Gå til innhold

trøbel på skoleveien

Gjest 2.klassemor

Anbefalte innlegg

Gjest 2.klassemor

Gutten min går i 2.klasse og vi bor ca 2 km fra skolen. Han og en nabogutt på samme trinnet går sammen hver dag. De bruker en god halvtime til skolen, så de er tidlig avgårde.

Nå viser det seg at nabogutten går fra min gutt ca halvveis på skoleveien. Han løper for å komme først og tydelig for å ikke ha følge med min gutt. Min gutt har astma og orker ikke løpe så veldig, han ønsker heller ikke løpe hele skoleveien da de har god tid.

Men jeg liker ikke at gutten min går alene hele denne veien. Særlig ikke nå når det begynner å bli mørkt osv. De møter jo på mange etterhvert, men både barne og ungdomsskolen går samme vei, de må alle gjennom en smal undergang der det er små og store unger til fots, sparkesykkel og syklende i en mølje.

Sparkesykkel har skolen bestemt man kan begynne med i 3. klasse.

Jeg har tatt opp dette med mor til nabogutten, og hun sier at han gir beskjed til sin gutt at de skal ha følge. Hun vil heller ikke at han skal gå helt alene.

Så hva ville DU ha gjort?

1. Kjørt han de 2 km til skolen hver dag.

2. Latt han og nabogutten fortsette å gå og dermed latt gutten din gå alene ca 1 km hver dag.

3. Hørt med skolen om han kan få bruke sparkesykkel sammen med storebrødrene. (ville spart oss for en halvtime hver morgen)

4. Andre løsninger

Jeg vet ikke om jeg gidder stresse mer med nabogutten angående dette. Nå har jeg tatt det opp flere ganger uten at det bedrer seg. (jeg har stått og sjekket på skoleveien uten at ungene vet det) Dersom jeg begynner å kjøre så tror jeg faktisk ikke at jeg gidder ha med nabogutten, så får de ordne seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sendt ham med brødrene, uansett hva skolen måtte mene om det. Soleklart. Hvorfor lage mer mas en man må.

Har skolen bestemt at sparkesykkel først kan brukes i 3. klasse, så syns jeg det blir helt feil å la 2. klassingen få bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt ifra til skolen om at gutten kjører rullebrett til skolen sammen med brødrene sine. At sånn er det bare. Basta bom..

Alternativ 2: Be de andre sønnene dine om å _gå_ med ham til skolen (uten brett) til han blir gammel nok.

Altternativ 3: Snakk med nabogutten om hvorfor han løper fra sønnen din, og snakk evt med foreldrene hans. Kanskje kan det komme noe nyttig ut av det, kanskje ikke.

Men tror jeg selv ville ha valgt alternativ 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt ifra til skolen om at gutten kjører rullebrett til skolen sammen med brødrene sine. At sånn er det bare. Basta bom..

Alternativ 2: Be de andre sønnene dine om å _gå_ med ham til skolen (uten brett) til han blir gammel nok.

Altternativ 3: Snakk med nabogutten om hvorfor han løper fra sønnen din, og snakk evt med foreldrene hans. Kanskje kan det komme noe nyttig ut av det, kanskje ikke.

Men tror jeg selv ville ha valgt alternativ 1.

Beklager, ser nå at det er sparkesykkel det dreier seg om og ikke brett. Men jeg står ved alt. 1 likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har faktisk ikke lov til å bestemme at barna ikke kan bruke sånt eller slikt fremkomstmiddel på vei til skolen, jeg hadde latt ham bruke sparkesykkelen, men sagt fra til skolen. De må da kunne godta det, skyld på at guttungen har astma og at det kan være slitsomt å gå, særlig når det er kaldt og fuktig.

At nabogutten ikke gidder gå sammen med ham hele veien synes jeg er greit, han skal heller ikke tvinges til å gå sammen med en gutt som han synes går for sakte.

Mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor "alene" går han egentlig den siste biten, hvis det også nesten er et problem at de er så mange barn på veien?

Jeg hadde ikke vært redd for at han gikk det siste stykket uten kompisen, men sammen med andre barn som skal samme vei, hvis han syntes det var greit selv. Ungdomsskoleelever er ikke farlige i utgangspunktet, og det er vel ikke så veldig mye tryggere å gå sammen med én fra klassen som bare delvis er til å stole på.

Det beste hadde selvfølgelig vært om de to gikk i følge, men hvis foreldrene til den andre gutten ikke klarer å få ham til det selv om de vil det selv, er det nok lite du kan gjøre. Kanskje han slutter å løpe sin vei hvis han får mindre oppmerksomhet rundt det.

Den syklingen tar vel slutt av seg selv når snøen kommer, slik at han kan gå sammen med brødrene? Jeg ville ikke likt å bryte en regel som gjelder for en hel skole, uten en svært god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sykling til skolen så følger skolen stort sett anbefalingene fra Trygg Trafikk og Politiet. Dette er ulikt fra skole til skole, hos oss er det lov å sykle i 5. trinn, men foreldre som søker skolen får stort sett lov ti å sende ungene på sykkel i 4. også. Det man da må gjøre er å ta på seg ansvaret for poden fullt og helt, og være sikker på at barnet klarer seg i trafikken.

Anbefalingene fra Trygg Trafikk og Politiet går både på trafikale forhold og på modningen i f.eks. syn hos barn; de greier f.eks. ikke å bedømme avstand i forhold til bilens fart før en viss alder.

I deres tilfelle ville jeg nok ha tatt en ny prat med foreldrene til nabogutten. De er vel heller ikke så glad for at deres gutt går alene, og kanskje aller helst ville jeg ha fått til en prat med både foreldre og barn tilstede.

Jeg ville ikke ha sendt en 2. klassing ut på sparkesykkel i trafikken, ei heller med storesøsken som "påpassere".

Dersom dere ikke får til at guttene går sammen, så du ser deg nødt til å kjøre (kanskje kjøre et stykke, og la dem gå siste delen?), så ville jeg absolutt ikke ha droppet nabogutten. Du virker sint på gutten for at han ikke tar hensyn til din sønn, men husk at disse skal ha et forhold til hverandre også i fremtiden, og ved å straffe ham nå kan du lett være med på å gjøre forholdet svært anstrengt.

Siden din gutt har astma, ville jeg ha satt mye inn på å la ham få gå. Det er MYE helsegevinst i å gå til skolen. Kan du følge ham, forresten, om det ikke går med nabogutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problem en periode med nabogutten her som var(er) klassens sprinter og min sønn som definitivt _ikke_ er rask til å løpe.

Jeg nevnte det for naboguttens mor som ikke tenkte seg om engang, bare snudde på hæl'n til sin sønn og sa meget bestemt at "Hva er det du DRIVER med?! Du LØPER ikke fra kompisen din på skoleveien!!!!"

-så det hjalp betraktelig selv om det nok har skjedd et par ganger etterpå også. Nå er de 7.klassinger og sykler sammen til skolen - i følge.

Vet ikke om du har tatt det opp med foreldrene til den andre gutten? Ikke så de nødvendigvis gir gutten sin en slik spontan skyllebøtte, men så de kan snakke med ham ihvertfall?

hjelper ikke dette hadde jeg satt av tid til å følge guttene til skolen. gjerne alternert med de andre foreldrrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problem en periode med nabogutten her som var(er) klassens sprinter og min sønn som definitivt _ikke_ er rask til å løpe.

Jeg nevnte det for naboguttens mor som ikke tenkte seg om engang, bare snudde på hæl'n til sin sønn og sa meget bestemt at "Hva er det du DRIVER med?! Du LØPER ikke fra kompisen din på skoleveien!!!!"

-så det hjalp betraktelig selv om det nok har skjedd et par ganger etterpå også. Nå er de 7.klassinger og sykler sammen til skolen - i følge.

Vet ikke om du har tatt det opp med foreldrene til den andre gutten? Ikke så de nødvendigvis gir gutten sin en slik spontan skyllebøtte, men så de kan snakke med ham ihvertfall?

hjelper ikke dette hadde jeg satt av tid til å følge guttene til skolen. gjerne alternert med de andre foreldrrene.

''Vet ikke om du har tatt det opp med foreldrene til den andre gutten? Ikke så de nødvendigvis gir gutten sin en slik spontan skyllebøtte, men så de kan snakke med ham ihvertfall?''

Hun skriver jo at hun har snakket med foreldrene og at de har snakket med guttungen.

Men er det riktig at denne gutten skal tvinges til å gå sammen med trådstarters gutt når han tydeligvis ikke har lyst til det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier gutten din selv om dette? Er han redd for å gå det siste stykket alene?

Jeg ville i det lengste latt han gå selv, såfremt han ikke er i ferd med å bli ordentlig redd på skoleveien. Det er jo ikke sikkert at nabogutten kommer til å fortsette med å løpe fra ham hver dag, og det å ha følge halve veien hjelper jo litt. I tillegg ville jeg ha pålagt storebrødrene å se litt etter ham på skoleveien. De passerer ham vel på vei til skolen, og hvis de starter litt tidligere så har de også tid til evt. å gå et lite stykke sammen med ham.

Jeg hadde definitivt ikke begynt å kjøre ham til skolen, og hadde heller ikke begynt å følge ham på fast basis hvis ikke han selv er redd.

Synes at skolens regler om bruk av sykler og sparkesykler skal overholdes av alle. Du sier jo selv at det er en god del kaos og en bratt bakke, så jeg synes det er en bra regel at ikke sparkesykler kan brukes i 2. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vet ikke om du har tatt det opp med foreldrene til den andre gutten? Ikke så de nødvendigvis gir gutten sin en slik spontan skyllebøtte, men så de kan snakke med ham ihvertfall?''

Hun skriver jo at hun har snakket med foreldrene og at de har snakket med guttungen.

Men er det riktig at denne gutten skal tvinges til å gå sammen med trådstarters gutt når han tydeligvis ikke har lyst til det da?

neeei, men hvis det ligner på vårt tilfelle så kan det jo være bare ubetenksomhet fra den andre guttens side?

I vårt tilfelle var gutta (og er) superkompiser, og gutten hadde bare ikke tenkt seg om når han løp i forveien.

hvis gutta ikke liker hverandre blir det jo noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge utover høsten / vinteren bruker storebrødrene sparkesykkel?

Når de setter bort denne, kan han jo gå sammen med brødrene.

Har du mulighet til å snakke på en hyggelig måte med naboguttens far eller mor, ville jeg nevnt problemstillingen, at din (astmasyke) sønn ikke klarer å løpe den siste kilometeren med sekk på om orgenen, så hvis guttene ikke får til å gå sammen, kommer du til å svippe din sønn bortom skolen med bil, frem til storebrødrene setter bort sykkelen og begynner å gå.

Legg det frem på en måte hvor du ikke fordeler skyld, selv om du har observert dem og vet hva som skjer, kan du legge det frem mer spørrende, om noe kan ha skjedd / om det kanskje er sønnen din som somler / om det er noe naboguten må rekke på skolen om morgenen før skolestart osv..

Hvis det blir mindre styr av det hvis din mann snakker med barnets far (noen fedre lager ofte mindre "sak" av ting) så er det kanskje en like god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør din sønn til offer i denne situasjonen. Ikke la han bli en klamp om foten.

Noen barn er _veldig_ treige og lunter avgårde. Andre barn er fulle av spring i beina. Kanskje er disse to guttene på hver sin ende av skalaen.

Om den andre gutten hele tiden må tilpasse seg din sønns tempo er det kanskje ikke så rart om han blir lei og løper avgårde. Kan hende opplever han det urrettferdig å hele tiden skulle jenke seg.

Tenk deg selv om du bare ville ha vei i vellinga, men ble pålagt å tilpasse deg en omstendelig somlepave.

Jeg påstår ikke at din sønn er en somlepave. Jeg bruker bare ytterligheter for å tydeliggjøre hvor forskjellig de to guttenes ønsker og utgangspunkt kan være. Kan hende er det ikke så lurt hverken praktisk eller relasjonsmessig å pålegge dem å gå sammen.

Synes ikke du skal uglese den andre gutten for dette. De er to stykker som er uenige om tempoet.

Er det din gutt som synes det er farlig å gå alene det siste stykket? Eller er det du (som har lært gutten at det er farlig)?

Vil han ikke etter som han nærmer seg skolen etter hvert treffe på andre som skal samme vei? Kunne din sønn avtale å møte andre underveis?

Selvsagt er det å foretrekke å ha en kompis og gå sammen med hele veien. Men hvor farlig er det egentlig om det ikke fungerer helt?

Ville det være en idé å sende din sønn avgårde på sparkesykkel sammen med den andre gutten, under påskudd av astma? Da ville styrkeforholdet mellom dem jevne seg noe ut.

Det blir en kost-nyttevurdering hvor mye du skal gjøre ut av denne saken.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom jeg begynner å kjøre så tror jeg faktisk ikke at jeg gidder ha med nabogutten, så får de ordne seg selv.''

Det høres jo litt barnslig ut.... Jeg hadde definitivt tilbydd gutten skyss hvis de var interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
to-barns-mamman

Har ikke lest de andre svarene, men rent umiddelbart synes jeg kanskje du gjør sønnen din til et offer her. Det er jo helt naturlig at unger har ulik fart til skolen, og pålegge en 2. klassing å "ta vare på" en annen elev tror jeg fører galt av sted. Det er jo heller ikke farlig å gå litt alene når det til og med er andre skolebarn på samme veien. 2 km. ER IKKE langt - heller ikke for en 2.klassing synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...