Gå til innhold

Takler han ikke lengere

Gjest Vet ikke hvor mye jeg klarer

Anbefalte innlegg

Gjest Vet ikke hvor mye jeg klarer

Har en gutt på 10 år som har blitt frekk og umulig. Han roper og styrer på når han blir sint. Har fått en del tlf fra skolen også om at han havner i konflikter der. Er lei og sliten av dette. Når jeg spørr om hvorfor han er sånn på skolen så sier han at lærerinnen liker han ikke og at han får skylden uansett. Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Kan jeg få hjelp noen plass med å hjelpe han med hvordan han skal reagere når han blir sint?. Nå reagerer han på feil måte med å heve stemmen og nekter å høre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med helsesøster og spør om hvilke støttetiltak som finnes for foreldre der du bor. Helsesøster bør ha oversikt og kan gi deg råd mht hvem du skal kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet mitt fikk problemer på ungdomsskolen (kom litt skeivt ut), ble han fort syndebukken, og utallige møter og samtaler om den "umulige ungen". Det endte med at han byttet til en "spesialskole" for skolelei ungdom som vi har her vi bor. I ettertid har han sagt at "hadde de voksne på u.skolen snakket til meg sånn som de på "spesialskolen" (med respekt), så hadde det aldri blitt så ille, da hadde han aldri bytta skole...

Han kom skeivt ut, og lærerne likte han ikke. Han bråkte og var frekk og gav blanke i det meste. Vond sirkel. Men han var et barn! Hadde de voksne tatt sitt ansvar alvorlig, og sett den usikre gutten bak oppførselen, så hadde ting nok løst seg på en bedre måte.

Når han sier at læreren ikke liker han og at han får skylden for alt, så syns jeg du skal høre på han, og høre hva som egentlig ligger bak. Sett av tid til en GOD samtale, uten anklager som "hvorfor gjør du sånn", hvorfor kan du ikke gjøre sånn", "hvorfor skal du alltid...."... HØR hva han har å si og prøv å gjøre noe med det. Snakk med sosiallærer og rektor, hør hva dere kan få til. Bytte klasse? Noen ganger kan det være så enkelt som det din sønn beskriver - dårlig kjemi og en dårlig sirkel. Og den sirkelen kan bli så utrolig vond og vanskelig!

Det er utrolig hvilken påvirkningskraft vi voksne har ovenfor barn, og hvor mye det betyr at de voksne rundt han er glad i han og ser de positive sidene og alle ressursene som bor i han.

Sønnen min sa nylig at læreren på barneskolen hadde fortalt han at han kom til å få et ALVORLIG problem med matte når han ble eldre. Snakk om feil fokus!! Nå, etter å ha fått troen på seg selv tilbake, får han både 4 og 5!

Så mitt råd er, ikke vær blind for hans unoter, men HØR på sønnen din.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan varmt anbefale boken "Gi hverdagen et løft". Den går på å fokusere på det positive, eller at det du fokuserer på blir det mer av. Det er en del konkrete eksempler fra jobb, umulige barn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Klaret ikke dette lengre

Når barnet mitt fikk problemer på ungdomsskolen (kom litt skeivt ut), ble han fort syndebukken, og utallige møter og samtaler om den "umulige ungen". Det endte med at han byttet til en "spesialskole" for skolelei ungdom som vi har her vi bor. I ettertid har han sagt at "hadde de voksne på u.skolen snakket til meg sånn som de på "spesialskolen" (med respekt), så hadde det aldri blitt så ille, da hadde han aldri bytta skole...

Han kom skeivt ut, og lærerne likte han ikke. Han bråkte og var frekk og gav blanke i det meste. Vond sirkel. Men han var et barn! Hadde de voksne tatt sitt ansvar alvorlig, og sett den usikre gutten bak oppførselen, så hadde ting nok løst seg på en bedre måte.

Når han sier at læreren ikke liker han og at han får skylden for alt, så syns jeg du skal høre på han, og høre hva som egentlig ligger bak. Sett av tid til en GOD samtale, uten anklager som "hvorfor gjør du sånn", hvorfor kan du ikke gjøre sånn", "hvorfor skal du alltid...."... HØR hva han har å si og prøv å gjøre noe med det. Snakk med sosiallærer og rektor, hør hva dere kan få til. Bytte klasse? Noen ganger kan det være så enkelt som det din sønn beskriver - dårlig kjemi og en dårlig sirkel. Og den sirkelen kan bli så utrolig vond og vanskelig!

Det er utrolig hvilken påvirkningskraft vi voksne har ovenfor barn, og hvor mye det betyr at de voksne rundt han er glad i han og ser de positive sidene og alle ressursene som bor i han.

Sønnen min sa nylig at læreren på barneskolen hadde fortalt han at han kom til å få et ALVORLIG problem med matte når han ble eldre. Snakk om feil fokus!! Nå, etter å ha fått troen på seg selv tilbake, får han både 4 og 5!

Så mitt råd er, ikke vær blind for hans unoter, men HØR på sønnen din.... :)

Vi har snakket om å bytte skole. Han sier selv at han får skylden uansett. F eks vist en gutt erter han og gutten min blir lei seg og dytter gutten unna. Gutten går til lærer å sier at min gutt dyttet. Han sier ikke noe om at han terger. Så kommer lærer bort til min gutt og har en samtale med han. Imens den andre gutt slipper unna. Vurderer å få han inn på en privat skole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med frosken. Ta kontakt med helsesøster, eventuelt PPT.

Gutten din har sikkert mye i seg han ikke får ut, og reagerer som han gjør. Det er klart dette blir slitsomt for alle rundt ham, men det er like frustrerende for ham å bli misforstått. (ikke sikkert jeg har rett, men..)

Søk hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...