Sør Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 '' Jeg har reist/bodd i et utall land (inkl. i Asia) og jeg har aldri noensinne hatt bruk for frasen "skjeve øyne". En frase som for øvrig virker negativ. '' Nydelige blå øyne er positivt men nydelige skjeve øyne er det ikke altså? Jeg synes det er vakkert, og visste ikke at det var negativt å mente det, men jeg får vokte mine ord heretter. "Skjevt" er vanligvis et negativt ord. Poenget var dog like mye hvorfor du må nevne "skjeve øyne", og alle de andre tingene? Hvorfor er det så viktig for deg? Eller, sagt på en annen måte: hvorfor er det så viktig for deg å påpeke at noen har det, når ingen nevner "rette øyne"? (Verken her eller i utlandet, som jeg har hørt.) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg synes ikke det er dumt å undre seg over dette, jeg har lurt på det selv. Den mørkhudete ungen blir et slags symbol for et flerkulturelt oslo. Hvis du ser på utenlandske filmer etc, så er gjerningsmannen alltid hvit- hvis det står mellom en svart og en hvit gjerningsmann. Det er den hvite som dør, og den svarte som overlever. Det blir en slags omvendt diskriminering. ''Hvis du ser på utenlandske filmer etc, så er gjerningsmannen alltid hvit- hvis det står mellom en svart og en hvit gjerningsmann. Det er den hvite som dør, og den svarte som overlever. '' Bortsett fra at det som regel er omvendt, da. Dette finnes det masse litteratur på. Hvis du opplever det motsatt, er det nok fordi du legger så godt merke til unntakene - litt som at det man ser i nyhetene av noen kan oppleves som normalen, mens det egentlig er avvikene, ellers ville det ikke hatt nyhetsverdi i første omgang. Om utenlandske filmer & TV: http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/BlackDudeDiesFirst http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/crawford/jamesc.html Om annonsemarkedet i utenlandske motemagasiner: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1566142/Dame-Vivienne-attacks-racist-magazines.html ...og om det norske ukebladmarkedet: ''NRK har gått igjennom alle utgaver av Allers, Hjemmet og Norsk Ukeblad fra juli til og med november. I de 81 bladene finnes ikke én modell eller ett illustrasjonsbilde med mennesker som er mørke i huden.'' http://hannej.blogspot.com/2010/01/hvit-raus-og-folkelig.html Da er det kanskje ikke så overveldende med en og annen mørkhudet unge som reklamerer for barneklær eller en asiatisk smårolling som spiser yoghurt på reklamen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg synes ikke det er dumt å undre seg over dette, jeg har lurt på det selv. Den mørkhudete ungen blir et slags symbol for et flerkulturelt oslo. Hvis du ser på utenlandske filmer etc, så er gjerningsmannen alltid hvit- hvis det står mellom en svart og en hvit gjerningsmann. Det er den hvite som dør, og den svarte som overlever. Det blir en slags omvendt diskriminering. ''Hvis du ser på utenlandske filmer etc, så er gjerningsmannen alltid hvit'' Det må være filmer av nyere dato. Det er ingen overvekt av hvite skurker totalt sett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg må bare presisere at jeg tenkte mer på populære oppdrag, hvor det er mange barn som kniver om plassen. Hvis det skal gjøres en utvelgelse, er det jo greit med en slik begrunnelse. Begrunne valget? Hvorfor det? Da må man i så fall begrunne alle valg, ikke bare der hvor man har valgt en mørkhudet fremfor en lyshudet. Lykke til med det - det høres fryktelig komplisert ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 '' Men det sier jo litt at du selv her velger å forsvare uttrykkene dine i fare for å bli kritisert for å ha uttrykket deg feil. '' Jeg var vel litt redd for å få hypersensitive adoptivforeldre på nakken her;). Da blir absolutt ALT feil. Ikke kan en si at ungen er mørk, brun, svart, skjeve øyne osv. Alt det jeg sier her kan tolkes som diskriminering. HVorfor skal du snakke så mye om hvordan barna ser ut?? HVorfor er det i det hele tatt spesielt viktig? Barn er barn, mennesker er mennesker. Dessuten er hele "undringen" snudd på hodet i utgangspunktet. På bilder, i aviser, blader, hvor som helst, er det i all hovedsak mange flere bilder av lyshudede mennesker enn av mørkhudede. Det er et faktum. Og utvalget representerer på langt nær virkeligheten i Norge i dag. Konstruert problemstilling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 ja...også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 ''Hvis du ser på utenlandske filmer etc, så er gjerningsmannen alltid hvit'' Det må være filmer av nyere dato. Det er ingen overvekt av hvite skurker totalt sett. Jeg har nok sett altfor mye på tv-serier laget av svarte produsenter, de følger ofte denne tankegangen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 ''Jeg må bare presisere at jeg tenkte mer på populære oppdrag, hvor det er mange barn som kniver om plassen. Hvis det skal gjøres en utvelgelse, er det jo greit med en slik begrunnelse.''' Kan hende folk med annen etnisitet blir noe oftere valgt ut, nettopp for å poengetere at de inkluderes i fellesskapet. Det er dem vel unt, og jeg kan ikke forstå at det er noe å irritere seg over eller som må begrunnes. '' Kan hende folk med annen etnisitet blir noe oftere valgt ut, nettopp for å poengetere at de inkluderes i fellesskapet. Det er dem vel unt, og jeg kan ikke forstå at det er noe å irritere seg over eller som må begrunnes. '' Hvis jeg hadde hatt en annen etnisitet og ble valgt ut pga det, så hadde jeg likt å vite hvorfor, hvis det var flere om benet. Det er ikke alltid gøy å være et symbol på integrering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 '' Kan hende folk med annen etnisitet blir noe oftere valgt ut, nettopp for å poengetere at de inkluderes i fellesskapet. Det er dem vel unt, og jeg kan ikke forstå at det er noe å irritere seg over eller som må begrunnes. '' Hvis jeg hadde hatt en annen etnisitet og ble valgt ut pga det, så hadde jeg likt å vite hvorfor, hvis det var flere om benet. Det er ikke alltid gøy å være et symbol på integrering. Vel, det er vel enda mindre gøy å bli ekskludert og holdt utenfor. Man ønsker forskjellige rollemodeller, og det tror jeg de fleste forstår. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 HVorfor skal du snakke så mye om hvordan barna ser ut?? HVorfor er det i det hele tatt spesielt viktig? Barn er barn, mennesker er mennesker. Dessuten er hele "undringen" snudd på hodet i utgangspunktet. På bilder, i aviser, blader, hvor som helst, er det i all hovedsak mange flere bilder av lyshudede mennesker enn av mørkhudede. Det er et faktum. Og utvalget representerer på langt nær virkeligheten i Norge i dag. Konstruert problemstilling. For meg er det bare objektive beskrivelser av noen, i tilfellet jeg får behov for å gi et signaliment av noen. Men her satte jeg det veldig på spissen, uten å bruke de politisk korrekte ordene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Vel, det er vel enda mindre gøy å bli ekskludert og holdt utenfor. Man ønsker forskjellige rollemodeller, og det tror jeg de fleste forstår. Med vennlig hilsen Ingen er like og ting kan slå begge veier. Men det viktigste er jo at folk har det bra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fordi de er de klokeste og vakreste! Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Vi trenger å venne oss til å se variasjonen i en stadig mer globalisert verden. Derfor er det godt at artikler og andre offentlige publikasjoner viser et variert utvalg. At reklamen gjør det er vel heller for å få tilgang til en større markedsandel. Som adoptivmor må jeg innrømme [rødme] at jeg kjøpte det regntøyet jeg hadde sett ei lita asiatisk jente ha på seg i reklamen. Hva angår bilder og illustrasjoner i barnehagen, så er det akkurat slik i vår barnehage også. Jenta vår er den eneste adopterte av 56 barn (langt i fra den eneste av ikke-norsk opprinnelse, da). Og hun pryder de fleste sammenhenger. Når avisa kommer, så stråler hun foran på bildene. Og når avisa skal snakke med noen, så snakker de gjerne med henne. Som myrsnipemor, så er jeg overbevist om at det er kun fordi hun er vakker og flink til å snakke for seg. Det er lett å intervjue henne i fhd til andre barn, som mumler og er sjenerte. Det samme gjaldt broren da han gikk i barnehagen. Vi har masse avisklipp av han. Og han er ikke adoptert, men en traust og fornøyd unge som svarer høflig når han blir spurt. Så jeg tror ikke annet enn at de som skal illustrere eller intervjue velger objekter som er estetisk vakre, mulige å instruere hvis det er behov for det, og som er i stand til å snakke for seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg har også tenkt over det. Litt en "ingen skal i hvert fall tro vi er rasistiske"-holdning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.