Gå til innhold

Når man flytter til Norge

Gjest helt sjokka over boligprisen

Anbefalte innlegg

Gjest helt sjokka over boligprisen
Skrevet

Vi har bodd i utlandet i mange år, og vil nå gjerne flytte hjem til Norge igjen. Har igjen et år med studier her, så det er litt tid til ennå. Har kikket litt på hva det koster å leie leilighet i Oslo, og prisene tar helt pusten fra oss. Dette har vi jo rett og slett ikke råd til.

Etter studier kommer jeg nok på en minstelønn innenfor filmbransjen til å starte med. Det samme for kjæresten.

Vet noen her hva som er minstelønn i Norge? Den må vel være ganske høy hvis man skal klare de boligprisene?

Hva får studenter i Norge i lån i dag, kan lånet virkelig dekke husleie og forbruk?

Gjest såvidtjegvet
Skrevet

''Hva får studenter i Norge i lån i dag, kan lånet virkelig dekke husleie og forbruk?''

Haha, nei langt derifra. De aller aller fleste studenter i Norge i dag jobber masse ved siden av studiene for å få det til å gå rundt økonomisk.

Skrevet

''Hva får studenter i Norge i lån i dag, kan lånet virkelig dekke husleie og forbruk?''

Haha, nei langt derifra. De aller aller fleste studenter i Norge i dag jobber masse ved siden av studiene for å få det til å gå rundt økonomisk.

Det vil jeg tro. Små hybler omkring Blindern lå på 5000 kr per måned. Det er jo ganske vilt.

Skrevet

Det vil jeg tro. Små hybler omkring Blindern lå på 5000 kr per måned. Det er jo ganske vilt.

''Små hybler omkring Blindern lå på 5000 kr per måned. Det er jo ganske vilt.''

Enig, men samtidig kan man finne hybler til 3000 om man gidder bruke 25 minutter på t-banen til og fra.

Gjest kanskje Honningsvåg?
Skrevet

Bare flytt tilbake til Norge, du. Mange steder med lave boligpriser. Men om du vil til Oslo må du nok belage deg på smalhans.

Forstår det sånn at du har utdannelse innen filmbransjen, og da er det vel begrenset hvilke steder det kan være aktuelt å slå seg ned på. Neppe et sted med lave boligpriser i hvert fall, med mindre nordnorsk filmsenter forblir i Honningsvåg.

Skrevet

Kanskje ikke noe for et psykiatri-forum? ;)

He he, det kan nå fort bli psykiatri av de prisene der da;-)

Skrevet

Tror studielånet ligger på 8900 per måned i ti måneder. Løsningen for mange blir jo å dele på bolig, dvs. kollektiv av noe slag, som sikkert er flott om en greier det. (Jeg hadde ikke trivdes.) Men du skriver at dere er to og da bør det gå greit. Dere kan også søke bostøtte når dere har arbeid.

Selv hadde jeg flyttet fra Norge om jeg hadde hatt annledning, ikke pga. boligprisene men pga. klimaet. Men siden jeg sliter med psykiske problemer er jeg vel fastlåst her:(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...