Gå til innhold

NHD: Familiesamtale - kartlegging

Anbefalte innlegg

Gjest Tvilende mor
Skrevet

Jeg skal i en familiesamtale på psykiatrisk polioklinikk, om mitt nesten voksne barn som ikke skal være tilstede. Jeg kan forstå at det er greit å få høre fra familien om oppvekst, men jeg kjenner at jeg er litt skeptisk. Burde ikke psykologen bli kjent med mitt barn slik det er fremfor å grave i fortiden? Dette vil jo også bli notert i journal av psykolog, bør jeg be om å få lese over etterpå? Jeg er redd for at små ting blir til store ting, spesielt også at det kan være sårende for mitt barn å lese noe sånt om det leser journalen sin en gang. Jeg tenker at det finnes flere sannheter, mitt barns sannhet, min sannhet og sannheten, jeg vil egentlig at mitt barn kanskje skal få ha sin egen sannhet slik h*n oppfattet sin oppvekst.

Det skal sies at jeg tror mitt barn har mindre problemer enn det jeg tror mange andre i psykiatrien har. Jeg har heller ikke noe som burde være veldig negativt å lese i ettertid for mitt barn, men tenker at det skriftlige og som står i en journal kan bli litt sterkt.

Hva mener du eller andre om dette?

Skrevet

Du kan jo ikke styre hva ditt barn sier om dere. Men en journal leses ikke av folk som sprer det videre. Så uansett vil det nok ikke være så farlig.

Gjest Tvilende mor
Skrevet

Du kan jo ikke styre hva ditt barn sier om dere. Men en journal leses ikke av folk som sprer det videre. Så uansett vil det nok ikke være så farlig.

Tror du svare på noe helt annet enn det jeg spør om.

Skrevet

Har du blitt fortalt at det er fortiden som er av interesse? Jeg ville tro det eventuelt var for å kartlegge problemene her og nå, samt å informere dere om generelle ting rundt behandlingen.

Understreker at dette vet jeg ingenting om.

Skrevet

Jeg synes du gjør dette mer komplisert enn det trenger å være. Det vil være nyttig for psykologen både å treffe deg som mor samt høre hva du kan fortelle om jentas bakgrunn. Om det skulle være forskjell på din oppfatning av hennes oppvekst og jentas egen oppfatning, så er det også relevant for videre utredning og behandling.

I etterkant av samtalen med psykologen kan du fortelle datteren din hva dere har snakket om, og du kan også formidle din bekymring for at det du sier skal ha blitt oppfattet feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...