Gå til innhold

hvem har ansvar når man har kastet opp medisin ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet opp i ett dilemma som pårørende til en voksen med adhd....av personlige årsaker så oppbevarer psyk tjenesten i kommunen her vedkommendes medisin(ritalin) og gir ut forbruk for 2-3 dager om gangen hver uke.dette fungerer bra,men nå har det oppstått en situasjon hvor vedkommende har fått omgangs syken og har kastet opp sin døgndose og morgendagens dose.så at kapslene kom hel opp igjen ett par minutter etter den/de ble inntatt(prøvde og ta en ny,men den kom også opp igjen)denne personen blir svært dårlig om ritalin bråseponeres og har ved flere tilfeller havnet på sykehus akutt ved dosejustering/bråseponering.Jeg har ringt legevakten 2 ganger nå og forklart de dillemaet og de har også i sin journal hvor dårlig vedkommende blir ved bråseponering og jobber med saken, de skal ringe meg tilbake,men måtte snakke med legen der som er ute på akutt oppdrag,er nå snart 2,5 timer siden jeg ringte 1 gangen,jeg får ikke tak i noen på psyk tjenesten her i kommunen pga helg og de er stengt.vet at legevakten ikke har denne type medisin og eneste mulighet er og få tak i noen på psyktjenesten som kan hente ut det må vell være noen som har vakt og som kan bistå i slike situasjoner?eller?? hva skal vi gjøre???purre på legevakten?eller ringe hjemmesykepleien og høre om de har mulighet til og kunne låse seg inn på kontoret til psyktjenesten?bor ganske langt ut på landet så det er ikke noe ambulerende team eller slikt som er i storbyer.Noen som har noen gode råd og komme med???

Skrevet

Ville ha prøvd hjemmesykepleien...

Nå har det ordnet seg,etter MASSE styr med og få tak i rette personene som hadde lov til og låse seg inn på kontoret til psyk tjenesten,for det hadde ikke hjemmehjelpen lov/annledning til.Heldigvis så fikk jeg tak i en som jobber på psyk tjenesten nå for kort tid siden som på sin fritid fikk ordnet dette.Skremmende opplevelse,all ære til legevakten som har jobbet på spreng med og prøve og få tak i sjefen på psyk tjenesten,noe som viste seg og være totalt umulig.Men som sagt det endte bra til slutt :-) men vuderer som pårørende og ta dette opp med psyktjenesten for det er vell ikke sånn det skal være?

Gjest kanskje det er en løsning
Skrevet

Nå har det ordnet seg,etter MASSE styr med og få tak i rette personene som hadde lov til og låse seg inn på kontoret til psyk tjenesten,for det hadde ikke hjemmehjelpen lov/annledning til.Heldigvis så fikk jeg tak i en som jobber på psyk tjenesten nå for kort tid siden som på sin fritid fikk ordnet dette.Skremmende opplevelse,all ære til legevakten som har jobbet på spreng med og prøve og få tak i sjefen på psyk tjenesten,noe som viste seg og være totalt umulig.Men som sagt det endte bra til slutt :-) men vuderer som pårørende og ta dette opp med psyktjenesten for det er vell ikke sånn det skal være?

Kan ikke du som pårørende spørre om å få ha ett kriselager?

(men det er kanskje for lett å si at en har kasta opp-hvis en ikke har det..)

Skrevet

Kan ikke du som pårørende spørre om å få ha ett kriselager?

(men det er kanskje for lett å si at en har kasta opp-hvis en ikke har det..)

jeg vet at de kom opp igjen,jeg løpt personlig i rute med spybøtten :-( så jeg så de tydelig.Dessuten har man ingen nytte av og lyge om noe slikt når det går så utover en som det gjør når medisinen ikke er tatt som forsvarlig,ingen som selv vil seg noe så vondt som denne personen blir ved dosejustering/seponering.Men skal få ordnet en reserve løsning i tillfelle slikt som i dag skjer igjen.Og samtidig er vår gammle "leieboer" som er årsak til at vi måtte få hjelp til oppbevaring av denne medisin ute av huset for godt nå :-) Så nå skal ting tilbake til normalen,måtte ta våre forhåndsregler da vår tidligere leieboer brøt seg inn i etg vår og forsynte seg.Men poenget er jo egentlig at man skal vell føle seg trygg på at man får medisin når man havner i nødsitusjoner slik som i dag så lenge psyktjenesten vet om situasjonen .

så ble vi ganske frustert over at det skulle gå totalt 8 timer fra man prøver og få tak i ny dose til det er ordnet og det ved ren vellvilje fra en som måtte steppe inn fordi de ansvarlige var umulig og få tak i.Har hatt løpende kontakt med legevakt og psyk sykehus og alle var like fortvila for at de ikke fikk kontakt med de ansvarlige.Nå kan det være jeg er overhysterisk,men det var faktisk lite hyggelig og oppleve dette.Derfor vil jeg gjerne ta det opp med sjefen på psyk tjenesten,fordi dette er jo noe andre også kan oppleve og det misunner jeg ingen.Eller er dette helt normalt når psyk tjenesten oppbevarer medisin for en,har aldri opplevd det før så har ingen erfaring og sammenligne med.

Gjest orker ikke nu
Skrevet

jeg vet at de kom opp igjen,jeg løpt personlig i rute med spybøtten :-( så jeg så de tydelig.Dessuten har man ingen nytte av og lyge om noe slikt når det går så utover en som det gjør når medisinen ikke er tatt som forsvarlig,ingen som selv vil seg noe så vondt som denne personen blir ved dosejustering/seponering.Men skal få ordnet en reserve løsning i tillfelle slikt som i dag skjer igjen.Og samtidig er vår gammle "leieboer" som er årsak til at vi måtte få hjelp til oppbevaring av denne medisin ute av huset for godt nå :-) Så nå skal ting tilbake til normalen,måtte ta våre forhåndsregler da vår tidligere leieboer brøt seg inn i etg vår og forsynte seg.Men poenget er jo egentlig at man skal vell føle seg trygg på at man får medisin når man havner i nødsitusjoner slik som i dag så lenge psyktjenesten vet om situasjonen .

så ble vi ganske frustert over at det skulle gå totalt 8 timer fra man prøver og få tak i ny dose til det er ordnet og det ved ren vellvilje fra en som måtte steppe inn fordi de ansvarlige var umulig og få tak i.Har hatt løpende kontakt med legevakt og psyk sykehus og alle var like fortvila for at de ikke fikk kontakt med de ansvarlige.Nå kan det være jeg er overhysterisk,men det var faktisk lite hyggelig og oppleve dette.Derfor vil jeg gjerne ta det opp med sjefen på psyk tjenesten,fordi dette er jo noe andre også kan oppleve og det misunner jeg ingen.Eller er dette helt normalt når psyk tjenesten oppbevarer medisin for en,har aldri opplevd det før så har ingen erfaring og sammenligne med.

Foreferdelig slitsomt å lese innleggene dine uten avsnitt...

Skrevet

Foreferdelig slitsomt å lese innleggene dine uten avsnitt...

beklager :-)

skal huske det om det skulle bli flere innlegg :-)

Gjest kanskje det er en løsning
Skrevet

Sorry..

Jeg var for rask til å tro mitt..(at det var misbruk)

Men da skjønner jeg :-)

Håper likevel at du kan ha et kriselager for sånne tilfeller! tragisk for den det gjelder og komme opp i dette..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...