Gjest mange farger Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Dette er fullstendig på siden av noe tema, men noe jeg har undret meg litt over de siste årene. Hvis det er annonser for klær, utstyr el.l eller artikler fra en skole/ barnehage/ idrettslag, så er det nasten alltid minst ett mørkhudet barn med. I en periode var vår skole og vår barnehage flere ganger i avisene i forskjellige sammenhenger og helt uavhengig av hverandre. På skolen med 350 elever er det kanskje 10- 15 barn med mørkere hudfarge. Adopterte og invandrere. I barnehagen var det en av 35 barn som var adoptert fra østen. Dette ene barnet var avbildet og intervjuet i alle artiklene som handlet om alt fra sikkerhet i barnehagen, gøy å leke ute i regn, barnehage på tur i byen, barnehage på gårdsbesøk, barnehage på juletrehogst osv. med skolen er det det samme. Er dette et "innvandreralibi"? Har diskutert det litt i vennekretsen der det er folk i forskjellige farger. Alle har lagt merke til det men ikke fundert videre på det. Fullstendig idiotisk å undre seg over dette, men..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faustina Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg har vel ikke tenkt spesielt over det før du nå skriver det, for meg er det naturlig at "alle" er med, men som du sier: Det kan være veldig bevisst at man har med et ikke-norsk barn i slike artikler... virkelig vise at man i hvert fall ikke diskriminerer på bakgrunn av hudfarge... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Annonser skal først og fremst selge. Da er det viktig å få fram at produktet er noe som passer for absolutt alle - begge kjønn og alle grupper. Det er svært mange barn i Norge som ikke har lyst hår og blå øyne, og foreldrene deres utgjør en stor kundegruppe. Så det er ikke det minste rart om man velger å avspeile virkeligheten i en annonse eller katalog for f.eks. barnetøy eller leker. I artikler tror jeg det kan være en kombinasjon av mange hensyn - det er korrekt og inkluderende å ta et fargerikt (for å bruke det uttrykket akkurat her) illustrasjonsfoto, ofte stemmer det svært godt med virkeligheten, og man skal ikke gi noen lesergruppe følelsen av at dette ikke angår dem. Andre ganger er det rett og slett tilfeldighetene som råder. Husk at den som kommer fra avisa eller hva det måtte være, ikke nødvendigvis har full oversikt over hvor mange barn som har den ene eller andre bakgrunnen på skolen eller i barnehagen. Så passer man på å ta med litt forskjellig, slik at man i hvert fall ikke skal kunne beskyldes for å ha valgt for ensidig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg synes det er naturlig å velge et representativt utvalg på reportasjebilder, og i de fleste tilfeller vil det si at det er med folk med ulike hudfarger. Jeg kan ikke se at dette er noe å undre seg over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg synes ikke det er dumt å undre seg over dette, jeg har lurt på det selv. Den mørkhudete ungen blir et slags symbol for et flerkulturelt oslo. Hvis du ser på utenlandske filmer etc, så er gjerningsmannen alltid hvit- hvis det står mellom en svart og en hvit gjerningsmann. Det er den hvite som dør, og den svarte som overlever. Det blir en slags omvendt diskriminering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg har vel ikke tenkt spesielt over det før du nå skriver det, for meg er det naturlig at "alle" er med, men som du sier: Det kan være veldig bevisst at man har med et ikke-norsk barn i slike artikler... virkelig vise at man i hvert fall ikke diskriminerer på bakgrunn av hudfarge... '' Det kan være veldig bevisst at man har med et ikke-norsk barn i slike artikler... virkelig vise at man i hvert fall ikke diskriminerer på bakgrunn av hudfarge...'' Men hvis barnet får et fortrinn fordi h*n har et annet utseende, så blir det også diskriminerende, både for det "hvite" barnet, og den mørke. Da er det utseendet som står i fokus, og ikke barnet i seg selv. Det er vel ingen som har lyst til å være et symbol på integrering ? Noen ganger kan dette blir helt feil... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faustina Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 '' Det kan være veldig bevisst at man har med et ikke-norsk barn i slike artikler... virkelig vise at man i hvert fall ikke diskriminerer på bakgrunn av hudfarge...'' Men hvis barnet får et fortrinn fordi h*n har et annet utseende, så blir det også diskriminerende, både for det "hvite" barnet, og den mørke. Da er det utseendet som står i fokus, og ikke barnet i seg selv. Det er vel ingen som har lyst til å være et symbol på integrering ? Noen ganger kan dette blir helt feil... Nettopp, og her ligger hele problematikken med denne "jeg skal i hvert fall vise at jeg ikke diskriminerer, for da gjør man automatisk det andre veien.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Nettopp, og her ligger hele problematikken med denne "jeg skal i hvert fall vise at jeg ikke diskriminerer, for da gjør man automatisk det andre veien.. jeg kan jo forstå folk som diskriminerer på denne måten, hvis de ikke gjør det, kan de jo få stempel som rasister. Utlendinger og andre som ikke ser ut som, eller skiller seg ut fra majoritetsbefokningen er jo veldig kjappe med å rope ut om diskriminering/rasisme, hvis de føler seg urettferdig behandlet. Så hvis en mørk og en lys elev kom i slåsskamp, og jeg valgte å ta den hvites parti, så ville jeg vært redd for at jeg villle få et rasismestempel. Nå gidder jeg ikke å tenke på hva som er politiske korrekte uttrykk, men jeg regner med at folk forstår poenget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg synes det er naturlig å velge et representativt utvalg på reportasjebilder, og i de fleste tilfeller vil det si at det er med folk med ulike hudfarger. Jeg kan ikke se at dette er noe å undre seg over. ''Jeg synes det er naturlig å velge et representativt utvalg på reportasjebilder, og i de fleste tilfeller vil det si at det er med folk med ulike hudfarger'' Hvis det er begrunnelsen så er det helt greit. Men hvis det skulle stå mellom en lys og en mørk unge, og den mørke foretrekkes så synes jeg det ville vært fair for begge parter å begrunne valget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 ''Jeg synes det er naturlig å velge et representativt utvalg på reportasjebilder, og i de fleste tilfeller vil det si at det er med folk med ulike hudfarger'' Hvis det er begrunnelsen så er det helt greit. Men hvis det skulle stå mellom en lys og en mørk unge, og den mørke foretrekkes så synes jeg det ville vært fair for begge parter å begrunne valget. ''Men hvis det skulle stå mellom en lys og en mørk unge, og den mørke foretrekkes så synes jeg det ville vært fair for begge parter å begrunne valget.'' Høres voldsomt ut, etter min oppfatning. Begrunne overfor hvem? Ville heller håpet vi hadde kommet dit at det var helt tilfeldig hvem som ble valgt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 I den grad det skjer, så er det jo nettopp for å vise inkludering. Det er samme årsak som at man ofte har intervjuer osv. om kvinner som arbeider i "typiske manneyrker", og "menn som jobber i barnehager". Ikke bare viser det inkludering, men det gjengir også rollemodeller. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 ''Men hvis det skulle stå mellom en lys og en mørk unge, og den mørke foretrekkes så synes jeg det ville vært fair for begge parter å begrunne valget.'' Høres voldsomt ut, etter min oppfatning. Begrunne overfor hvem? Ville heller håpet vi hadde kommet dit at det var helt tilfeldig hvem som ble valgt. '' Ville heller håpet vi hadde kommet dit at det var helt tilfeldig hvem som ble valgt. '' Hva om det ikke er tilfeldig? Det er jo det trådstarter lurer på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 jeg kan jo forstå folk som diskriminerer på denne måten, hvis de ikke gjør det, kan de jo få stempel som rasister. Utlendinger og andre som ikke ser ut som, eller skiller seg ut fra majoritetsbefokningen er jo veldig kjappe med å rope ut om diskriminering/rasisme, hvis de føler seg urettferdig behandlet. Så hvis en mørk og en lys elev kom i slåsskamp, og jeg valgte å ta den hvites parti, så ville jeg vært redd for at jeg villle få et rasismestempel. Nå gidder jeg ikke å tenke på hva som er politiske korrekte uttrykk, men jeg regner med at folk forstår poenget. ''Nå gidder jeg ikke å tenke på hva som er politiske korrekte uttrykk, men jeg regner med at folk forstår poenget.'' Men det sier jo litt at du selv her velger å forsvare uttrykkene dine i fare for å bli kritisert for å ha uttrykket deg feil. Jeg synes ikke du ikke har skrevet noe galt, og jeg leser dette som et helt uskyldig innlegg med helt uskyldige spørsmål - og likevel skjønner jeg hvorfor du forsvarer deg. Og det er vel også noe av grunnen til at man velger "flerkulturelt" når det skal annonseres, markedsføres eller publiseres ting som handler om barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 ''Nå gidder jeg ikke å tenke på hva som er politiske korrekte uttrykk, men jeg regner med at folk forstår poenget.'' Men det sier jo litt at du selv her velger å forsvare uttrykkene dine i fare for å bli kritisert for å ha uttrykket deg feil. Jeg synes ikke du ikke har skrevet noe galt, og jeg leser dette som et helt uskyldig innlegg med helt uskyldige spørsmål - og likevel skjønner jeg hvorfor du forsvarer deg. Og det er vel også noe av grunnen til at man velger "flerkulturelt" når det skal annonseres, markedsføres eller publiseres ting som handler om barn. '' Men det sier jo litt at du selv her velger å forsvare uttrykkene dine i fare for å bli kritisert for å ha uttrykket deg feil. '' Jeg var vel litt redd for å få hypersensitive adoptivforeldre på nakken her;). Da blir absolutt ALT feil. Ikke kan en si at ungen er mørk, brun, svart, skjeve øyne osv. Alt det jeg sier her kan tolkes som diskriminering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 ''Men hvis det skulle stå mellom en lys og en mørk unge, og den mørke foretrekkes så synes jeg det ville vært fair for begge parter å begrunne valget.'' Høres voldsomt ut, etter min oppfatning. Begrunne overfor hvem? Ville heller håpet vi hadde kommet dit at det var helt tilfeldig hvem som ble valgt. Jeg må bare presisere at jeg tenkte mer på populære oppdrag, hvor det er mange barn som kniver om plassen. Hvis det skal gjøres en utvelgelse, er det jo greit med en slik begrunnelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 '' Men det sier jo litt at du selv her velger å forsvare uttrykkene dine i fare for å bli kritisert for å ha uttrykket deg feil. '' Jeg var vel litt redd for å få hypersensitive adoptivforeldre på nakken her;). Da blir absolutt ALT feil. Ikke kan en si at ungen er mørk, brun, svart, skjeve øyne osv. Alt det jeg sier her kan tolkes som diskriminering. Pleier du går rundt og påpeke at folk har "skjeve øyne"? Hvor ofte har du sagt at noen har ... eh ... "rette" (?) øyne? Du ser, ingen snakker om "rette øyne". Vi har ikke engang et ord for det. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Pleier du går rundt og påpeke at folk har "skjeve øyne"? Hvor ofte har du sagt at noen har ... eh ... "rette" (?) øyne? Du ser, ingen snakker om "rette øyne". Vi har ikke engang et ord for det. Med vennlig hilsen Nettopp! det belyser veldig godt min frustrasjon ang de politiske korrekte begrepene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg må bare presisere at jeg tenkte mer på populære oppdrag, hvor det er mange barn som kniver om plassen. Hvis det skal gjøres en utvelgelse, er det jo greit med en slik begrunnelse. ''Jeg må bare presisere at jeg tenkte mer på populære oppdrag, hvor det er mange barn som kniver om plassen. Hvis det skal gjøres en utvelgelse, er det jo greit med en slik begrunnelse.''' Kan hende folk med annen etnisitet blir noe oftere valgt ut, nettopp for å poengetere at de inkluderes i fellesskapet. Det er dem vel unt, og jeg kan ikke forstå at det er noe å irritere seg over eller som må begrunnes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Nettopp! det belyser veldig godt min frustrasjon ang de politiske korrekte begrepene. Hæ? Jeg har reist/bodd i et utall land (inkl. i Asia) og jeg har aldri noensinne hatt bruk for frasen "skjeve øyne". En frase som for øvrig virker negativ. Hvorfor i alle dager har du det? Hvorfor skal du fokusere på det? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hæ? Jeg har reist/bodd i et utall land (inkl. i Asia) og jeg har aldri noensinne hatt bruk for frasen "skjeve øyne". En frase som for øvrig virker negativ. Hvorfor i alle dager har du det? Hvorfor skal du fokusere på det? Med vennlig hilsen '' Jeg har reist/bodd i et utall land (inkl. i Asia) og jeg har aldri noensinne hatt bruk for frasen "skjeve øyne". En frase som for øvrig virker negativ. '' Nydelige blå øyne er positivt men nydelige skjeve øyne er det ikke altså? Jeg synes det er vakkert, og visste ikke at det var negativt å mente det, men jeg får vokte mine ord heretter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.