Gå til innhold

Hjelp - er jeg hypoman??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har ikke diagnosen bipolar, men psykiateren min lufta det for meg en gang. Har fra "gammelt av" diagnosene eupf og unnvikende pf og siste årene en PTSD. Tok en bipolar-test med psykiateren for ei tid tilbake, spurte han så om jeg kan være det. Psykiateren min svarte ikke nøyaktige på det - sa bare at "nå er du i allefall medisinert for det uansett"...han siktet nok til lamictalen..

Nå har jeg vært gira, skikkelig gira, og nesten hyper i ei lita uke nå. Er til tider irritabel og oppjaget og nesten litt nervøs, men stort sett veldig gode følelser i kroppen og klin våken. Og det etter å ha vært deprimert og sliten i et par måneder minst. Nå har jeg kanskje skaffa meg jobb og studieplass i tillegg til at jeg har politianmeldt noen ( men det skjedde FØR denne perioden, faktum er at jeg må gjennom en etterforsking osv)..

Jeg føler det litt sånn som da jeg tok noen concertatabletter, bare ikke fullt så festlig, ikke misforstå meg jeg har slutta med rus har ikke rusa meg på ei god stund nå. Så enda mer uforståelig med denne oppturen, tenk om jeg nå snart får en nedtur? Har også slutta å få i meg sovemedisinen, for jeg brekker meg bare av den...altså, bare siden i går, har tatt den de andre dagene...

Er jeg hypoman og så i tilfelle hva gjør jeg osv?? Dessuten sitter jeg på kontoret her hjemme nå og føler det er ånder i rommet her og fryser på ryggen...er skvetten og det er ekkelt, er redd for å "se noe", men det gjør jeg ikke - bare føler det..

Skrevet

Det første bud når du er sånn er å få nok søvn. Du må ta sovemedisinen din. Ellers skal du tvinge deg til å gjøre det motsatte av det du vil akkurat nå. Har du lyst til å gjøre masse, skal du tvinge deg til å sitte ned. Tren gjerne litt hardt så kroppen blir litt sliten.

Jeg også "ser" ting når jeg er både oppe og nede. Fargene blir veldig intense og jeg fornemmer noe rundt meg. Dette er ikke farlig, det er bare sykdommen din som "snakker".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det du beskriver _kan_ være hypomani.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...