Gå til innhold

Unger som ikke er ålreite

Gjest Mummymor

Anbefalte innlegg

Det er et barn på skolen som mitt barn har vært litt sammen med tidligere, men som ikke er noe ålreit. Det er snakk om baksnakking, lyving, liker å lure de voksne for å finne på rampestreker, prøver å få med andre barn på dette, sier stygge ting til andre. Dette er 2. - 3. klassinger.

Mitt barn har pga dette trukket seg vekk fra dette barnet, har nok av andre å leke med. Jeg er forsåvidt glad for det, for jeg har egentlig vært litt engstelig for hva ungene kunne funnet på under lek, siden dette barnet er så "oppfinnsomt".

Men, burde jeg oppmuntret barnet mitt til å fortsette å være sammen med dette barnet? Det er ikke sånn at dette barnet kommer til å utelates fra bursdager etc. fra vår side, men har sluttet å ha med hjem/være med hjem og lite eller ingen lek i skoletiden.

Jeg ser for meg at dette barnet kommer til å bli veldig ensomt pga væremåten, og jeg vet at andre unger/foreldre har samme oppfatning som oss. Skal vi bare la det skure og gå, at våre barn må få velge selv hvem de vil leke med? Jeg ser kanskje for meg at dette må bli en sak for skolen/foreldrene til dette barnet, for det er tydelig at oppførselen må jobbes med.

La ungen seile sin egen sjø, eller forbarme oss over det og "true" våre barn til å leke med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke tatt hensyn til dette andre barnet fremfor mitt eget og hadde definitivt ikke presset mitt barn til å leke med dette barnet.

Så får det bare være så politisk ukorrekt som det bare vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes ikke du skal oppmuntre til det. Når barnet ditt har trukket seg vekk fra dette barnet, så er det vel med god grunn. Det andre barnet må bli skolens og foreldrenes ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal "true" barnet ditt til å leke med gutten, men synes også det er fint at du presiserer at du ikke har til tanke å ekskludere ham fra sammenhenger der han naturlig hører hjemme. Samtidig synes jeg også det er best om man ikke oppmuntrer til å ikke leke med den andre, selv om han finner på mye tull. Da har jeg større sans for å terpe på det at man selv kan si nei om andre foreslår ting man vet man ikke skal gjøre.

Forøvrig ville jeg synes det var bra om du formidlet din bekymring for gutten til skolen ved en passende anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du bryr deg og tenker på det andre barnets situasjon.

Med mindre ditt barn har en så solid personlighet og er en så sterk ledertype at det er åpenbart at ditt barn kunne trekke det andre barnet opp uten å selv bli trukket ned, synes jeg ikke du generelt skal oppfordre til mer samvær.

I slike situasjoner er det kort vei mellom vennlig inkludering og selvutslettende oppofrelse.

Et alternativ, om du kjenner du har overskudd til det, er at oppmuntrer ditt barn til å invitere det andre barnet hjem til dere på tidspunkt du kan være til stedet og lett ta styringen. Ha planer for hyggelige ting å gjøre og vær mye sammen med barna. (Som sagt, om du har overskudd til det.)

Bra at du er tydelig på at en 'generell utfrysing' er uaktuelt.

Som andre alt har nevnt kan det være greit å ta opp din bekymring med skolen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke tatt hensyn til dette andre barnet fremfor mitt eget og hadde definitivt ikke presset mitt barn til å leke med dette barnet.

Så får det bare være så politisk ukorrekt som det bare vil.

Samme her, de skal få leke med hvem de vil, men ikke eksludere eller være slemme/ufine mot andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...