Gå til innhold

Sjøgrenssyndrom?

Anbefalte innlegg

Gjest vagifem10
Skrevet

Hei! Jeg sendte inn et spørsmål tidligere, men tenkte jeg kunne sende inn et nytt. Jeg fikk diagnosert lavt stoffskifte for et par år tilbake. Eneste grunnen til at min mor valgte å ta med meg til legen for full blodprøve-sjekk var fordi jeg alltid var kald og frøs veldig mye. Så fikk vi vite at min kaldhet, trøtthet, osv, kom fra lavt stoffskifte. Dette ligger også i slekten. I november i fjor begynte jeg på p-sprøyte. Gynekologen jeg var hos da sa at p-sprøyte ikke var noe farlig i det heletatt, men at man kunne få tørre slimhinner. Jeg visste jo ikke hva det var, så jeg tenkte ikke noe mer over det. Etter en måneds tid (november/desember 2010) begynte jeg å få en forferdelig hoste. Hostet opp masse slim. Fikk også veldig vondt i kjeden, det kjentes ut som at jeg var blitt veldig tørr og skjør der nede. Øynene mine begynte å renne, men jeg trodde det var pga pollen-allergien. Men det er jo ikke pollen på vinterstid. Tenkte ikke noe mer over dette før jeg fikk sjekket meg for kikhoste i mai. Etter en uke med antibiotika var halsen mye bedre. Etter to uker igjen kjentes den fortsatt tørr og helt for jævlig ut. Hosten begynte i november/desember 2010 med at jeg hostet opp litt slim, men etter 2010 kom ble hosten annerledes. Jeg hostet uten å hoste opp noe slim. Akkurat som at jeg skulle ha hostet opp alt slimet jeg hadde, og nå var halsen bare tørr og skjør. Fikk vagifem 10mg for kjeden da gynekolog sa at kjeden virket tørr når jeg fortalte at jeg hadde så vondt under sex. Når jeg bruker litt intimsåpe så svir det, og det gjorde det aldri før jeg begynte på p-sprøyte. Jeg og familien tror jeg kanskje har fått Sjøgrens sykdom. Har tørre øyne, tørr hals/munn, tørr kjede, treg mage (ofte forstoppelse), sliten og trøtt, osv. Har også lavt stoffskifte, så jeg tror kanskje at i og med spyttkjertelen min fungerer unormalt fra før pga lavt stoffskifte så kan kanskje middelet i p-sprøyta ha ødelagt slimhinnene mine? Har vært hos utallige leger ang dette her, men det virker ikke som at noen av dem tar det seriøst eller skjønner hva det her kan være. "Det blir sikkert bra igjen." "Øynene dine renner fordi du er allergisk mot bjørk-pollen.", det er jo ikke pollen på vinteren! Øynene mine renner med en gang jeg går ut døra jo! Ser ut som jeg sitter og griner, og det er ikke akkurat kult. Har prøvd noen øyedråper for linsebruk ved tørre øyer, og det funker faktisk. Men når jeg ikke bruker linser så kan jeg jo ikke bruke de øyedråpene lenger. Sexlivet er jo ikke bra heller, når jeg ikke klarer å ha sex så ofte som før fordi det kjennes så sårt og vondt ut. Glidemiddel hjelper heller ikke, det hjelper bare de få gangene jeg blir ordentlig våt selv. Og da er det fortsatt sårt igjen etterpå.. Vagifem 10mg er jeg vel midt i kuren, men det virker heller ikke som at det har noen effekt. Halsen begynner å irritere meg, da jeg konstant må gå rundt med vannflaske for å "fukte" halsen. Bruker lang tid på å sovne fordi jeg bare må ligge å drikke vann. Leste mye om sjøgrens sykdom/syndrom på nett, og leste noe om at det kan gå utover noe tenner osv. Ifølge samboren min så skjærer jeg tenner ofte i søvne nå. Vet ikke om dette har noe med det å gjøre, men. Hva tror du dette kan være? Tror du det kan være sjøgrenssyndrom/sykdom? Jeg er jo bare 19 år, så det er jo kjipt å få slike plager så tidlig, men når jeg da har fått de og gått med de snart i et år, så vil jeg gjøre noe med det..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...