Gå til innhold

Tilbakefall:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige helg var jeg på kurs i Oslo. jeg trodde jeg var ganske så frisk nå, men da jeg var i Oslo, kom alt kastet tilbake på meg. Jeg klarte ikke å slappe av. Det er egentlig ett under at jeg holdt ut hele helgen. Jeg scannet bakken for "farlige" ting, Jeg gikk hit og dit, fordi jeg syntes jeg så "farlige skittne" ting, som jeg måtte unngå å gå for nærme. Kjøpte jeg feks en brus på en butikk, klarte jeg ikke å drikke den på hotellet, fordi jeg var redd den var blitt skitten. Osv osv. Var sammen med noen adre fra jobben, så jeg strevde meg å holde maska. Holdt meg langt unna alkohol på kveldens middag, da jeg både var redd for å miste kontrollen. Vet man kanskje ikke mister kontrollen av 1/2 - 1 glass vin, for jeg drikker jo vin når jeg er hjemme og trygg. Men turde ikke stole at dette gjaldt da jeg var i "farlige" Oslo. Turde heller ikke drikke mye brus/vann, i frykt for å måtte gå på toallettet på festen. Jeg var så anspent at jeg på søndag ikke klarte å bøye nakken ordentlig, og tror jeg fikk betennelse. Er litt bedre nå.

Snufs, trodde jeg var frisk. Men jeg klarer meg fint her jeg bor, men i Oslo føltes alt så utrolig skremmende!! Mon tro om jeg må ta en tur tilbake til Oslo om ikke lenge for å øve på det, eller om jeg bare bør glemme å reise til sentrum.

Bruker 20 mg cipralex. Turde heller ikke ta beroligende i frykt for å miste kontroll/slappe for mye av.

Spørsmålet: Så lenge jeg klarer meg fint i hverdagen, trenger jeg kanskje ikke øve så mye på å gå i byene? Eller bør jeg det tro. Er jo ikke så ofte jeg er i Oslo.

Jeg er rett og slett redd jeg holder på å bli psyk igjen, men det vil jeg ikke.

Skrevet

Det er vel greit å kunne besøke en by og slippe å ha det sånn? Så da er det vel lurt å øve på det?

Du har nok rett... Jeg skal ikke gi opp:)

Skrevet

Husk at en tanke er bare en tanke, og de er aldri farlige. Tanken om at noe er skittent, er bare en tanke.

:) takk:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er strengt tatt kun du som kan svare på om du trenger å øve på å være i en storby dersom dette ikke er en del av din hverdag.

Dette er ikke ment fleipete: Jeg er redd for krokodiller, men det hemmer meg svært lite i hverdagen.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det er strengt tatt kun du som kan svare på om du trenger å øve på å være i en storby dersom dette ikke er en del av din hverdag.

Dette er ikke ment fleipete: Jeg er redd for krokodiller, men det hemmer meg svært lite i hverdagen.

Litt forskjell på å være redd for krokodiller og å være redd for Oslo.

Skrevet

Jo, men hvis noen ikke har tenkt å dra til Oslo igjen, da er det heller ikke hemmende å være redd for Oslo. Men det er mer synd å ikke kunne dra til andre byer pga angst, enn å ikke kunne reise å se på krokodiller.

Forskjellen er jo at krokodiller ER farlige (ikke å se på, men å være nær); Oslo er ikke farlig.

I Norge er det jo mye mer hemmende å være redd for Oslo enn å være redd for krokodiller. Det er jo ikke slik at det haster å gjøre noe med det, men det er klart at det er mange grunner til at man plutselig må reise til Oslo. Alle ambassadene er her, for eksempel.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jo, men hvis noen ikke har tenkt å dra til Oslo igjen, da er det heller ikke hemmende å være redd for Oslo. Men det er mer synd å ikke kunne dra til andre byer pga angst, enn å ikke kunne reise å se på krokodiller.

Jaja, det er vel forskjellige meninger om dette. Jeg har hatt en krokodille på skuderen min og holdt en i hånden. Jeg kunne levd fint uten, men jeg ville knaskje synes det var svært hemmende og ikke kunne dra til en storby.

Jeg har en barndomsvenninne med angst som har det på samme måte. Jeg spurte henne om hun ikke kunne besøke meg i Oslo, men å dra alene til Oslo ble aldeles for mye. Hun kunne jo "komme bort". Det hjalp ikke at jeg sa at jeg ville stå på sentralbanestasjonen og ta i mot henne heller. Dette var alledels for skummelt, selv om hadde kjempelyst til å se verden utenfor den lille bygda. Jeg vil tro det er ganske hemmende for henne, men det kan jo hende jeg tar helt feil:-) Kanskje hun lever et bedre liv enn jeg tror.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Forskjellen er jo at krokodiller ER farlige (ikke å se på, men å være nær); Oslo er ikke farlig.

I Norge er det jo mye mer hemmende å være redd for Oslo enn å være redd for krokodiller. Det er jo ikke slik at det haster å gjøre noe med det, men det er klart at det er mange grunner til at man plutselig må reise til Oslo. Alle ambassadene er her, for eksempel.

Med vennlig hilsen

Babykrokodiller er ikke så farlige :-)

Skrevet

Babykrokodiller er ikke så farlige :-)

Nei, men babykrokodiller slutter å være babykrokodiller foruroligende raskt!

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Nei, men babykrokodiller slutter å være babykrokodiller foruroligende raskt!

Med vennlig hilsen

Jeg hadde den på skulderen bare i noen sekunder . Så fort vokser de ikke:-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg hadde den på skulderen bare i noen sekunder . Så fort vokser de ikke:-)

Jeg er litt stolt av at jeg turte, så jeg måtte jo bare skryte litt.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Takk for svar. Har fått tenk, og har kommet frem til at jeg SKAL ikke la mine tvangstanker/min angst vinne. Jeg skal vinne, dermed skal jeg tilbake til Oslo. Har også mye slekt der...

Skrevet

Jaja, det er vel forskjellige meninger om dette. Jeg har hatt en krokodille på skuderen min og holdt en i hånden. Jeg kunne levd fint uten, men jeg ville knaskje synes det var svært hemmende og ikke kunne dra til en storby.

Jeg har en barndomsvenninne med angst som har det på samme måte. Jeg spurte henne om hun ikke kunne besøke meg i Oslo, men å dra alene til Oslo ble aldeles for mye. Hun kunne jo "komme bort". Det hjalp ikke at jeg sa at jeg ville stå på sentralbanestasjonen og ta i mot henne heller. Dette var alledels for skummelt, selv om hadde kjempelyst til å se verden utenfor den lille bygda. Jeg vil tro det er ganske hemmende for henne, men det kan jo hende jeg tar helt feil:-) Kanskje hun lever et bedre liv enn jeg tror.

Jeg skal vinne, og skal tilbake til Oslo. Det er bestemt av meg i dag den dag;)

Skrevet

Jeg skal vinne, og skal tilbake til Oslo. Det er bestemt av meg i dag den dag;)

Så bra :-)

Skrevet

Takk for svar. Har fått tenk, og har kommet frem til at jeg SKAL ikke la mine tvangstanker/min angst vinne. Jeg skal vinne, dermed skal jeg tilbake til Oslo. Har også mye slekt der...

Gratulerer!

Oslo er en fin og trygg by. Vær den som mestrer Oslo, og legg den for dine føtter! Nyt den, for den har mye å tilby deg!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Gratulerer!

Oslo er en fin og trygg by. Vær den som mestrer Oslo, og legg den for dine føtter! Nyt den, for den har mye å tilby deg!

Med vennlig hilsen

Høres bra ut... Da jeg var der for to uker siden, fikk jeg ikke sett så mye, da jeg bare så etter div. "farlige og skitne" ting på bakken og omkring. Blir ikke mye stas og være i byyyn da;)

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...