Gå til innhold

Barn som truer med å lyve

Gjest ekkel situasjon

Anbefalte innlegg

Gjest ekkel situasjon

11 åringen min har en kamerat som lyver en del. Bortsett fra det er han ok nok. Men noen ganger kommer min sønn i konflikt med denne gutten. Men ved et par aneldninger det siste året har kameraten truet med å lyve noe om min sønn og at han skal si noe helt usant om ham. Jeg ønsker ikke at min sønn skal være med denne gutten og min sønn er heller ikke så veldig interessert. Men kameraten ringer stadig på døra og det er vanskelig å avise ham. Har tatt det opp med moren men hun tar det ikke til seg. Det virker som sønnen greier å lure henne trill rundt. Jeg synes det er utrolig ekkelt med slike trusler og løgner.Hva ville andre gjort i en slik situajson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår at dere syns det er ubehagelig, men tror det er mest effektivt å ikke vise det til gutten som truer. jeg ville ha rådet gutten min til å si at det bryr han seg ikke om, han vet selv hva som er sant og ikke. Mest sannsynlig vil det føre til at han ikke gjør det. Hvis han likevel skulle prøve, vet nok også kameratene at han ikke forteller sannheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Oslomammas forslag om at sønnen din bør opptre så uimponert som mulig av disse truslene. De må for all del ikke ha den effekten at han lar seg kue.

Selv ville jeg ikke orket å ha venner som holdt på slik. Og jeg ville vel også rådet mine barn til å skygge banen. Hva om han gjorde alvor av løgntrusler og ble trodd.

Avhengig av hvor hyppig og ille denne oppførselen er, ville jeg vurdert å konfrontere denne gutten og gi beskjed om at nå blir det pause i relasjonen i f.eks. en mnd. framover.

Si at han er velkommen tilbake om en mnd. og at du da forventer at han er en ærlig og pålitelig venn. Kan være brutalt der og da, men likevel mer hensynsfullt enn at gutten støtes gradvis ut uten å skjønne hvorfor. Langsom avvisning i form av ikke nå, passer ikke, senere som aldri blir kan være blant de tyngste å takle.

Hvis moren til denne gutten er så blåøyd som du beskriver, kan han ikke ha fått med seg riktig ballast på dette området hjemmefra. Kontant konfrontasjon av en voksen kan være å gjøre ham en tjeneste.

Om guttene går i samme klasse, kan det være greit å gjøre læreren oppmerksom på problemet, om du ikke alt har gjort det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...