Gå til innhold

Klarer ikke å ha venner

Anbefalte innlegg

Gjest Paranoiden
Skrevet

Noen tidligere venner av meg har tatt kontakt igjen og ønsker å ta opp kontakten med meg. Men siden sist jeg hadde kontakt med de (for noen år siden), så har jeg blitt mer og mer psykisk syk, og jeg er ikke den jeg engang var. Jeg kjenner at jeg ikke greier det, fordi jeg er så paranoid.

Innerst inne vil jeg selvsagt ha venner, men jeg klarer ikke fordi jeg blir redd de.

Hvordan få de til å skjønne dette uten å bli fornærmet og sint? Er sosial isolasjon eneste måten å takle paranoia på?

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv.

Jeg har sosial angst og panikkangst.

Hadde mange venner før - var med på alt.

Men så gikk hjernen min i kræsj.

Siden det: har jeg vært en stille og konfliksky person med angst og panikkangst.

Gjest Paranoiden
Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv.

Jeg har sosial angst og panikkangst.

Hadde mange venner før - var med på alt.

Men så gikk hjernen min i kræsj.

Siden det: har jeg vært en stille og konfliksky person med angst og panikkangst.

Og de forventer at jeg er den jeg var før, men jeg kjenner at jeg ikke greier det og blir fysisk uvel av dette.

Skrevet

Og de forventer at jeg er den jeg var før, men jeg kjenner at jeg ikke greier det og blir fysisk uvel av dette.

Har du prøvd medisiner mot paranoiaen? Jeg bruker 4 mg trilafon, noe som gjør meg istand til å være litt mere sosial. Får ihvertfall ikke tanker om at alle går bak ryggen på meg hele tiden. Ingen stygge blikk som kommer etter meg lengre, og får jeg det litt sånn gjør medisinen meg istand til å tolke ting mere realistisk. Mindre kaos rett og slett. Anbefales.

Gjest Paranoiden
Skrevet

Har du prøvd medisiner mot paranoiaen? Jeg bruker 4 mg trilafon, noe som gjør meg istand til å være litt mere sosial. Får ihvertfall ikke tanker om at alle går bak ryggen på meg hele tiden. Ingen stygge blikk som kommer etter meg lengre, og får jeg det litt sånn gjør medisinen meg istand til å tolke ting mere realistisk. Mindre kaos rett og slett. Anbefales.

Har har brukt litt seroquel men synes ikke det hjelper i hele tatt. Er Trilafon bedre?

Skrevet

Min psykriater - etter å ha prøvd alle SSRI/SSNI uten resultat.Har jeg endt opp med Xanor Depot .

Det har funket bra. Går ut Jeg er et normalt menneske.

Deilig å være normal......

Skrevet

Jeg vil i utgangspunktet tro at sosial isolasjon er den verste (overdrivelse) måten å takle paranoia på. Dersom du ikke kommuniserer med andre mennesker for du i mindre grad korrigert dine egne oppfatninger til det som går som felles konsensus i en kultur. En kan lett begynne å spinne videre på disse oppfatningene når du ikke får korrigert dem til å være mer i samsvar med slik andre tenker, og lage kompliserte teorier om hvordan ting er som en blir mer og mer sikker på at er slik, delvis fordi en har lagt mye innsats i å utarbeide teoriene og derfor har lett for å tenke at da må de være "sanne".

Skrevet

Jeg vil i utgangspunktet tro at sosial isolasjon er den verste (overdrivelse) måten å takle paranoia på. Dersom du ikke kommuniserer med andre mennesker for du i mindre grad korrigert dine egne oppfatninger til det som går som felles konsensus i en kultur. En kan lett begynne å spinne videre på disse oppfatningene når du ikke får korrigert dem til å være mer i samsvar med slik andre tenker, og lage kompliserte teorier om hvordan ting er som en blir mer og mer sikker på at er slik, delvis fordi en har lagt mye innsats i å utarbeide teoriene og derfor har lett for å tenke at da må de være "sanne".

Må vel legge til at det kommer an på hvor ille det er, er det tilnærmet psykose så er en vanligvis ikke åpen for inntrykk som er motstridende med det en antar, og da er det vel muligens isolasjon som er det rette til en får roet seg ned.

Gjest Paranoiden
Skrevet

Det har du sikkert rett i. Men når det føles farlig ut å bli kontakten av venner og lure på hva de egentlig vil, så er det ikke rart det blir tryggere og enklere om alle bare glemmer deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...