nesten bedre dess flere. Men det kan ikke sammenlignes med å ha 20 seksåringer innendørs. Det finnes ikke mye morro over det, synest jeg''

Vi har hatt 17-18 seks-syv-åtteåringer inne, og barna synes jo det er stor stas! Jeg synes det er et "lite helvete", men det varer jo bare et par-tre timer. Og huset er "sikret" først (fine gjenstander ryddet bort, lagt ekstra teppe på gulvet etc.) og enkelte rom er forbudt område. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...