Gå til innhold

Ekstrem fortrenging?

Anbefalte innlegg

Gjest sorte_hull
Skrevet

Er det mulig å fortrenge hele perioder i livet?

Jeg husker ingenting fra mine første 10-11 år, men viser alle tegn på en tilknytningsforstyrrelse, og på en utbredt dissosiativ lidelse.

Men er det mulig?

Skrevet

De aller fleste av oss husker ikke spesielt mye fra akkurat disse årene, opp til rundt 10, annet enn små glimt det er gjerne foreldre/søsken/nære venner som minner oss på episoder og situasjoner. Dette alene er helt normalt og der er ingen grunn til bekymring, men du legger til andre symptomer og da blir saken en annen. Jeg vet ikke om du ønsker å huske mer, da kan du isåfall begynne med gamle bilder fra din barndom, spore opp musikken som var aktuell på den tiden også barnesanger, dra tilbake til barndomsstedet, lage middager og andre retter som ofte ble brukt på den tiden og som du spiste. Dette _kan_ hjelpe deg til å huske mer, som sagt om det er ønskelig.

Skrevet

Ja, det er mulig. Jeg har et år jeg ikke husker nesten noen ting fra. Jeg har en nabo som kjente meg den gangen og han forteller meg historier og jeg fatter ikke at det er meg han snakker om.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mulig og faktisk ikke helt sjelden en ser.

Skrevet

Ja, det er mulig. Jeg har et år jeg ikke husker nesten noen ting fra. Jeg har en nabo som kjente meg den gangen og han forteller meg historier og jeg fatter ikke at det er meg han snakker om.

Samme her! Et drøyt år som er helt borte. Alt. Bursdag, jul, hverdager,skole, rubbel og bit. Det er rart, men jeg har møtt flere som har det sånn. Vi har vel bare koblet ut.

Gjest sorte_hull
Skrevet

Du husker vel enkelte hendelser og opplevelser?

Nei, ingenting. Ikke engang når jeg ser på bilder o.l. Jeg har andre lange, sorte hull, men ikke like omfattende som dette.

Har fått enkelte flash fra den perioden, men får meg ikke til å tro at det gjelder meg.

Gjest do you know?
Skrevet

Det er mulig og faktisk ikke helt sjelden en ser.

Jeg har fortrengt det meste av min barndom, husker kun noen ganske ekstreme hendelser. Datra mi har også fortrengt ganske mye av sin barndom.

Er det som regel pga traumer man glemmer, eller er det noen med en "normal" oppvekst som også fortrenger?

Gjest sorte_hull
Skrevet

Hør om behandleren kan prøve noen minne-teknikker?

Har ingen behov for å huske, ettersom alt tyder på at dødt og begravet i dette tilfellet bør forbli nettopp det.

Synes bare det er utrolig at det går an.

Skrevet

Samme her! Et drøyt år som er helt borte. Alt. Bursdag, jul, hverdager,skole, rubbel og bit. Det er rart, men jeg har møtt flere som har det sånn. Vi har vel bare koblet ut.

Jeg har fått noe tilbake i bruddstykker i de siste årene. Korte glimt bare.

Skrevet

Har ingen behov for å huske, ettersom alt tyder på at dødt og begravet i dette tilfellet bør forbli nettopp det.

Synes bare det er utrolig at det går an.

Ja det er mulig. Jeg har også problemer med å huske, men vil ikke at det skal skje flere ganger så jeg skriver dagbok :) et tips til deg - skriv dagbok og ta bilder , så kan du ihvertfall huske det som kommer til å skje framvoer i livet ditt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...