mirami Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Kan det være at han har psykiske problemer eller en annen sykdom som gjør at det er vanskelig for han å stå opp og ta tak i livet sitt? En ting er at man fester mye i helga, men det høres absolutt ikke normalt ut at han ikke klarer stå opp for å gå på jobb og holde andre avtaler. Jeg har ikke hørt om noen som er så voksne og som ikke klarer å stå opp, så tror nesten det må ligge noe mer bak? Ser han det ikke som et problem heller? Hvis det ikke er det, og han bare er "lat", så tror jeg nesten du bare må unngå å hjelpe han økonomisk med husleie og mat. Når han er såpass voksen tror jeg kanskje ikke det hjelper å ringe og mase, men han må se selv at han har et problem og faktisk trenger en jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirami Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Kan det være at han har psykiske problemer eller en annen sykdom som gjør at det er vanskelig for han å stå opp og ta tak i livet sitt? En ting er at man fester mye i helga, men det høres absolutt ikke normalt ut at han ikke klarer stå opp for å gå på jobb og holde andre avtaler. Jeg har ikke hørt om noen som er så voksne og som ikke klarer å stå opp, så tror nesten det må ligge noe mer bak? Ser han det ikke som et problem heller? Hvis det ikke er det, og han bare er "lat", så tror jeg nesten du bare må unngå å hjelpe han økonomisk med husleie og mat. Når han er såpass voksen tror jeg kanskje ikke det hjelper å ringe og mase, men han må se selv at han har et problem og faktisk trenger en jobb. En annen ting er om det kanskje kan skyldes at han har lite strukur på hverdagene? I og med at han har et eget firma og arbeidstidene sikkert er fleksible, kan det sikkert være fristende å ligge til langt på dag og sitte tilsvarende oppe om natta og jobbe? Husker det var noen som holdt på sånn da jeg studerte. Kanskje det faktisk hjelper mye å få en jobb der han må være på plass om morgenen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Han klarer seg tydeligvis ikke så bra _uten_ disse putene... Vile du heller latt din sønn gå til grunne uten å i det minste forsøke? For å sette det på spissen ved å ta et narkomanieksempel: Skulle Thorvald slutte å bry seg og bekymre seg om Nini? Ja, man må la barna bli voksne og ta ansvaret for sine egne valg og sitt eget liv, og ja det er begrenset hvilke muligheter man har til å nå frem, og man bør absolutt vurdere om egen innblanding kan skade forholdet til sitt voksne barn - om det i det hele tatt er "verdt" forsøket. Men at man bekymrer seg og ønsker å hjelpe selv voksne barn synes jeg er naturlig. Jeg har aldri vært på galeien slik som trådstarters sønn, men jeg har blitt oppringt av mor på mang en eksamensdag, bare for å være 100% sikker på at jeg ikke skulle sove fra vekkerklokka på en så vikttig dag. Jeg var alltid allerede våken da hun ringte, men syntes det var deilig med et sikkerhetsnett, og også svært hyggelig at hun brydde seg og også hyggelig med et "lykke til" på morgenskvisten. Dette har da vitterlig ikke ødelagt for mine utviklingsmuligheter senere i livet. ''Jeg har aldri vært på galeien slik som trådstarters sønn, men jeg har blitt oppringt av mor på mang en eksamensdag, bare for å være 100% sikker på at jeg ikke skulle sove fra vekkerklokka på en så vikttig dag. Jeg var alltid allerede våken da hun ringte, men syntes det var deilig med et sikkerhetsnett, og også svært hyggelig at hun brydde seg og også hyggelig med et "lykke til" på morgenskvisten. Dette har da vitterlig ikke ødelagt for mine utviklingsmuligheter senere i livet.'' Samme her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BF 52 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Men hvordan har far ellers oversikt over når sønnen står opp og hva han bruker natta på? Hvis "gamlingen" reiser hjem til sønnen på ugudelige tider for å sjekke, så ser jeg flere problemer... hehehehe Jeg ringer kl 12-18 og han sover i 80% tilfellene.Ja han bor alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BF 52 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Vi er vel slik skapt at vi gjerne vil hjelpe samme hvor gamle barna blir:-) Men her synest jeg at sønnen bør flytte for seg selv. At voksne barn bor hjemme er en stor bjørnetjeneste. Så er stort sett enig med deg:-) Read my lips! Skal man bare la en voksen sønn gå til grunne bare fordi han oppfører seg som en tenåring? Hva han røyker skal jeg ikke oppgi her,men han snuser. Hans firma er i ferd med å gå konkurs,da han aldri har betalt skatt. Han blir snart kastet ut om han ikke klarer å betale 8000 kr mnd i husleie. Han har ingen annen jobb.NAV holder snart på å gi han opp,da han ikke klarer å skaffe seg egen jobb og sliter tungt psykisk. Dette sliter jo på både far og mor,så jeg ser ikke mine arme råd. Både jeg mor og sønn bor i Akerhus.Yngste sønn er gift og har en datter på 6 mnd.Han har fast jobb og tjener godt. Om han ikke får ut fingern snart blir det ung ufør på "eldstebarnet". Jeg er å klandre for mye av barndommen hans.Man skal aldri behandle gutter som små menn,men som barn,helt til de er 14-15. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Read my lips! Skal man bare la en voksen sønn gå til grunne bare fordi han oppfører seg som en tenåring? Hva han røyker skal jeg ikke oppgi her,men han snuser. Hans firma er i ferd med å gå konkurs,da han aldri har betalt skatt. Han blir snart kastet ut om han ikke klarer å betale 8000 kr mnd i husleie. Han har ingen annen jobb.NAV holder snart på å gi han opp,da han ikke klarer å skaffe seg egen jobb og sliter tungt psykisk. Dette sliter jo på både far og mor,så jeg ser ikke mine arme råd. Både jeg mor og sønn bor i Akerhus.Yngste sønn er gift og har en datter på 6 mnd.Han har fast jobb og tjener godt. Om han ikke får ut fingern snart blir det ung ufør på "eldstebarnet". Jeg er å klandre for mye av barndommen hans.Man skal aldri behandle gutter som små menn,men som barn,helt til de er 14-15. Mine barn slutter å være mine barn, når de fyller 18 år, de er mine barn for resten av livet! Skulle noen av dem havne i uføre, ville både jeg og min eks stille opp, selv om "barnet" var 40 år! Ikke alle mennesker er vellykket her i livet, og det må man ta høyde for, som foreldre, mener jeg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 ''Du kunne jo forsøke å snakke med han om dette og lure på om det er noe du kan gjøre i en overgangsfase for å hjelpe han på rett kjøl, f eks avtale å stikke innom han hver mandagsmorgen noen uker for å sørge for at han kommer seg opp, ta han med på en far-sønn-tur i skogen el lign en og annen helg for å få et avbrekk fra festing osv?'' Mannen er 28 år. Det blir å sy puter under armene på sin voksne sønn. Det tror jeg ikke du mener, dattera di er jo voksen og du bryr deg om henne likevel ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BF 52 Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Mine barn slutter å være mine barn, når de fyller 18 år, de er mine barn for resten av livet! Skulle noen av dem havne i uføre, ville både jeg og min eks stille opp, selv om "barnet" var 40 år! Ikke alle mennesker er vellykket her i livet, og det må man ta høyde for, som foreldre, mener jeg! Ja helt enig.Men bekymringene forsvinner ikke.De blir bare mindre for hver telefonsamtale jeg får. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det tror jeg ikke du mener, dattera di er jo voksen og du bryr deg om henne likevel ;o) Klart jeg bryr meg om henne, men tror du jeg skjekker om hun står opp om morgenen? Nei, det gjør jeg ikke ;-) Jeg sjekker sønnen noen ganger, men jeg kommer til å slutte med det mange år før han fyller 28. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Ja han har allerede fått 2 biler til tilsammen 5-15 000.Og har lånt ham 5000 over 10 år som jeg ikke har fått tilbake.Han har ingen jobb bare ett firma som holder på å gå konk.Han har 8000 i husleie og ingen registrert inntekt. Da må du rett og slett gjøre deg "hard" og la være å gi etter. Du lærer han ingenting på den måten. Han må, som de andre sier, lære seg hvor maten kommer fra. Mister han tak over hodet, vel, da finner han alltids en løsning. Kanskje han våkner litt og skjerper seg, eller bor hos venner til de ikke orker mer. Før eller siden MÅ han ta seg selv i nakken og ordne opp på ett eller annet vis. Skjønner godt at du er veldig bekymret. At han sliter psykisk hjelper ikke akkurat når han må ta seg sammen. Da er det ikke alltid at det går, rett og slett. Men dersom du fortsetter å sy puter under armene på han, så har du det gående, han ER VOKSEN og jeg syns at andre skal steppe inn nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BF52 Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Det tror jeg ikke du mener, dattera di er jo voksen og du bryr deg om henne likevel ;o) Har ingen datter,men 2 sønner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-På Dol av og til Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Read my lips! Skal man bare la en voksen sønn gå til grunne bare fordi han oppfører seg som en tenåring? Hva han røyker skal jeg ikke oppgi her,men han snuser. Hans firma er i ferd med å gå konkurs,da han aldri har betalt skatt. Han blir snart kastet ut om han ikke klarer å betale 8000 kr mnd i husleie. Han har ingen annen jobb.NAV holder snart på å gi han opp,da han ikke klarer å skaffe seg egen jobb og sliter tungt psykisk. Dette sliter jo på både far og mor,så jeg ser ikke mine arme råd. Både jeg mor og sønn bor i Akerhus.Yngste sønn er gift og har en datter på 6 mnd.Han har fast jobb og tjener godt. Om han ikke får ut fingern snart blir det ung ufør på "eldstebarnet". Jeg er å klandre for mye av barndommen hans.Man skal aldri behandle gutter som små menn,men som barn,helt til de er 14-15. Tror du har svart på feil innlegg her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Read my lips! Skal man bare la en voksen sønn gå til grunne bare fordi han oppfører seg som en tenåring? Hva han røyker skal jeg ikke oppgi her,men han snuser. Hans firma er i ferd med å gå konkurs,da han aldri har betalt skatt. Han blir snart kastet ut om han ikke klarer å betale 8000 kr mnd i husleie. Han har ingen annen jobb.NAV holder snart på å gi han opp,da han ikke klarer å skaffe seg egen jobb og sliter tungt psykisk. Dette sliter jo på både far og mor,så jeg ser ikke mine arme råd. Både jeg mor og sønn bor i Akerhus.Yngste sønn er gift og har en datter på 6 mnd.Han har fast jobb og tjener godt. Om han ikke får ut fingern snart blir det ung ufør på "eldstebarnet". Jeg er å klandre for mye av barndommen hans.Man skal aldri behandle gutter som små menn,men som barn,helt til de er 14-15. Til å begynne med var jeg mer bekymret for deg, men jeg har etterhvert skjønt at situasjonen for sønnen din er ganske alvorlig. At du ikke *kan* fortelle hva han røyker, tyder det på at han har et rusproblem. Han går til psykolog, forteller du. Han sliter psykisk, det forstår jeg. Han klarer ikke å styre økonomien sin, har ikke nok jobb til å livberge seg, står i fare for å bli kastet ut av leiligheten sin. Jeg forstår at du er bekymret! Hva han gjør på fritida og hva slags døgnrytme han har, er strengt tatt ikke viktig, men hele livssituasjonen hans synes å være dårlig. Det er ikke din jobb å hjelpe ham med dette. Du skal bare være en god og støttende far, ikke øse ut penger. NAV og helsevesenet er rette instanser nå. Men de må samarbeide, også med sønnen din. Gjør de det riktige, kan de kanskje få ham på rett spor. Men noen personer er bare ikke i stand til å "ta vare på seg selv". Ikke gå i fella å sammenligne guttene dine. De er forskjellige individer. Kan hende uføretrygd er det rette for sønnen din? Men vær klar over at "ung ufør" ikke blir gitt "automatisk" pga alder, det kreves en klart dokumentert diagnose som skal ha vært utslagsgivende for at personen ikke har klart å være i jobb. Denne må man kunne bevise har oppstått før personen fylte 26 år. Man må vanligvis gjennom en runde med behandling og/eller arbeidsutprøving før en uføresøknad blir godkjent. Sønnen din kan få oppnevnt hjelpeverge (feks deg) hvis han går med på det, som kan styre økonomien hans. Han skal ikke umyndiggjøres for å få dette. Ellers kan det være en ide å legge inn husleie og andre faste oppdrag i nettbanken. 8000 kroner er mye i husleie. Kan det være aktuelt å finne en billigere leilighet? Boligkontoret kan også gi økonomisk støtte når boutgiftene er urimelig høye i forhold til inntekten. Ønsker deg og sønnen alt godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fortvilet far til 2 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Kan det være at han har psykiske problemer eller en annen sykdom som gjør at det er vanskelig for han å stå opp og ta tak i livet sitt? En ting er at man fester mye i helga, men det høres absolutt ikke normalt ut at han ikke klarer stå opp for å gå på jobb og holde andre avtaler. Jeg har ikke hørt om noen som er så voksne og som ikke klarer å stå opp, så tror nesten det må ligge noe mer bak? Ser han det ikke som et problem heller? Hvis det ikke er det, og han bare er "lat", så tror jeg nesten du bare må unngå å hjelpe han økonomisk med husleie og mat. Når han er såpass voksen tror jeg kanskje ikke det hjelper å ringe og mase, men han må se selv at han har et problem og faktisk trenger en jobb. Vi hadde i dag en avtale kl 14.Han har sittet oppe i hele natt.Fikk sms om at jeg kunne komme kl 16.Han forstår ikke at 4 timer er litt lite søvn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirami Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Vi hadde i dag en avtale kl 14.Han har sittet oppe i hele natt.Fikk sms om at jeg kunne komme kl 16.Han forstår ikke at 4 timer er litt lite søvn. Hm.. Jeg mener at hvis en voksen mann på 27 ikke klarer å stå opp til kl 14, så må det være noe mer enn at han ikke forstår det.. Mange flytter hjemmefra når de er 16 uten å ha noe problem.. Han bør kanskje ta en tur til legen? Siden han har så problmer med å holde avtaler selv, kanskje du bør hjelpe han, bestille time og følge han? Og hvis han er for trøtt eller kommer med en annen unnskyldning, får du bare dra med han likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.