ekef Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hei. Jeg har en sønn på 8,5 måneder som til nå har ligget i pose om natten, både for å holde ham varm (han sparker alt av seg), men også for å utsette at han skulle rulle rundt på magen. Jeg har et vennepar som akkurat mistet et barn i krybbedød og jeg må ærlig innrømme at jeg har fått litt angst etter det. Vet at jeg ikke kan snu et barn rundt på ryggen hele natten, men har likevel gruet meg til den dagen han snudde seg rundt første gang. Og det var i dag. Fant ham ikke bare på magen, men med hodet ned og bena opp i dag tidlig. Ettersom han har sengen hevet i hodeenden på grunn av luftveisinfeksjoner, har han med andre ord ligget i nedoverbakke deler av natten. Da min eldste sønn begynte å snu seg i sengen, tok vi av ham posen - i redsel for at den skulle gjøre det vanskelig for ham å snu seg tilbake igjen. Men er da redd gutten blir liggende å fryse i stedet. Dyner og tepper ender han alltid med oppå ansiktet. Hva gjør dere andre? Dobbelt lag med klær og ullepysj? Snur dere barna tilbake på ryggen? Blir veldig glad for noen svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Vi brukte ullpysj. Var ikke veldig aktiv med å snu barnet tilbake etter at det begynte å snu seg selv. For 20 år siden fikk mødrene klar beskjed om at barna SKULLE ligge på magen. Denne perioden varte vel et år eller to, kanskje tre. Tror ikke det var spesielt høy krybbedødrate i perioden, men en fant vel ut at det tryggeste var å sove på ryggen likevel. Jeg ville droppet posen og satset på ullpysj og dyne. Nøstebarn har noen fantastiske hele pysjer for de minste: https://nostebarn.no/wp/produkt/Ull-Barneutstyr-okologiske-Barneklaer-Babyklaer-Ulltoy/Pyjamas-uten-fot-i-ullfrotte/ De er dyre, men det holder stort sett med en - trenger ikke vaskes særlig ofte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Vi brukte ullpysj. Var ikke veldig aktiv med å snu barnet tilbake etter at det begynte å snu seg selv. For 20 år siden fikk mødrene klar beskjed om at barna SKULLE ligge på magen. Denne perioden varte vel et år eller to, kanskje tre. Tror ikke det var spesielt høy krybbedødrate i perioden, men en fant vel ut at det tryggeste var å sove på ryggen likevel. Jeg ville droppet posen og satset på ullpysj og dyne. Nøstebarn har noen fantastiske hele pysjer for de minste: https://nostebarn.no/wp/produkt/Ull-Barneutstyr-okologiske-Barneklaer-Babyklaer-Ulltoy/Pyjamas-uten-fot-i-ullfrotte/ De er dyre, men det holder stort sett med en - trenger ikke vaskes særlig ofte. ''Tror ikke det var spesielt høy krybbedødrate i perioden, men en fant vel ut at det tryggeste var å sove på ryggen likevel.'' Grunnen til at de gikk bort i fra det igjen var vel nettopp at tilfellene av krybbedød økte i denne perioden? Og de gikk merkbart ned igjen etterpå mener jeg å huske å ha lest. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Bruk ullpysj og ikke ha det alt for kaldt på rommet så berger han nok helt fint. ) Jeg skjønner godt at du har blitt litt ekstra engstelig etter hendelsen i din omgangskrets, men fare er størt de første 6 mnd så din gutt er utenfor den største faren i alle fall. Han er også så stor at han klarer å snu seg helt på egenhånd så det er ikke stort mer du kan gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 ''Tror ikke det var spesielt høy krybbedødrate i perioden, men en fant vel ut at det tryggeste var å sove på ryggen likevel.'' Grunnen til at de gikk bort i fra det igjen var vel nettopp at tilfellene av krybbedød økte i denne perioden? Og de gikk merkbart ned igjen etterpå mener jeg å huske å ha lest. Faren for krybbedød er uansett meget liten, og jeg mener å huske at årsakssammenhengen med liggestilling ikke var veldig klar. Uansett - når barnet har begynt å snu seg selv er dette nok en av mange unødvendige bekymringer for en usikker mor som ellers tar de nødvendige forholdsregler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Faren for krybbedød er uansett meget liten, og jeg mener å huske at årsakssammenhengen med liggestilling ikke var veldig klar. Uansett - når barnet har begynt å snu seg selv er dette nok en av mange unødvendige bekymringer for en usikker mor som ellers tar de nødvendige forholdsregler. ''Faren for krybbedød er uansett meget liten, og jeg mener å huske at årsakssammenhengen med liggestilling ikke var veldig klar.'' Folkehelseinstituttet sier noe annet: ''På 80-tallet anbefalte helsestasjoner at nyfødte skulle sove på magen. Forskning på begynnelsen av 90-tallet viste imidlertid en klar sammenheng mellom mageleie og krybbedød. Informasjonskampanjer rettet mot nybakte mødre ble iverksatt og krybbedødratengikk dramatisk ned.'' http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:54316::0:5667:1:::0:0 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekef Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 Faren for krybbedød er uansett meget liten, og jeg mener å huske at årsakssammenhengen med liggestilling ikke var veldig klar. Uansett - når barnet har begynt å snu seg selv er dette nok en av mange unødvendige bekymringer for en usikker mor som ellers tar de nødvendige forholdsregler. Takk for svar. Har allerede pysjen fra Nøstebarn. Den er super. Gutten er en liten fryspin, så tror kanskje jeg tar en ekstra body under den igjen også - for han kommer garantert til å bli liggende uten noen ting over seg. Og bare for å rydde opp i diskusjonen: Liggestilling har alt å si. Jeg er sykepleier og statitsikken har gått drastisk ned etter at man begynte å legge barnet på ryggen igjen. Absolutt alle barn som blir funnet døde etter krybbedød ligger på magen, men det er selvsagt ikke alltid årsaken til at de døde. Men liggestilling er det enkeltstående tiltak som har hatt størst forebyggende effekt på krybbedød. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Vi brukte ullpysj. Var ikke veldig aktiv med å snu barnet tilbake etter at det begynte å snu seg selv. For 20 år siden fikk mødrene klar beskjed om at barna SKULLE ligge på magen. Denne perioden varte vel et år eller to, kanskje tre. Tror ikke det var spesielt høy krybbedødrate i perioden, men en fant vel ut at det tryggeste var å sove på ryggen likevel. Jeg ville droppet posen og satset på ullpysj og dyne. Nøstebarn har noen fantastiske hele pysjer for de minste: https://nostebarn.no/wp/produkt/Ull-Barneutstyr-okologiske-Barneklaer-Babyklaer-Ulltoy/Pyjamas-uten-fot-i-ullfrotte/ De er dyre, men det holder stort sett med en - trenger ikke vaskes særlig ofte. ''For 20 år siden fikk mødrene klar beskjed om at barna SKULLE ligge på magen. Denne perioden varte vel et år eller to, kanskje tre. Tror ikke det var spesielt høy krybbedødrate i perioden, men en fant vel ut at det tryggeste var å sove på ryggen likevel.'' Det er 35 - 40 år siden vi fikk beskjed på å legge barna på magen, perioden varte et par tiår til utpå nittitallet og det var mange småbarn som døde i krybbedød. Det var 160 - 170 barn som døde i krybbedød i året inntil kampanjen med å legge barna på ryggen kom midt på nittitallet og da sank antall døde i krybbedød dramatisk til under 20 i året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Faren for krybbedød er uansett meget liten, og jeg mener å huske at årsakssammenhengen med liggestilling ikke var veldig klar. Uansett - når barnet har begynt å snu seg selv er dette nok en av mange unødvendige bekymringer for en usikker mor som ellers tar de nødvendige forholdsregler. ''Faren for krybbedød er uansett meget liten, og jeg mener å huske at årsakssammenhengen med liggestilling ikke var veldig klar.'' Årsakssammenhengen ble veldig klar etter oppfordringen om å legge barna på ryggen kom. Antallet av døde småbarn sank dramatisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Takk for svar. Har allerede pysjen fra Nøstebarn. Den er super. Gutten er en liten fryspin, så tror kanskje jeg tar en ekstra body under den igjen også - for han kommer garantert til å bli liggende uten noen ting over seg. Og bare for å rydde opp i diskusjonen: Liggestilling har alt å si. Jeg er sykepleier og statitsikken har gått drastisk ned etter at man begynte å legge barnet på ryggen igjen. Absolutt alle barn som blir funnet døde etter krybbedød ligger på magen, men det er selvsagt ikke alltid årsaken til at de døde. Men liggestilling er det enkeltstående tiltak som har hatt størst forebyggende effekt på krybbedød. ''Men liggestilling er det enkeltstående tiltak som har hatt størst forebyggende effekt på krybbedød.'' Ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 ''Faren for krybbedød er uansett meget liten, og jeg mener å huske at årsakssammenhengen med liggestilling ikke var veldig klar.'' Folkehelseinstituttet sier noe annet: ''På 80-tallet anbefalte helsestasjoner at nyfødte skulle sove på magen. Forskning på begynnelsen av 90-tallet viste imidlertid en klar sammenheng mellom mageleie og krybbedød. Informasjonskampanjer rettet mot nybakte mødre ble iverksatt og krybbedødratengikk dramatisk ned.'' http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:54316::0:5667:1:::0:0 Joda, jeg ser jeg burde formulert meg helt annerledes og legger meg flat når det gjelder konklusjonen mhp krybbedød. Utrolig bra at man har klart å redusere mengden krybbedød, men i 2008 ble det født ca. 60 000 levende barn her i landet. 163 av disse døde i løpet av første leveår. 12 av disse døde i krybbedød. Det er ikke på noen måte slik at flertallet av barn som blir liggende på magen (og i hvertfall ikke av de som kan snu seg selv) risikerer å dø i krybbedød, slik en har kunnet få inntrykk av. Det jeg ville få frem var at krybbedød tross alt er er veldig uvanlig (men tragisk, selvfølgelig), og bare er en av veldig mange ting en småbarnsmor skal bekymre seg for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 ''Faren for krybbedød er uansett meget liten, og jeg mener å huske at årsakssammenhengen med liggestilling ikke var veldig klar.'' Årsakssammenhengen ble veldig klar etter oppfordringen om å legge barna på ryggen kom. Antallet av døde småbarn sank dramatisk. Ja, dette ble feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Joda, jeg ser jeg burde formulert meg helt annerledes og legger meg flat når det gjelder konklusjonen mhp krybbedød. Utrolig bra at man har klart å redusere mengden krybbedød, men i 2008 ble det født ca. 60 000 levende barn her i landet. 163 av disse døde i løpet av første leveår. 12 av disse døde i krybbedød. Det er ikke på noen måte slik at flertallet av barn som blir liggende på magen (og i hvertfall ikke av de som kan snu seg selv) risikerer å dø i krybbedød, slik en har kunnet få inntrykk av. Det jeg ville få frem var at krybbedød tross alt er er veldig uvanlig (men tragisk, selvfølgelig), og bare er en av veldig mange ting en småbarnsmor skal bekymre seg for. ''Det jeg ville få frem var at krybbedød tross alt er er veldig uvanlig (men tragisk, selvfølgelig), og bare er en av veldig mange ting en småbarnsmor skal bekymre seg for.'' For oss som har mistet et barn i krybbedød er bekymringen meget reell og jeg reagerer veldig, når noen bagatelliserer at sovestillingen har innflytelse på dødsårsaken. Min gutt døde i 1980, han sov på magen etter oppfordring fra helsesøster. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 ''Det jeg ville få frem var at krybbedød tross alt er er veldig uvanlig (men tragisk, selvfølgelig), og bare er en av veldig mange ting en småbarnsmor skal bekymre seg for.'' For oss som har mistet et barn i krybbedød er bekymringen meget reell og jeg reagerer veldig, når noen bagatelliserer at sovestillingen har innflytelse på dødsårsaken. Min gutt døde i 1980, han sov på magen etter oppfordring fra helsesøster. Huff, det ante jeg ikke, Høstløv, det var trist å høre :/. Visste du hadde mistet et barn, men ikke at skjedde slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tobarnsmammaa Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Lar de sove på magen når de har snudd seg rundt selv. I ullpysjamas. Da eldstemann her fikk hodepute, haddde han dyna mer over seg enn under, virka som han ville bruke dynen som pute før han fikk ordentlig pute. Men kanskje uheldig med pute mtp krybbedød, jeg vet ikke.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.