Gjest feilhukommelse Skrevet 27. september 2011 Skrevet 27. september 2011 Jeg opplevde noe veldig traumatisk som liten (5 år). Nå har noen fortalt meg at det første jeg husker fra det som skjedde, ikke skjedde. Det er nesten så jeg lurer på om det er den andre personen som husker feil, og ikke jeg. Men den personen var voksen. Noen overlevde fra Utøya har også sagt i poltiavhør, uavhengig av hverandre, at de så en annen gjerningsmann. Dette har politiet avkreftet. Hva er psykologien bak kollektiv feilhukommelse? Hvordan er det mulig å huske noe som aldri har skjedd???? 0 Siter
Kalevaala Skrevet 27. september 2011 Skrevet 27. september 2011 BBC hadde en gang et program om dette. Der viste de folk bilder fra deres barndom, hvor bilder av dem var manipulert inn i falske situasjoner. Ett eksempel var en ballongferd. Det var flere som ikke bare "husket" at de hadde opplevd nettopp dette, men kunne forklare ganske detaljert om hendelsen og omstendighetene rundt. Her er mer informasjon: http://www.bbc.co.uk/radio4/memory/understand/false_memories.shtml 0 Siter
frosken Skrevet 27. september 2011 Skrevet 27. september 2011 Dette tror jeg har sammenheng med at vi llager historier basert på elementer vi husker. For å få historiene til å henge sammen og gi mening, så hender det at vi legger eller trekker fra litt. Jeg har foreløpig kke lest linken Kalevaala har lagt ut,. men tror den er interessant. 0 Siter
Gjest feilhukommelse Skrevet 27. september 2011 Skrevet 27. september 2011 BBC hadde en gang et program om dette. Der viste de folk bilder fra deres barndom, hvor bilder av dem var manipulert inn i falske situasjoner. Ett eksempel var en ballongferd. Det var flere som ikke bare "husket" at de hadde opplevd nettopp dette, men kunne forklare ganske detaljert om hendelsen og omstendighetene rundt. Her er mer informasjon: http://www.bbc.co.uk/radio4/memory/understand/false_memories.shtml '' BBC hadde en gang et program om dette. Der viste de folk bilder fra deres barndom, hvor bilder av dem var manipulert inn i falske situasjoner. Ett eksempel var en ballongferd. '' En ballongferd? Jeg hadde hatt vanskelig for å forstå, hvorfor jeg ikke ville ha husket det, ettersom jeg alltid har hatt lyst til gjøre det. Så akkurat den hadde nok ikke fungerer for meg. 0 Siter
Gjest feilhukommelse Skrevet 27. september 2011 Skrevet 27. september 2011 Dette tror jeg har sammenheng med at vi llager historier basert på elementer vi husker. For å få historiene til å henge sammen og gi mening, så hender det at vi legger eller trekker fra litt. Jeg har foreløpig kke lest linken Kalevaala har lagt ut,. men tror den er interessant. Det er jo ganske interessant at flere fra utøya uavhengig av hverandre, beskrev den samme ukjente gjerningsmannen. Men politiet er sikre på at ABB var alene om udåden. Under Oklahoma-bombingen så var det også en del som beskrev en annen gjerningsmann (som ingen heller visste hvem var). Så hvorfor skjer dette? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.