Gå til innhold

Mobil overvåking av bipolare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Danske forskere foreslår et rammeverk for mobil overvåking av bipolare ved hjelp av en app for smarttelefoner:

Pasienten legger daglig inn søvn, medisinering, humør. Det mest futuristiske er at man bruker telefonens innebygde GPS og bevegelsessenor samt frekvens av telefoner og tekstmeldinger til å anslå henholdsvis fysisk og sosial aktivitet. Slik kan behandlerne bli varsla hvis det f.eks. ser ut som pasienten er på vei til å bli manisk. Det er en artig idé, men gjenstår å se hvordan det vil virke i praksis. Hele artikkelen er her (lang, rosinen i pølsa er del VI):

http://www.itu.dk/people/bardram/pdf/monarca.PervasiveHealth11.cameraready.pdf

Skrevet

Uten å ha lest artikkelen vil vel det å mobilovervåke bipolare pasienter være å ta fra de ansvaret for å selv søke hjelp når det butter imot...

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Jeg går ut i fra at det er frivillig å la seg overvåke?

Eller kanskje det er en mobil variant av tvangsinnleggelse?

Det hadde forvøvrig vært interessant å få en uttalelse fra datatilsynet vht dette.

Skrevet

Uten å ha lest artikkelen vil vel det å mobilovervåke bipolare pasienter være å ta fra de ansvaret for å selv søke hjelp når det butter imot...

Det er potensielt mange problematiske sider ved dette. Jeg tror du har rett i at det er en fare for manglende ansvarliggjøring. Og som bipolarinnen er inne på kan det nok oppleves som en inngripen i privatlivets fred, selv om det nok vil være frivillig om det noensinne skulle bli tatt i bruk.

Jeg syns det er interessant fordi det illustrerer en ny måte å bruke teknologi på i en form for "medisinsk fjernovervåkning", som jeg nok tror det vil bli mer av i framtida. Det gjelder både i somatikk og psykiatri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...