Gå til innhold

Når får de starte med sparkesykkel på skoleveien

Gjest 2.klassemor

Anbefalte innlegg

Gjest 2.klassemor

På vår skole er det i 3. klasse, sykling i slutten av 4. klasse etter at sykkelprøven er gjennomført.

Sykling synes jeg er helt greit å vente med til i 4. klasse.

Men hvordan er det på deres skole når det gjelder sparkesykkel? Hvilken klasse får de begynne? Hva er begrunnelsen? Følger dere disse reglene?

Vi bor 2 km fra skolen, og ungene har en "byggefeltvei" der de må over et gangfelt og ned en veldig bratt bakken gjennom en undergang med mange unger. Problemet hos oss er vel undergangen der det er kaos hver morgen og kommer man fort ned bakken så har man et problem.

Men vi ville spart MYE tid på å latt ungene sparke. De kunne hatt følge med eldre søsken, siden det er få som bor her vi bor (i utkanten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidligere tror jeg de kunne bruke sparkesykkel fritt, muligens fra ca 2. klasse, men da det hadde vært noen stygge fall og påkjørsler, satte de opp samme regel for bruk av sparkesykkel som for sykkel - fra våren i 5.trinn, etter at de har tatt sykkelprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt det har vært regler for sparkesykkelbruk hos oss, men vanlig sykkel har skolen sagt at de ikke vil at ungene skal bruke før i 6. eller 7. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Regel for sparkesykkel har jeg ikke hørt noe om på vår skole.

Hos oss bytter de skole når de begynner i 5. klasse - da får de lov å sykle til skolen. Eller, de får lov å sykle på skolen de siste ukene i 4. klasse - etter de har hatt sykkelprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg vet jo det, men hvordan sparer mora tid på det?

Ved at de enten kan sove et kvarter lenger om morgenen, eller ta det litt mer med ro med morgenstellet, fordi barnet da kan gå et kvarter seinere til skolen.

Klart at også mor sparer tid på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved at de enten kan sove et kvarter lenger om morgenen, eller ta det litt mer med ro med morgenstellet, fordi barnet da kan gå et kvarter seinere til skolen.

Synes ikke et kvarter er MYE tid med store bokstaver jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Har aldri hørt det har vært regler for sparkesykkelbruk hos oss, men vanlig sykkel har skolen sagt at de ikke vil at ungene skal bruke før i 6. eller 7. klasse.

''men vanlig sykkel har skolen sagt at de ikke vil at ungene skal bruke før i 6. eller 7. klasse''

Her tok ungene sykkellappen på tampen av 4.klasse og kunne begynne å sykle fra 5.klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ved at de enten kan sove et kvarter lenger om morgenen, eller ta det litt mer med ro med morgenstellet, fordi barnet da kan gå et kvarter seinere til skolen.

Klart at også mor sparer tid på det!''

Jeg tenker nesten litt omvemdt - her sparer mor tid om barna kommer seg litt tidlig avgårde til skolen. Da kommer mor seg tidligere på jobb og kan evt. bli tidligere ferdig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ved at de enten kan sove et kvarter lenger om morgenen, eller ta det litt mer med ro med morgenstellet, fordi barnet da kan gå et kvarter seinere til skolen.

Klart at også mor sparer tid på det!''

Jeg tenker nesten litt omvemdt - her sparer mor tid om barna kommer seg litt tidlig avgårde til skolen. Da kommer mor seg tidligere på jobb og kan evt. bli tidligere ferdig der.

Jo - du har jo egentlig rett i det :-)

Hos oss går minstejenta klokka åtte, fordi hun har lengst vei til skolen. De to andre går 10-15 minutter seinere.

Minst en av oss voksne venter alltid til ungene er gått, så da blir det jo sånn at vi hadde "vunnet" et kvarter på at alle tre gikk klokka åtte.

Tenkte ikke sånn i stad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest på bondelandet

Ingen aldersgrense for sykkel/sparkesykkel her, men svært få 1. klassinger sykler siden de får ta bussen selv om de bor nær skolen (tror det er 1 km som er grensa for 1. klassingene, 4 km for de andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har ikke hørt noe om noen regeler vedr. sparkesykkel.

Hos oss får de ikke sykle før i 5. klasse. Vil tro grunnen er at det er noe trafikk rundt skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aporpos det med sparkesykling - mi jente i 2. får ikke lov til å bruke den til og fra skolen (jfr skolens regler), men hun bruker den mye på fritida. I går sparket hun og ei venninne sammen - og de kom hylende inn til oss. Begge to hadde "trynt" på sparkesykkelen. Knær, hender, bryst og mage var skrapt opp... :-(

Det gikk heldigvis bra - men de kommer kanskje til å ta det litt med ro nestte gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også på vår skole er det gjennomføring av sykkesertifikat den våren de går i 4. klasse - og fra 5. klasse får de lov til å sykle til/fra skolen.

Har ikke hørt at det er regler for sparkesykkelbruk, men det er så vidt jeg kjenner til, ikke noe utbredt "kjøretøy" for elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...