Gjest ambrose Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Spurte om shampoo mot kløe her om dagen og fikk mange tips. Oppdaget dessverre i går lus.. Behandlet i går med lus-kur kjøpt på apoteket og har varslet skolen (pga smitte). Men må virkelig alt av sengetøy, hånduker, luer o.l kokvaskes og fryses? Hva er dere dol-mødres erfaring? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Det bør enten kokvaskes, fryses,legges i badstua eller legges vekk i minimum to dager. Følg oppskriften på lusemiddelet. Det er vel bedre å ta en skikkelig sjau enn å ha lus som kommer igjen? http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/hud-og-haar/hodelus?gclid=CPTdgIaDvasCFUW-zAod4HlwwQ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regelmessig kamming er viktig Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Det er viktig at dere fortsetter å gre med lusekam hver dag frem til dere bruker kuren på nytt (etter oppskriften på pakken). Og at dere grer hyppig også etter dette. Det er kammingen som er mest effektiv, sammen med middelet dere har brukt (og som kun brukes der man har sett lus / egg, _ikke_ forebyggende på resten i husstanden) Gre også resten av familien daglig i denne perioden, og så en gang i uken resten av lusesesongen. Når dere grer, ha et håndlke rundt skuldrene. Dette håndkleet vaskes på 60 grader eller fryses i minst fire timer. Lusene og eggene dør på 60 gradersvask eller fire timer i kald fryser, så dette holder for sengetøy også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regelmessig kamming.. Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Det er viktig at dere fortsetter å gre med lusekam hver dag frem til dere bruker kuren på nytt (etter oppskriften på pakken). Og at dere grer hyppig også etter dette. Det er kammingen som er mest effektiv, sammen med middelet dere har brukt (og som kun brukes der man har sett lus / egg, _ikke_ forebyggende på resten i husstanden) Gre også resten av familien daglig i denne perioden, og så en gang i uken resten av lusesesongen. Når dere grer, ha et håndlke rundt skuldrene. Dette håndkleet vaskes på 60 grader eller fryses i minst fire timer. Lusene og eggene dør på 60 gradersvask eller fire timer i kald fryser, så dette holder for sengetøy også. En ting til, når dere har frosset eller vasket håndklær og sengetøy, la dette ligge / henge noen dager før dere tar det i bruk, slik at det tar noen dager før det er i "omløp" igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest var litt hysterisk Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Vi hadde hodelus i huset for noen år siden, alle vi jentene, jeg og døtrene våre. (Minstejenta "hadde de med seg hjem" fra barnehagen.) Jeg ble helt desperat, stod med lusekammen gredde og gredde helt til jeg blødde i hodebunnen ... begge jentene våre hadde/har langt hår, så det ble to flasker med lusekur i to runder på de, for en skal ta kuren igjen etter noen dager, håret mitt var så kort at jeg klarte meg med en flaske pr runde. Jeg la alt av sengetøy og sykkelhjelmer i fryseboksen, de lå der en hel dag. Jeg kastet alt av hårbørster, hårstrikker osv. og kjøpte inn nytt. Vasket ned rommene gjorde jeg også, sengene, tak og vegger. Lusene lever visst ikke så mange timene "utenfor" hodet, så jeg opptrådte vel litt hysterisk ) men men, vi blei nå kvitt udyra ). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Lus er noe herk, og bedre å gjøre en skikkelig innsats. Men det er ikke nødvendig å kaste ting. Følg rådene i linken fra GA: Vask sengetøy og håndklær på 60 graders vask, Legg kosedyr og annet som ikke tåler (så varm) vask i fryseren. Vi valgte også å ta bort løse puter og pledd fra sofa osv, dvs stappet dem oppi en søppelsekk og satte til sides i noen døgn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 En ting til, når dere har frosset eller vasket håndklær og sengetøy, la dette ligge / henge noen dager før dere tar det i bruk, slik at det tar noen dager før det er i "omløp" igjen. Nei 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 To ganger har dattera hatt med udyra fra skolen. Første gangen fikk jeg nærmest panikk og rundvasket hele huset. Men andre gangen tok jeg det roligere. Tok vekk alt av sengetøy, vasket på 90 grader ( 60 skal holde) og fjernet dyner og hodeputer, har heldigvis dobbelt opp. Så tok jeg og vasket alle hådklær på 90. Alle klær, kosebamser, tepper, puter o.l ungen hadde på rommet sitt tok jeg vekk i to uker. Lusa kan ikke leve mer enn maks tre dager uten tilgang på "mat", da dør den. Og selvfølgelig, lusekur. Men snakk med dem i barnehagen, og innfør en "lusesjekk-dag" f eks fredag. All foreldrene lusesjekker sine barn på f.eks fredag ettermiddag, finner de lus er det lusekur på lørdag. Tar alle det samtidig er det mindre sjanse for at det smitter. Det var en slik kampanje på skolen til dattera, og når alle tok samme sjauen samtidig ble det mye mindre av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 To ganger har dattera hatt med udyra fra skolen. Første gangen fikk jeg nærmest panikk og rundvasket hele huset. Men andre gangen tok jeg det roligere. Tok vekk alt av sengetøy, vasket på 90 grader ( 60 skal holde) og fjernet dyner og hodeputer, har heldigvis dobbelt opp. Så tok jeg og vasket alle hådklær på 90. Alle klær, kosebamser, tepper, puter o.l ungen hadde på rommet sitt tok jeg vekk i to uker. Lusa kan ikke leve mer enn maks tre dager uten tilgang på "mat", da dør den. Og selvfølgelig, lusekur. Men snakk med dem i barnehagen, og innfør en "lusesjekk-dag" f eks fredag. All foreldrene lusesjekker sine barn på f.eks fredag ettermiddag, finner de lus er det lusekur på lørdag. Tar alle det samtidig er det mindre sjanse for at det smitter. Det var en slik kampanje på skolen til dattera, og når alle tok samme sjauen samtidig ble det mye mindre av det. ups, blandet litt sammen med ett innlegg under. Ser jo nå at dere hjar fått fra skolen og ikke barnehagen. Men er jo samme fremgangsmåten uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Vi hadde hodelus i huset for noen år siden, alle vi jentene, jeg og døtrene våre. (Minstejenta "hadde de med seg hjem" fra barnehagen.) Jeg ble helt desperat, stod med lusekammen gredde og gredde helt til jeg blødde i hodebunnen ... begge jentene våre hadde/har langt hår, så det ble to flasker med lusekur i to runder på de, for en skal ta kuren igjen etter noen dager, håret mitt var så kort at jeg klarte meg med en flaske pr runde. Jeg la alt av sengetøy og sykkelhjelmer i fryseboksen, de lå der en hel dag. Jeg kastet alt av hårbørster, hårstrikker osv. og kjøpte inn nytt. Vasket ned rommene gjorde jeg også, sengene, tak og vegger. Lusene lever visst ikke så mange timene "utenfor" hodet, så jeg opptrådte vel litt hysterisk ) men men, vi blei nå kvitt udyra ). Dette var mer hysterisk reaksjon enn jeg hadde dette Vi ble ogå kvitt det da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest til meg? Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 En ting til, når dere har frosset eller vasket håndklær og sengetøy, la dette ligge / henge noen dager før dere tar det i bruk, slik at det tar noen dager før det er i "omløp" igjen. ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har hatt lus Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 I alle lusebrosjyrer, etc. som jeg har lest, står det at det ikke er nødvendig å rundvaske huset, fryse ned kosedyr, etc. Hvis vi hadde fått lus i hus og virkelig ikke hadde blitt kvitt det, hadde jeg tatt med meg rene klær og reist bort i tre dager. Så er luse definitivt død. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 I alle lusebrosjyrer, etc. som jeg har lest, står det at det ikke er nødvendig å rundvaske huset, fryse ned kosedyr, etc. Hvis vi hadde fått lus i hus og virkelig ikke hadde blitt kvitt det, hadde jeg tatt med meg rene klær og reist bort i tre dager. Så er luse definitivt død. Jeg så en annen svarte at hun pakket bort dyner og satte på loftet. Synes det var smart. Jeg vasket enkelte klær og annet som jeg tenkte kunne være smart å vaske for sikkerhets skyld. Ellers gjorde jeg ikke en slik "helomvending" slik jeg hadde hhørt og trodd man skulle gjøre. Og lusa er definitivt borte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.