Gå til innhold

når en husker noe som aldri har skjedd...

Anbefalte innlegg

Gjest feilhukommelse
Skrevet

Jeg opplevde noe veldig traumatisk som liten (5 år). Nå har noen fortalt meg at det første jeg husker fra det som skjedde, ikke skjedde.

Det er nesten så jeg lurer på om det er den andre personen som husker feil, og ikke jeg. Men den personen var voksen.

Noen overlevde fra Utøya har også sagt i poltiavhør, uavhengig av hverandre, at de så en annen gjerningsmann. Dette har politiet avkreftet.

Hva er psykologien bak kollektiv feilhukommelse?

Hvordan er det mulig å huske noe som aldri har skjedd????

Skrevet

BBC hadde en gang et program om dette. Der viste de folk bilder fra deres barndom, hvor bilder av dem var manipulert inn i falske situasjoner. Ett eksempel var en ballongferd.

Det var flere som ikke bare "husket" at de hadde opplevd nettopp dette, men kunne forklare ganske detaljert om hendelsen og omstendighetene rundt.

Her er mer informasjon:

http://www.bbc.co.uk/radio4/memory/understand/false_memories.shtml

Skrevet

Dette tror jeg har sammenheng med at vi llager historier basert på elementer vi husker. For å få historiene til å henge sammen og gi mening, så hender det at vi legger eller trekker fra litt.

Jeg har foreløpig kke lest linken Kalevaala har lagt ut,. men tror den er interessant.

Gjest feilhukommelse
Skrevet

BBC hadde en gang et program om dette. Der viste de folk bilder fra deres barndom, hvor bilder av dem var manipulert inn i falske situasjoner. Ett eksempel var en ballongferd.

Det var flere som ikke bare "husket" at de hadde opplevd nettopp dette, men kunne forklare ganske detaljert om hendelsen og omstendighetene rundt.

Her er mer informasjon:

http://www.bbc.co.uk/radio4/memory/understand/false_memories.shtml

'' BBC hadde en gang et program om dette. Der viste de folk bilder fra deres barndom, hvor bilder av dem var manipulert inn i falske situasjoner. Ett eksempel var en ballongferd.

''

En ballongferd? Jeg hadde hatt vanskelig for å forstå, hvorfor jeg ikke ville ha husket det, ettersom jeg alltid har hatt lyst til gjøre det.;)

Så akkurat den hadde nok ikke fungerer for meg.

Gjest feilhukommelse
Skrevet

Dette tror jeg har sammenheng med at vi llager historier basert på elementer vi husker. For å få historiene til å henge sammen og gi mening, så hender det at vi legger eller trekker fra litt.

Jeg har foreløpig kke lest linken Kalevaala har lagt ut,. men tror den er interessant.

Det er jo ganske interessant at flere fra utøya uavhengig av hverandre, beskrev den samme ukjente gjerningsmannen. Men politiet er sikre på at ABB var alene om udåden.

Under Oklahoma-bombingen så var det også en del som beskrev en annen gjerningsmann (som ingen heller visste hvem var).

Så hvorfor skjer dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...