Gå til innhold

Hvordan bli tatt på alvor?

Anbefalte innlegg

Gjest fortsatt oppgitt
Skrevet

Jeg sliter med depresjon, men hvordan få leger til å forstå at jeg også har vondt i magen uavhengig av dette?

Alt jeg sier blir tatt inn i denne depresjonen. Men blir man kvalm med en gang man spiser og får magesmerter så man ikke får sove om natta av en depresjon? Jeg har vært deprimert før, men aldri vært sånn.

Har vært hos to leger nå og ingen tar meg på alvor. Skal jeg godta å gå sånn?

Skrevet

Hvordan vet du at smertene er uavhengig av depresjonen? Det er helt naturlige symptomer rundt depresjon, selv om du ikke har opplevd de tidligere...

Gjest fortsatt oppgitt
Skrevet

Hvordan vet du at smertene er uavhengig av depresjonen? Det er helt naturlige symptomer rundt depresjon, selv om du ikke har opplevd de tidligere...

Jeg er selv 110000000000000% sikker på at dette ikke har noe med depresjon å gjøre. Føler meg i bra form bare jeg ikke spiser. Det lindrer også smertene litt når jeg drikker flytende gaviscon.

Ja, jeg har smerter, angstsmerter, men dette er noe helt annet enn sviende, borende smerter. Bør forresten ikke leger ha to tanker i hodet samtidig? Jeg føler meg avfeid og at de tror jeg er dum fordi jeg er psykisk syk. Skulle vel aldri ha sagt at jeg er deprimert i tillegg. Takk for svar :)))

Skrevet

Jeg er selv 110000000000000% sikker på at dette ikke har noe med depresjon å gjøre. Føler meg i bra form bare jeg ikke spiser. Det lindrer også smertene litt når jeg drikker flytende gaviscon.

Ja, jeg har smerter, angstsmerter, men dette er noe helt annet enn sviende, borende smerter. Bør forresten ikke leger ha to tanker i hodet samtidig? Jeg føler meg avfeid og at de tror jeg er dum fordi jeg er psykisk syk. Skulle vel aldri ha sagt at jeg er deprimert i tillegg. Takk for svar :)))

Jeg mener fortsatt at du ikke kan være 100% sikker på at det er to forskjellige tilstander - på samme tid kan ei heller legen være sikker på dette. Jeg tenker at han bør henvise deg til videre undersøkelser, slik at det kan oppdages eller utelukkes fysiske årsaker/tilstander til smertene; da vet både du og legen hva det er dere har å forholde dere til.

Gjest fortsatt oppgitt
Skrevet

Jeg mener fortsatt at du ikke kan være 100% sikker på at det er to forskjellige tilstander - på samme tid kan ei heller legen være sikker på dette. Jeg tenker at han bør henvise deg til videre undersøkelser, slik at det kan oppdages eller utelukkes fysiske årsaker/tilstander til smertene; da vet både du og legen hva det er dere har å forholde dere til.

''Jeg tenker at han bør henvise deg til videre undersøkelser, slik at det kan oppdages eller utelukkes fysiske årsaker/tilstander til smertene; da vet både du og legen hva det er dere har å forholde dere til.''

Det er jeg enig i, men jeg får jo aldri noen slik henvisning. Føler jeg ikke kan mase mere nå når jeg har vært der to ganger? Jeg har to onkler og en tante som er døde pga magekreft. Det virker heller ikke beroligende akkurat.

Jeg kan jo selvsagt ha stresset på meg en magekatar eller noe, det kan jeg gå med på, men da er det jo ikke "bare" psykisk. Jeg har så vondt at jeg ikke får sove om natta. Når jeg beveger meg får jeg veldig vondt øverst, litt på venstre side av magen. Sikkert der depresjonen sitter :)

Skrevet

Hva med å skrive et brev til legen der du sier noe om at du nå opplever det som alt har blitt så psykisk at du kunne dødd av hjerteinfarkt uten at noen trodde det var annet enn psykisk. (Eller en annen mer fornuftig formulering.)

Skriv kort hvorfor du vet at dette ikke bare kan tilskrive psykien.

Alternativ kan du bestille time hos en helt annen lege, f.eks. på Volvat. Beskriv magesymptomene og hold komplett kjeft om psyken.

mvh

Skrevet

Det er et ganske stort problem at folk med psykiske problemer blir psykologisert til døde og ikke får hjelp med reelle fysiske plager.

mvh

Gjest fortsatt oppgitt
Skrevet

Hva med å skrive et brev til legen der du sier noe om at du nå opplever det som alt har blitt så psykisk at du kunne dødd av hjerteinfarkt uten at noen trodde det var annet enn psykisk. (Eller en annen mer fornuftig formulering.)

Skriv kort hvorfor du vet at dette ikke bare kan tilskrive psykien.

Alternativ kan du bestille time hos en helt annen lege, f.eks. på Volvat. Beskriv magesymptomene og hold komplett kjeft om psyken.

mvh

''Alternativ kan du bestille time hos en helt annen lege, f.eks. på Volvat. Beskriv magesymptomene og hold komplett kjeft om psyken''

Et veldig godt råd. Kommer aldri til å si noe om psyken min til en lege som ikke kjenner meg flere ganger. Problemet er jo at jeg i tillegg er veldig deprimert og det er veldig slitsomt bare å ta en telefon og komme seg til et legekontor. Brukte min "siste, lille" energi på dette i går jeg, uten noe resultat.

Jeg er bedre når jeg ikke spiser, mindre smerte og mindre kvalm da. Så jeg har funnet en "løsning" for å være i litt bedre fysisk form. Men jeg går jo ned i vekt. Er 4 kilo lettere nå enn jeg var før dette startet. Jeg har drukket et glass biola idag, vegrer meg for å spise fordi da vet jeg at kvalmen kommer. Takk for svar :)

Skrevet

''Alternativ kan du bestille time hos en helt annen lege, f.eks. på Volvat. Beskriv magesymptomene og hold komplett kjeft om psyken''

Et veldig godt råd. Kommer aldri til å si noe om psyken min til en lege som ikke kjenner meg flere ganger. Problemet er jo at jeg i tillegg er veldig deprimert og det er veldig slitsomt bare å ta en telefon og komme seg til et legekontor. Brukte min "siste, lille" energi på dette i går jeg, uten noe resultat.

Jeg er bedre når jeg ikke spiser, mindre smerte og mindre kvalm da. Så jeg har funnet en "løsning" for å være i litt bedre fysisk form. Men jeg går jo ned i vekt. Er 4 kilo lettere nå enn jeg var før dette startet. Jeg har drukket et glass biola idag, vegrer meg for å spise fordi da vet jeg at kvalmen kommer. Takk for svar :)

Du kan prøve reseptfri syrenøytraliserende for å se om dette hjelper. Da vil du ha en saksopplysning til å gi legen.

mvh

Skrevet

Du må helt klart utredes videre for dette, det er helt vanlig at sliter du psykisk og får somatiske symptomer "flettes" dette inn som symptom. Krev å bli sendt videre eller gå privat.

Skrevet

Det er et ganske stort problem at folk med psykiske problemer blir psykologisert til døde og ikke får hjelp med reelle fysiske plager.

mvh

Huff ja, det trenger du ikke å fortelle meg. Jeg har en episode med depresjon i journalen min, og hvorfor tror du det to meg 7 år før noen tok mine smerter (5 år senere) på alvor og jeg fikk en diagnose på en fysisk sykdom?

Gjest fortsatt oppgitt
Skrevet

Kanskje dette kunne ha en viss relevans:

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7754634

mvh

Interessant artikkel. Jeg tror faktisk at det er noe galt med magesekken min siden jeg blir kvalm med en gang jeg svelger noe. Drikker nå syrenøytraliserende og biola og dette hjelper litt. Noe næring er det sikkert i dette også. Takk for svar.

Gjest fortsatt oppgitt
Skrevet

Du må helt klart utredes videre for dette, det er helt vanlig at sliter du psykisk og får somatiske symptomer "flettes" dette inn som symptom. Krev å bli sendt videre eller gå privat.

Ja, jeg må nok prøve å stå på videre. Lurer bare på hva jeg skal si og gjøre?

Samme hva jeg prøver å spise så blir jeg kvalm og jeg orker ikke den samme maten en gang til. Jaja, jeg lever sikkert over. Takk for svar :)

Skrevet

Henvend deg skriftlig til fastlegen din med en nøye beskrivelse av symptomene. Be også om henvisning til utredning som følge av at smertene plager deg så mye.

Skrevet

Interessant artikkel. Jeg tror faktisk at det er noe galt med magesekken min siden jeg blir kvalm med en gang jeg svelger noe. Drikker nå syrenøytraliserende og biola og dette hjelper litt. Noe næring er det sikkert i dette også. Takk for svar.

Det du beskriver kan også være symptomer på reflux.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/spiseroerskatarr.php

mvh

Skrevet

Ja, jeg må nok prøve å stå på videre. Lurer bare på hva jeg skal si og gjøre?

Samme hva jeg prøver å spise så blir jeg kvalm og jeg orker ikke den samme maten en gang til. Jaja, jeg lever sikkert over. Takk for svar :)

Jeg ville gjort slik frosken sier, men det kan jo ta ukesvis og å gå slik du gjør er jo helt forferdelig.

For å rett og slett få litt fortgang i en helt låst situasjon kan du henvende deg til legevakten når du har vondt, bare kjør opp dit de er pliktet til å ta i mot deg.

Du trenger å bli grundig undersøkt og derfra kan de sende med deg en henvendelse til rett avdeling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...