Gå til innhold

Gode venninner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som alltid sier til meg at jeg må komme meg opp og begynne å tenke anderledes når jeg ligger nede. Jeg blir ordentlig provosert, men jeg vet hun har rett. Takk og pris for henne! Man skal virkelig ta vare på de gode vennene man har.

Jeg har en annen venninne som alltid sutrer over hvor vanskelig livet er. Henne blir jeg sliten av.

Vi som har mentale og emosjonelle utfordringer skal være forsiktig med hvem vi omgås.

Og vi må skjerpe oss vi og. ( Sier jeg som lå under dynen til kl halv seks om ettermiddagen og var deprimert) Ja, ja. Alt er så greit når man er oppesen.

Skrevet

Hei! Jeg er igrunnen langt på vei enig med deg. Det går faktisk an å skjerpe seg/ta seg sammen litt selv om en sliter med "depresjoner".

Men det finnes jo forskjeller på depresjoner også. Noen er milde, andre moderate og den siste gruppa er alvorlig. Ved alvorlig depresjon tenker jeg at en er så langt nede at en ikke orker noen ting, at selv det å stå opp er en enorm påkjenning. I tilleg kan en være suicidal og/eller på grensa til psykotisk.

Etter min mening har denne gruppa (alvorlig deprimerte) behov for innleggelse/ hjelp i institusjon. Så hvis vi ser bort ifra denne gruppa, tror jeg at det er mulig "å ta seg sammen" noe.

For hvordan ellers kan en gå på butikken, kjøre bil, stå opp om morgenen, gå på jobb, osv. hvis en ikke "tar seg sammen"?

Så jeg tror at det går an så sant en ikke er så deprimert at det er umulig. Men da synes jeg at disse skal være innlagt.

Gjest alle kan velge
Skrevet

Ser du at du for venninne nr 1, kan være som venninne nr 2 er for deg?

Håper du gir henne energi tilbake også. Det er hardt å alltid skulle oppmuntre andre og ikke føle at man får noe tilbake.

Skrevet

Ser du at du for venninne nr 1, kan være som venninne nr 2 er for deg?

Håper du gir henne energi tilbake også. Det er hardt å alltid skulle oppmuntre andre og ikke føle at man får noe tilbake.

Ser poenget ditt. Venninne 1 betror seg også til meg men har som sagt et helt annet verdensbilde enn venninne 2. Tror det er et jevnbyrdig forhold.

Skrevet

Hei! Jeg er igrunnen langt på vei enig med deg. Det går faktisk an å skjerpe seg/ta seg sammen litt selv om en sliter med "depresjoner".

Men det finnes jo forskjeller på depresjoner også. Noen er milde, andre moderate og den siste gruppa er alvorlig. Ved alvorlig depresjon tenker jeg at en er så langt nede at en ikke orker noen ting, at selv det å stå opp er en enorm påkjenning. I tilleg kan en være suicidal og/eller på grensa til psykotisk.

Etter min mening har denne gruppa (alvorlig deprimerte) behov for innleggelse/ hjelp i institusjon. Så hvis vi ser bort ifra denne gruppa, tror jeg at det er mulig "å ta seg sammen" noe.

For hvordan ellers kan en gå på butikken, kjøre bil, stå opp om morgenen, gå på jobb, osv. hvis en ikke "tar seg sammen"?

Så jeg tror at det går an så sant en ikke er så deprimert at det er umulig. Men da synes jeg at disse skal være innlagt.

Du har helt rett. Det er stor forskjell på depresjoner. Jeg har selv ligget i sengen og talt spikere i taket om og om igjen og lurt på hvordan jeg skulle gjøre slutt på det hele. Da er det ikke snakk om å ta seg sammen men om å få hjelp.

Når det gjelder svært dårlige dager kan det være nyttig at noen pisker en opp, men like velgjørende kan være et par vennlige ord.

Gjest alle kan velge
Skrevet

Ser poenget ditt. Venninne 1 betror seg også til meg men har som sagt et helt annet verdensbilde enn venninne 2. Tror det er et jevnbyrdig forhold.

Bra :) Du trenger jo ikke være bestevenner med hun som drar deg ned, kanskje kan du til og med gjøre som venninne 1 gjør til deg: Gi henne et spark i ræva?

Det kan ofte være litt lettere å føle seg dynamisk og i en valg-tilstand ("Jeg kan faktisk velge hvordan jeg vil se livet - jeg kan velge å være positiv") når man har vind i seilene og stadig utvider horisonten sin. Mine beste perioder er når jeg lærer noe nytt, utforsker og tøyer min eksisterende virkelighetsoppfatning. Plutselig blir man mer på bølgelengde med sunne mennesker det er stimulerende å omgås.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...