Gå til innhold

Angstlidelse?

Gjest Anne Carine

Anbefalte innlegg

Gjest Anne Carine
Skrevet

Hei! Min mor, 85 år gammel, har inntil for 3 uker siden vært en livsglad dame. Hun har innimellom hatt en del stressende perioder i forhold til en narkoman sønn, som døde for noen år siden, samt en sønn som sliter med alkohol i perioder. Selv har hun hatt betennelsesleddgikt i over 40 år. Allikevel har hun alltid vært på farten og har syklet både hit og dit daglig. For tre uker siden var hun på besøk hos en venninne. Hun hadde ikke mer enn satt seg ned, da hun kjente prikking og nummenhet på venstre side av leppe. Deretter følte hun det samme i venstre fot og til slutt i venstre hånd. (Alt dette i løpet av 3 min.) Hun ble hentet i ambulanse til legevakt, hvor de konstaterte at det ihvertfall ikke var noe slag, og hun ble sendt hjem i drosje. Det ble ikke foretatt EKG da. Etter denne hendelsen har hun falt helt sammen, greier knapt å gå til postkassen alene, da hun føler at hun svimler. Hun har også mistet matlyst. Vi har måttet få igang en tilsynsordning samt servering av middag. Hun er veldig sliten, må hvile og sove nesten hele døgnet. Hun klager mye over at hun ser mye dårligere. Ansikter på tv og på bilder ser litt forvrengte ut. Hun kan ikke helt kjenne igjen kjente ansikter der. På personer i rommet merker hun ikke forskjell. Skrift i avisen går greit. Vi har siden vært hos nevrolog, fastlegen, øyenlege. Ikke noe nytt ang øynene siden sist undersøkelse i august. Blodprøver er bra, det samme med EKG. Jeg hadde håpet på at hun ville slappe av når hun nå har fått vite at de ikke har funnet ut noe spesielt. Nå mener hun at en betennelse på siden av foten har ført til en forgiftning i hele kroppen, og at legene har tatt for lett på det. Hun er kjent for å ikke å klage over smerter, har aldri på noen måte vært noen hypokonder.Hun har fått time for EEG. Kan det ha vært en blodpropp, og kan den i så fall ha gjort slik skade? Hun har ukentlig gått til fysioterapeut for å løse opp stiv nakke. Mange bekymringer har satt seg der i årenes løp, og leddgikten har vel også gjort sitt. Jeg har skjønt at det har vært en litt røff behandling, men hun har tålt det utroligste og er vant med mye smerte. Kan en slik behandling ha ført til et slags sammenbrudd? Jeg har også vært inne på tanken med Posttraumatisk stressyndrom. Hun har brått mistet livsgnisten. Samtidig som hun sier at nå er hun så gammel at vi må forstå at det beste er at hun dør, så virker hun livredd. Hun er veldig opp og ned i humør. Hun strekker ofte hals for å få puste, forsøker å ta pusteøvelser innimellom. Hun sier selv at hun føler veldig angst. Hun har tilsammen tatt 10 Sobril samt 2 Haldol i løpet av denne perioden på 3 uker. (Mindre enn legen har skrevet). Av og til "ser" hun ukjente personer og div skygger som kommer inn i rommet, av og til mener hun de setter seg ved siden av henne.. Dette blir hun ikke skremt av, hun bare konstaterer det. Innimellom føles det som om hun er den samme. Hva kan ha skjedd? Er det en mulighet for at hun kan bli frisk igjen? Hvor langvarig kan dette i så fall bli? Hva slags behandling trenger hun?

Skrevet

Legg innlegget ditt også inn på forum for Almennmedisin, da har du større sjanse for å få svar.

Ble det tatt CT? Det kan ha vært et TIA (drypp), men da burde symptomene ha forsvunnet i stor grad etter 24 timer skjønt forvirringen og synsforstyrrelsene kan henge igjen men hun er inne i sin 3dje uke. Hun er uten tvil redd, en slik opplevelse er svært traumatisk.

Din mor må få tatt CT, ultralyd av pulsårene på halsen, ekg (husker ikke om du nevnte dette).

Gjest Anne Carine
Skrevet

Legg innlegget ditt også inn på forum for Almennmedisin, da har du større sjanse for å få svar.

Ble det tatt CT? Det kan ha vært et TIA (drypp), men da burde symptomene ha forsvunnet i stor grad etter 24 timer skjønt forvirringen og synsforstyrrelsene kan henge igjen men hun er inne i sin 3dje uke. Hun er uten tvil redd, en slik opplevelse er svært traumatisk.

Din mor må få tatt CT, ultralyd av pulsårene på halsen, ekg (husker ikke om du nevnte dette).

Hei! Ja, min mor har også tatt CT. Hun hadde ikke hatt noen blødning. Når det gjelder Tia, vil vel ikke det vise på en CT? Det er ikke tatt noen MR enda.

Lurer på om det kan være massasje hos fysioterapeut som kan ha utløst en slik reaksjon. Masse bekymringer som har ligget i rygg og skuldre i årevis.

Skrevet

Hei! Ja, min mor har også tatt CT. Hun hadde ikke hatt noen blødning. Når det gjelder Tia, vil vel ikke det vise på en CT? Det er ikke tatt noen MR enda.

Lurer på om det kan være massasje hos fysioterapeut som kan ha utløst en slik reaksjon. Masse bekymringer som har ligget i rygg og skuldre i årevis.

Et "normalt" TIA vil kunne sees, men et ørlte TIA vil svært sjelden sees på CT. Jeg er og litt intr i at hun tar ultralyd av pulsårene rundt halsen dette fordi dersom hun går i fysio og blir massert i/opp nakken/skuldre. Fryktelig ekkel opplevelse dette her, håper virkelig dere finner noen svar. Jeg tenkte på begynnende demens, men dette kom så ekstremt plutselig at jeg finner det vanskelig å tro. Jeg synes også det er pussig at hun har symptomer som prikking i leppe, armer og ben, hvor det hele går over etter få minutter for det er klassiske TIA symptomer. Uansett hva denne prikkingen og svært ubehagelige opplevelsen var så kan den trigge frem forvirringen/mistenksomheten hun opplever.

Min egen bestemor opplevde noe av det samme. Dette er flerfoldige år siden, hun var da 84 år. Hun opplevde den samme svært plutselige og markante personlighetsforandringen, ble mistenksom og til tider godt over grensen for paranoid (vært frisk og hatt god mental helse hele livet, aktiv og kjernesunn med andre ord), kjente ikke igjen venner, ble aggressiv i perioder (ikke mot familie men "ukjente"). Hun ble innlagt på psykiatrisk en sommer fordi ingen kunne forstå hva dette dreide seg om men senere kom det frem at hun hadde innbrudd i kjelleren sin og at dette ble en voldsom påkjenning for henne + at hun mest sannsynlig hadde hatt et ørlite TIA.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...