Gå til innhold

Snakke stygt om seg selv

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Hvordan skal man få en jente på sju til å SLUTTE å snakke stygt om seg selv?!

Jenter er fanken meg FØDT med dårlig selvbilde. Det er så utrolig sliiiiitsomt med jenter som uansett hvor mye man er positiv, og forsøker å bygge opp. KUN er negative om seg selv. Som konsekvent sier NEI DET ER JEG IKKE. Når man sier " så pen du er!" Og det ER en nydelig jentunge, med digre grå øyne og korketrekkerkrøller nedover ryggen.

Jeg kan ikke. Jeg får ikke til. Det blir ikke fint. Det er stygt! hvorfor er jeg ikke som den og den.. Hun er så myyyyye finere. Skulle ønske jeg og hadde sånt hår, sånne klær, sånne leker, den familien, det livet.

Om igjen og om igjen.

Gaaahhhhh.... *oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror kanskje jeg ville forsøkt å stort sett overhørt det. Og fokusert mer på hva hun hadde lyst til og hva hun likte. Altså flytte Hva-er-viktig-fokuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg ville forsøkt å stort sett overhørt det. Og fokusert mer på hva hun hadde lyst til og hva hun likte. Altså flytte Hva-er-viktig-fokuset.

Da tror jeg hun føler seg oversett og overhørt, og vil konkludere med at hun har rett i sine antakelser om seg selv.

Hun ønsker bekreftelser.. men det rekker liksom aldri og når ikke helt inn.

Broren er totalt andre veien. Man kan si så fiiiiiin du er! Og kose på ham. Og han stråler opp, skyter frem brystet og sier seg høylydt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg hun føler seg oversett og overhørt, og vil konkludere med at hun har rett i sine antakelser om seg selv.

Broren er totalt andre veien. Man kan si så fiiiiiin du er! Og kose på ham. Og han stråler opp, skyter frem brystet og sier seg høylydt enig.

Ok. Jeg så for meg at det slike diskusjoner førte til frustrasjon. Du er fin! NEI, det jeg ikke! Påstand mot påstand, og at man ikke kommer noen vei. Dere begge blir frustrerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg så for meg at det slike diskusjoner førte til frustrasjon. Du er fin! NEI, det jeg ikke! Påstand mot påstand, og at man ikke kommer noen vei. Dere begge blir frustrerte?

JEG blir frustrert. Hva hun får ut av det er jeg søren ikke sikker på. Eller hvorfor hun driver på slik. Veier seg selv opp og finner seg for lett i enhver sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG blir frustrert. Hva hun får ut av det er jeg søren ikke sikker på. Eller hvorfor hun driver på slik. Veier seg selv opp og finner seg for lett i enhver sak.

Oppmerksomhet.

Jeg støtter cathlins forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppmerksomhet.

Jeg støtter cathlins forslag.

Jeg tror ikke mekanismen bak eller løsningen er så enkel. Det sitter dypere enn det, og det er hva som gjør meg frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke mekanismen bak eller løsningen er så enkel. Det sitter dypere enn det, og det er hva som gjør meg frustrert.

Det du gjør nå fører ikke fram, så jeg hadde definitivt sluttet å belønne fokuset med forsikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du er mekanismen bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kreve henne for 3-5 positive utsagn om seg selv for hvert negative?

Kan ikke/klarer ikke kan møtes med vennlig, lun latter og et utsagn om at det vet man hun kan. La det være så soleklart at hun kan at det ikke en gang er verd å argumentere eller diskutere ytterligere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selvfølelse er viktig

Dette var et intressant tema/spørsmål. Kanskje dette er et spørsmål for Jesper Juul i Dagbladet? Synes han har mange fine svar. Dårlig selvtillit er viktig å gjøre noe med. Du får selv kjenne på om du tror det er dårlig selvfølelse eller påtatt dårlig selvfølelse. Tror jeg hadde hevet stemmen og sagt i mot med et bestem smil. Det er synd Bup ikke har et lavterskel tilbud for slike ting som urorer en.

Ellers synes jeg boken "Gi hverdagen et løft" er super. Hadde vi alle gjort sånn som boken anbefaler :)

Her kan man også ringe:

http://www.bekymring.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frokostkalkulator

Kan ikke/klarer ikke kan møtes med vennlig, lun latter og et utsagn om at det vet man hun kan. La det være så soleklart at hun kan at det ikke en gang er verd å argumentere eller diskutere ytterligere.

mvh

"liker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en måte som en del jenter fisker etter bekreftelse på. Evt. en form for falsk beskjedenhet eller å bygge ned prestasjonspress.

Noen ganger kan det være greit å konfrontere metoden. Altså si at dette er feil måte å fiske etter komplimenter på og hun har vær så god å svare på en mer fornuftig måte.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en måte som en del jenter fisker etter bekreftelse på. Evt. en form for falsk beskjedenhet eller å bygge ned prestasjonspress.

Noen ganger kan det være greit å konfrontere metoden. Altså si at dette er feil måte å fiske etter komplimenter på og hun har vær så god å svare på en mer fornuftig måte.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Spennende svar du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selvfølelse er viktig

Har en i familien som er slik som voksne. Jeg har faktisk lurt på om vedkommende har en diagnose. Uanstt så går det ikke inn.

Synes dette avsnittet passer veldig bra:

''En person med narsissistisk personlighetsforstyrrelse fremstår som «selvopptatt», men det er en overflatisk og altfor enkel beskrivelse. Egentlig mangler personen en klar utvikling av sitt «Selv». Selvet ble aldri utviklet normalt (på det tidspunkt det skulle vært utviklet) fordi barnet i tidlig alder ble lært opp til å bygge opp omsorgspersonens selv gjennom frykten for ikke å få nødvendige oppmerksomhet. Resultatet var at barnets selv ble underutviklet/skadet. Som et desperat (biologisk drevet) forsøk på kompensasjon for dette prøver personen til enhver tid, og på forskjellige måter å bringe omgivelsene til å bekrefte eksistensen av personens «Selv», ettersom den eneste måten personen kan ha noe forståelse av egen eksistens er gjennom tilbakemeldinger fra andre.''

Nå tror jeg ikke at den personen i vår familie er Narsisitsk for resten stemmer ikke. Men akkurat det avsnittet synes jeg passer så utrolig bra.

http://no.wikipedia.org/wiki/Narsissistisk_personlighetsforstyrrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en i familien som er slik som voksne. Jeg har faktisk lurt på om vedkommende har en diagnose. Uanstt så går det ikke inn.

''En person med narsissistisk personlighetsforstyrrelse fremstår som «selvopptatt», men det er en overflatisk og altfor enkel beskrivelse. Egentlig mangler personen en klar utvikling av sitt «Selv». Selvet ble aldri utviklet normalt (på det tidspunkt det skulle vært utviklet) fordi barnet i tidlig alder ble lært opp til å bygge opp omsorgspersonens selv gjennom frykten for ikke å få nødvendige oppmerksomhet. Resultatet var at barnets selv ble underutviklet/skadet. Som et desperat (biologisk drevet) forsøk på kompensasjon for dette prøver personen til enhver tid, og på forskjellige måter å bringe omgivelsene til å bekrefte eksistensen av personens «Selv», ettersom den eneste måten personen kan ha noe forståelse av egen eksistens er gjennom tilbakemeldinger fra andre.''

Nå tror jeg ikke at den personen i vår familie er Narsisitsk for resten stemmer ikke. Men akkurat det avsnittet synes jeg passer så utrolig bra.

Jøss, det var da voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

God ide! Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Det ligger en ekte sårhet og angst bak det hele. Det er hva som gjør meg frustrert (og bekymret) Hun spiller ikke et spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del over målet det der. Men takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...