motorPrøysen Skrevet 27. september 2011 Skrevet 27. september 2011 Danske forskere foreslår et rammeverk for mobil overvåking av bipolare ved hjelp av en app for smarttelefoner: Pasienten legger daglig inn søvn, medisinering, humør. Det mest futuristiske er at man bruker telefonens innebygde GPS og bevegelsessenor samt frekvens av telefoner og tekstmeldinger til å anslå henholdsvis fysisk og sosial aktivitet. Slik kan behandlerne bli varsla hvis det f.eks. ser ut som pasienten er på vei til å bli manisk. Det er en artig idé, men gjenstår å se hvordan det vil virke i praksis. Hele artikkelen er her (lang, rosinen i pølsa er del VI): http://www.itu.dk/people/bardram/pdf/monarca.PervasiveHealth11.cameraready.pdf 0 Siter
rose23 Skrevet 27. september 2011 Skrevet 27. september 2011 Uten å ha lest artikkelen vil vel det å mobilovervåke bipolare pasienter være å ta fra de ansvaret for å selv søke hjelp når det butter imot... 0 Siter
Gjest bipolarinnen Skrevet 27. september 2011 Skrevet 27. september 2011 Jeg går ut i fra at det er frivillig å la seg overvåke? Eller kanskje det er en mobil variant av tvangsinnleggelse? Det hadde forvøvrig vært interessant å få en uttalelse fra datatilsynet vht dette. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 27. september 2011 Forfatter Skrevet 27. september 2011 Uten å ha lest artikkelen vil vel det å mobilovervåke bipolare pasienter være å ta fra de ansvaret for å selv søke hjelp når det butter imot... Det er potensielt mange problematiske sider ved dette. Jeg tror du har rett i at det er en fare for manglende ansvarliggjøring. Og som bipolarinnen er inne på kan det nok oppleves som en inngripen i privatlivets fred, selv om det nok vil være frivillig om det noensinne skulle bli tatt i bruk. Jeg syns det er interessant fordi det illustrerer en ny måte å bruke teknologi på i en form for "medisinsk fjernovervåkning", som jeg nok tror det vil bli mer av i framtida. Det gjelder både i somatikk og psykiatri. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.