Gå til innhold

Prester og terapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags utdannelse har prester som skal drive med veiledning og sjelesorg ? Har de lært mye om psykologi og psykiatri?

Skrevet

''Hva slags utdannelse har prester som skal drive med veiledning og sjelesorg ? Har de lært mye om psykologi og psykiatri?''

.

Tjaa...

Jeg gikk til en prest for "sjelesorg"...

Opplevde at han duppet av i søvn da h*n liksom skulle være støttende...

Også var h*n veldig tordnende fordømmende...

Jeg har nok opplevd andre som har vært mer støttende og sjelesørger uten prestetittelen...

Skrevet

Et par linker til utdanningen:

http://www.uio.no/studier/program/teologi-prof/oppbygging

http://www.mf.no/index.cfm?id=177808

Det finnes selvsagt en rekke videreutdanninger, blant annet inne sjelesorg.

Generelt har jeg inntrykk av at prester kan være dyktige i sjelesorgssituasjoner. Men det er selvsagt avhengig av både personlige egenskaper, utdanning og ikke minst erfaring.

Sykehusprester er ofte flotte å ha med å gjøre. Man velger stort sett ikke en slik jobb om man ikke trives og fungerer i møtet med andre mennesker.

Er man uheldig, kan man støte på noen som ikke gjør noen god jobb. Slik som med andre yrkesgrupper.

mvh

Skrevet

Hvis du mener han bør gi trøst og oppmuntring av sanne åndelig verdier fra bibelen , så tror jeg ikke at en prest ligger bedre an her en andre, kanskje tvert i mot.

Skrevet

Tja, mer enn sekulære behandlere, så vil det nok komme enda mere ann på personligheten til presten. DVS om man møter en Ludvig Nessa eller en Bjørn Eidsvåg aktig prest.

Skrevet

Tja, mer enn sekulære behandlere, så vil det nok komme enda mere ann på personligheten til presten. DVS om man møter en Ludvig Nessa eller en Bjørn Eidsvåg aktig prest.

Pussig, jeg har aldri hatt sansen for Bjørn Eidsvåg som artist, men som prest/sjelesørger/samtalepartner kan jeg forestille meg at han ville gjøre en god jobb og kanskje hadde han passet for meg også.

Egil Svartdahl, derimot... :-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...