Gå til innhold

menstruasjon/ høydevekst

Anbefalte innlegg

Gjest surprise1
Skrevet

Hei  jeg er 16 år, blir 17 om 1 måned og lurte på 3 ting. Jeg har ennå ikke fått mensen. har vært hos legen, tatt blodprøver og alt. Det er ikke noe feil på blodprøvene, og legen tror at jeg bare er seint utviklet og at det er derfor mensen ennå ikke har kommet, men legen har likevel sendt henvendelse til gynekolog for å være på den sikre siden. Legen mener et alternativ for meg kan være å begynne på p-piller, siden det kan få mensen til å komme litt fortere. Jeg vil gjerne få mensen så fort som mulig siden alle andre har det. Det at jeg ikke har fått mensen har gjort meg usikker på meg selv. Jeg sliter mye psykisk og går hos BUP siden jeg også er deprimert. Grunnen til at jeg spør deg istedenfor gynekologen er fordi at jeg har ikke time hos gyn før om 3,5 måneder og vil helst ha svar så fort som mulig, siden jeg er ganske så frustrert. Jeg håper du vil svare meg, det hadde hjulpet masse  hva jeg lurer på: 1. jeg er ganske lav (162 cm) og alle andre i familien min, både på mammas og pappas side er relativt høye. Mamma: 176 cm og pappa: 180 cm, og onkler og tanter er ennå høyere. jeg vil gjerne bli høyere og burde jo også blitt det pågrunn av familiens høyde, men har bare vokst 3 cm de siste 3 årene. Jeg lurer på om p-piller kan framskynde høydeveksten/gjøre at jeg vokser fortere eller om det bare kan framskynde menstruasjon? har p-piller noen effekt på skjelettet i det hele tatt? 2.også har jeg en del kviser så tenkte på å bruke p-pillene som heter Diane, siden de skal ha god effekt på kviser. Det jeg lurer på er om Diane fungerer på samme måte som andre p-piller,at de framskynder menstruasjon og evt. høydeveksten? 3.Tror du jeg kan bli noe høyere? er jo snart 17 og har hørt jenter slutter å vokse ved 15 års alderen, Men har også hørt at jenter får et «rykk» før de får mensen og at de så blir ca. 5 cm til etter at de har fått mensen? jeg har jo ikke fått noe rykk eller mensen, så kan det fortsatt vær mulig for meg å bli høyere? tusen takk for svar 

Skrevet

Hei du. Dette var kanskje ikke så lett å svare på, nok derforfor du ikke har fått noen svar.

Tror nok du må smøre deg med litt tålmodighet til da får faghjelp. Og prøv å ikke bekymre deg for mye om dette... ( Lett for meg å si..)

Ønsker deg alt godt!! Ha en fin helg

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...