Gå til innhold

Fast føde 3,5 mnd gammel baby

Gjest Fippa

Anbefalte innlegg

Hei Jeg har en datter på 3,5mnd og har fullammet hele tiden. Fødselsvekt var 3375 gr, 50 cm lang. Hun veier idag 6150 gr og er 62,5 cm lang. Veksten har derimot avtatt de siste fire ukene, fra 200 gr pr uke til ca 100 gr pr uke. Hun virker glad og fornøyd og almenntilstanden er god. Fra hun var ca 8 uker begynte hun å sove lengre økter på nettene, gjerne 8-9 timer før hun våknet for mat. Vi hadde derfor kun ett nattmåltid fra 7 uker til 3 mnd. De siste to ukene har hun derimot begynt å våkne tre ganger om natten for mat, men på dagtid ber hun ikke om pupp oftere enn hver 3.time. Da jeg sover dårlig, og ligger våken opp til en time etter at hun har sovnet etter et nattmåltid, blir det svært lite søvn på meg og jeg er helt utslitt. Min første tanke er at hun har en økeperiode og / eller trenger mer mat. Hun tar ikke / forstår ikke flaske, så morsmelkerstatning som tillegg er ikke en løsning. Jeg er derfor fristet til å introdusere grøt til henne, for å se om hun sover bedre på natten av dette. Men jeg er bekymret for om det er for tidlig å starte med fast føde ved 3,5 mnd alder med tanke på tarmene. Hun hadde mye magesmerter fra 4 uker til 8 uker. Hva vil du råde meg til å gjøre? Hvis jeg kan begynne med fast føde, er avocado, sviskemos eller risgrøt/velling best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vært der

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/fast_f_de/

Jeg ville ventet en stund til før jeg introduserte annen mat enn morsmelk. Min mellomste fikk mye magesmerter når vi introduserte fast føde, og det medførste mye mer nattevåk og problemer enn hyppig nattamming gjorde (det var derfor vi begynte med fast føde litt tidligere enn med de andre to).

Men som det står i linken, legger babyen på seg for lite, anbefales heller fast føde enn morsmelkerstatning, så fremt barnet er over fire mnd. Men man anbefaler helst at man fullammer lenger, opp mot et halvt år, der det er mulig.

Som sagt vet jeg hva mageproblemer ved (for) tidlig fast føde kan gjøre, så prøv andre alternativer..

Det finnes mange tips om hvordan man skal lære baby å drikke av flaske. De fleste som har strevet lenge med dette, er enige om at det beste er nypumpet morsmelk som fortsatt er lunken, gitt av far (eller bestemor osv) mens mor er helt ute av rommet / huset, og baby er bittelitt sulten men ikke veldig sulten.

Hvis dere får til dette, kan du prøve å spare opp litt utpumpet melk (feks er det mange som har mye melk om morgenen, så hvis far tar baby på badet og skifter med en gang hun våkner om morgenen, og avleder mens mor fort pumper det ene brystet, så får baby drikke det andre brystet, og gjerne litt fra der man pumpet også helt til slutt), så har man en flaske melk stående i kjøleskapet. Hvis mor etter å ha ammet om kvelden, legger seg umiddelbart etter ammingen, og sover, kan far gi flasken til baby feks fire timer senere. Hvis mor sover fra åtte, og sover over ammingen kl 12, er det kanskje ikke før to-tre-tiden om natten hun behøver å amme igjen, da har hun fått seks timers sammenhengende søvn tidlig på natten, og får hun noen timer til i løpet av sisste del av natten, er mye gjort mht søvnbehov.

Noen slike uker kan gjøre underverker for sliten mor.

Men det krever at baby tar flaske, evt drikker melken av kopp, det gjorde min ene baby, hun drakk pumpet melk av kopp hele spedbarnstiden, hun tok aldri flaske..

Selv etter man introduserer fast føde, tar det lang tid før det blir såpass store mengder ut av det at det påvirker metthetsfølelsen hos baby.

Be om oppfølging av vekt på helsestasjonen, slik at du vet helt sikkert om baby vokser for lite, eller om den vokser normalt men bare er ekstra sulten.. Hvis man er redd for at den ikke vokser nok, lir man ekstra bekymret.

På linken over er det tips om hva man kan begynne å gi som fast føde, når den tiden er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Når jeg ser på vekt og lengdekurven henne ved fødsel ligger hun midt i normalområdet . Utover i de første 3.5 mnd. øker vekt og lengde normalt, hun holder seg på samme linje som ved fødsel. Det betyr at ærnæringen har vært god på brysterenæring, den har vært tilfredsstillende.

Det hadde vært best om du klarte å brysternære henne videre en mnd. Dersom du ikke klarer det vil jeg anbefale vanlige melkeblandinger, morsmelkerstatning,. som du får kjøpt, med tillegg av tran fra 4 mnd. alder. Det er litt rart et hun ikke klarer flaske, har du sett om hun suger eller bare leker med smokken. Det kan være at hullet i smokken er litt lite og at hun ikke "belønnes" når hun suger. Forsøk, å gjøre hullet litt større. Helsesøster vil kunne hjelpe og veilede deg når det gjelder flaskeernæring.

Dersom du begynner med fast føde synes jeg du skal bruke de vanlige grøtene som du få kjøpt. De fleste anbefaler at man ikke begynner med grøt før 4 mnd. alder. Når barnet er vanskelig med matingen er det viktig at du følger vekten hennes nøye.Helsestasjonen hjelper deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at vektøkningen går saktere etter hvert.

Også normalt at spiseperiodene skifter mens man fullammer.

Kan du evt pumpe deg om morgenen og oppbevare denne melka til kvelden, for å gi før leggetid?

Leking med flaske kan forresten bety at hun egentlig ikke er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...